Afgelopen maand heb ik weer het jaarlijkse Proactive Accountants Congres (The PAC 2016) bezocht in Australië. Drie volle dagen vertelden inspirerende sprekers aan 480 accountants over actuele ontwikkelingen. Diverse onderwerpen passeerde de revue: bitcoins, internet of things, kunstmatige intelligentie, digital disruption, exponentional growth, big data etc. Opvallend is dat de discussie daar niet gaat over micro-entiteiten of risicogericht samenstellen. De focus is veel positiever: men spreekt over kansen in plaats van risico’s, over meer en andere dingen doen in plaats van minder.
In plaats van als Don Quichot te vechten tegen vooruitgang staat men op het congres veel meer open voor veranderingen. Voorbeelden van collegae die stormachtige groei realiseren door andere concepten werden getoond als inspiratie. Een voorbeeld is Indeniro (www.indeniro.com), opgericht door een ambitieuze vrouwelijke ondernemer, Jessica May, die ooit afstudeerde aan de universiteit van Berkely en binnen een mum van tijd onder andere door crowdfunding 12 miljoen dollar ophaalde. Wat het geheim is van haar succes? In het kort een nieuw business model; aanvullende diensten in combinatie met een eigen cloud software pakket. Of dit de nieuwe Uber van acountancy is, moet de tijd uitwijzen. Feit is wel dat ze opvallend succesvol is.
“Uber” komt uit het Duits en staat voor de overtreffende trap van goed zijn, superlatief. Niet toevallig is dit woord gekozen, omdat Duitse technologie vaak superieur is. Denk aan hun automobielindustrie. Maar wat maakt Uber zo succesvol? Dat komt door de combinatie van het internet en het gebruik van mobiele technologie. Dingen die bij uitstek ook geschikt zijn binnen accountancy en daarmee die branche in de gevarenzone brengen
Vooruitgang in accountancy wordt door sommige accountancy goeroes aangeduid als accountant 2.0 of zelfs 3.0 etc. Maar wat betekent dat? Meegaan met technologische ontwikkeling maakt een accountant nog geen disruptieve speler. Dit verloopt volgens Rob Nixon, CEO van Panalitix (organisator van The PAC) in drie stappen:
- vooruitgang
- innovatie
- disruptie
Veel kantoren tonen trots hun internettoepassingen: scan en herken boekhouden, bankkoppelingen en SBR rapportages. Natuurlijk betekent deze efficiencyslag een vooruitgang in accountancy. Maar veel kantoren hebben dat nog niet eens gerealiseerd en dat zegt veel over de treurige veranderingsdrang binnen accountancy. Vergelijk het eens met de bankwereld die volledig geautomatiseerd is en waar bankboekjes en fysieke spaarpotjes allang achterhaald zijn. Dat betekent dat de accountantsbranche meer cliëntgericht moet denken in plaats van productgericht. Dat betekent meer en andere diensten aanbieden naast het traditionele samenstelwerk. Niet de focus op steeds betere kwaliteit van het jaarwerk of alleen meer efficiency behalen door risicogericht samenstellen. Dat laatste is ingegeven door angst en dat is een slechte motivatie voor innovatie. Tevens belemmert het succesvol ondernemen voor cliënt en kantoor. Het succes van een kantoor wordt namelijk bepaald door het succes van de cliënt.
Innovatie omvat meer dan dingen beter of sneller doen. Het betekent ook nieuwe dingen doen of ontwikkelen. Voor de meeste accountants is dat een veel gestelde vraag. Die zitten nog te veel vast in de klassieke dienstverlening van alleen het aanbieden van het jaarwerk. Opvallend is dat iedere bedrijfstak aan R&D doet behalve accountancy. Het advieswiel van Proactive Accountants Network (PAN) met de “awesome eight” (winst, groei, cashflow, activa bescherming, belastingbesparing, koop/verkoop, pensioen of nalatenschap) biedt genoeg nieuwe diensten om het succes van uw cliënt te realiseren. Het klassieke jaarwerk ontwikkelt zich als een bijproduct van het advieswerk. Helaas werkt wet- en regelgeving beklemmend en zijn extra vergunningen nodig voor adviezen over pensioen en financieren etc. Een beroepsorganisatie of toezichthouder die Chinese walls wenst tussen verschillende diensten of zelfs bepaalde samenloop van diensten verbiedt.
Maar zelfs dat is niet genoeg om een innovatief kantoor als disruptieve speler aan te merken. Een echte disruptieve speler doet het anders en maakt oude zaken overbodig. Uber biedt mobiliteit aan zonder een wagenpark. Tesla bouwt zelfstandig elektrische voertuigen en zelfs elektrische laadstations buiten de gevestigde orde. De Uber in accountancy moet nog komen, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Een ding is zeker, die speler komt niet uit de accountancy. Waar dan wel? Ik voorspel u, die komt vanuit de software of financiële sector. Gesteund met een oorlogskas en voorzien van een digitaal platform. Rijk aan data kan die efficiënt alle transacties verwerken en uit die data automatisch adviezen genereren. Daarmee zet het een complete bedrijfstak buitenspel. Net als Uber zal het ook tegen de grenzen van wet- en regelgeving aanlopen. Regelgeving loopt a priori altijd achter op de technologische ontwikkelingen. Maar als grote speler heeft het de middelen, tijd en de mankracht om dit te bestrijden.
Teruggekomen uit Australië heb ik weer ideeën en ben ik klaar voor de toekomst om mijn praktijk en de accountancysector verder te ontwikkelen. Stay tuned!
Marcel Spoelstra is registeraccountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij geeft lezingen en cursussen voor accountants. Daarnaast adviseert hij accountants op het gebied van ICT en andere innovaties binnen accountancy. Aanhanger van het gedachtegoed van Proactive Accountants Network. Marcel Spoelstra houdt een blog bij op www.marcelspoelstra.nl.
Geef een reactie