Met de overname van AC Portal B.V. hebben wij onze strategisch doel om een positie op de Nederlandse accountancymarkt te verwerven invulling gegeven. Door het ontwikkelen en aanbieden van vooruitstrevende producten en diensten wilden wij als leverancier een substantiële en actieve bijdrage leveren aan de toekomst van innovatieve accountantskantoren. In deze blog zal ik jullie bijpraten over de actuele stand van zaken en jullie informeren over onze ambities en plannen.
Al jarenlang betrokken
Als toeleverancier van AC Portal is Acuity al jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van MijnAccountantsPortal. Hierdoor zijn we goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de accountancybranche. We ontwikkelden een visie over de toekomst van de branche en zagen interessante mogelijkheden door bestaande ‘best of breed’ oplossingen te koppelen aan MijnAccountantsPortal, waardoor inmiddels de portal als samenwerkingsplatform voor accountantskantoren en hun klanten een unieke positie in de markt heeft ingenomen.
Technologie als drijver voor veranderingen
Ook binnen de accountancybranche is technologie de drijver van veranderingen. Technologie zorgt ervoor dat accountants steeds effectiever kunnen gaan werken. Hierdoor ontstaan nieuwe businessmodellen, zoals bijv. Value Based Pricing en o.a. nieuwe diensten rondom advies. De branche heeft mensen nodig die durven te innoveren en durven te veranderen. Door het ontwikkelen en implementeren van passende producten en diensten leveren wij op een positieve manier een actieve bijdrage. Denk m.b.t. producten aan het samenwerkingsplatvorm van MijnAccountantsPortal, branche specifieke front-end CRM-oplossingen, state of the art samenwerksoftware van IBM, geïntegreerde Document Creatie en Document Management Systemen en Business Software Integratie Platformen. Al deze oplossingen zijn toegespitst op de moderne accountancypraktijk en kunnen On Premise, in de Cloud of in hybride vorm door ons aangeboden worden. Alles is gericht op effectief samenwerken waarbij de toegevoegde waarde voor de klant centraal staat.
Het accountantskantoor: bolwerk van kennis, kunde, talent en passie
Dat ook de Nederlandse accountancybranche aan veranderingen onderhevig is, is duidelijk. Volgens de geleerden is in deze tijd technologie de drijver van veranderingen. De bewegingen zijn ingezet en zijn – naar onze bescheiden mening – onomkeerbaar. Het is dus de kunst om deze bewegingen te duiden en hierop accuraat en daadkrachtig te anticiperen. Maak hierbij zo veel als mogelijk gebruik van de unieke sterkten binnen het kantoor en gebruik die tijd om de zwakten zo veel als mogelijk te elimineren. Wat zijn de onderscheidende competenties? Hoe kan de beschikbare kennis en kunde optimaal ten dienste van de klant ter beschikking worden gesteld? Zie jouw kantoor als een bolwerk van kennis, kunde, talent en passie. Stel je als doel om met dit bolwerk zo veel mogelijk klanten gelukkig te maken en wordt emotioneel medeverantwoordelijk voor het succes van jouw klanten. Ontwikkel een visie en beken kleur: Durf als kantoor echt onderscheidend te zijn. Ga met deze nieuwe propositie met passie en energie op zoek naar mooie nieuwe klanten die echt bij jouw kantoor passen. Start bijvoorbeeld een kantoor voor groene ondernemingen of richt je slechts op jonge ondernemingen cq ondernemers, door hun echt te begrijpen, hun taal te spreken en ze op maat te begeleiden.
Samenwerken: De drijver voor innovatiekracht
Technologie is dus een krachtige drijver voor veranderingen. Vele andere branches hebben al geprofiteerd van deze veranderingen. Naast technologie bestaat er naar mijn mening nog een tweede belangrijke drijver, welke binnen de accountancybranche cruciaal gaat worden, namelijk samenwerken. Samenwerken is een belangrijke drijver voor innovaties binnen organisaties en branches. Heel simpel; als eenling innoveer je niet. Een goed innovatieproces voer je samen uit. Multidisciplinair, opbouwend, stimulerend. Nieuwe vormen van dienstverlening ontstaan dan bijna van zelf! Het onderscheidend vermogen van jouw kantoor wordt spraakmakend en mooie klanten zullen voor de juiste reden met jullie willen gaan samenwerken.
Samenwerken waar het maar mogelijk is
Als de gevestigde orde niet innoveert, veroveren nieuwe bedrijven de markt. Slimme kantoren gaan dus waar mogelijk samenwerken. Samenwerken met collega’s binnen het kantoor, samenwerken met andere experts, samenwerken met andere kantoren, samenwerken met klanten en samenwerken met partners en toeleveranciers. Samenwerken is hier bedoeld als werkwoord: Geen onderwerp voor een gezellige discussie met gelijkgestemde vakbroeders, maar een keihard werkwoord.
Leren van jonge bedrijven
Jonge bedrijven en start-ups, bijvoorbeeld, werken graag samen met andere bedrijven. Ze begrijpen elkaars doelstellingen en zijn bereid de ander te helpen. Langzaam maar zeker ontstaat er een soort van deeleconomie waarin innovatie, versnelling, duurzaamheid en multidimensionale groei centraal staat. De accountancybranche kan hiervan leren en deze samenwerkingsvormen op gepaste wijze kan adopteren. Het eerste goede nieuws is dat een mens van nature gewend is om samen te werken. Onze voorouders waren niet voor niets onderdeel van clans, tribes en gildes. Juist omdat je met elkaar meer bereikt. In de moderne tijd hebben we dit – tegen onze natuur in – afgeleerd, omdat o.a. onze beloningsstructuren op individuele prestaties gebaseerd zijn. Deze is heel herkenbaar binnen traditionele accountantskantoren. Het tweede goede nieuws is dat we als weldenkende mensen in staat zijn om hier verandering in aan te brengen: Willen is (in dit geval) kunnen! Ontwikkel binnen jullie kantoor nieuwe vormen van beloning welke gebaseerd zijn op toegevoegde waarde voor de klant en niet eenzijdig op het maken zo veel als mogelijk declarabele uren.
Samenwerken is een werkwoord
Wij willen als leverancier van best of breed oplossingen een substantiële en actieve bijdrage leveren aan de toekomst van slimme, innovatie kantoren. De state of the art technologieën zullen we op een positieve manier gebruiken om kantoren ‘future proof’ te maken. Door middel van samenwerkingen en de proactieve promotie van het werkwoord SAMENWERKEN zullen we de innovatieve kracht van deze kantoren naar boven halen. De combinatie van nieuwe technologieën en samenwerken zal deze kantoren een groei-impuls geven. De maximale potentie van een kantoor en haar netwerk wordt zodoende dagelijks benut om daadwerkelijk toegevoegde waarde aan klanten te leveren.
Wil je sparren of meedenken?
Indien je meer wilt weten over onze visie en onze plannen of als je mee wilt denken en zelf een bijdrage wilt leveren. Je bent van harte uitgenodigd om contact met mij op te nemen zodat we verder kunnen sparren.
Geef een reactie