Iedere accountant die een ondernemer begeleidt bij het opstellen van een ondernemersplan, het uitwerken van een businesscase of monitoren van een onderneming krijgt te maken met deze vraag: Hoe toets ik nu of de aannames die gedaan worden kloppen?Meer specifiek gaat het dan om informatie als:
- Marktgegevens, trends en ontwikkelingen in de branche
- Een concurrentieanalyse
- De omzetprognose en de onderbouwing
De ondernemer dient zichzelf van bewijs te voorzien
Informatie die financiers belangrijk vinden en meewegen in hun besluit om een financiering wel of niet te verstrekken dan wel voor te zetten. Daarbij teken ik aan dat de kring van financiers die dit uitgewerkt wil zien niet alleen bankiers zijn. Ook nieuwe financiers als crowdfunders en kredietunies, en niet te vergeten de informal investor of business angel heeft deze informatie nodig. Overigens gaat het natuurlijk niet primair om de financier, maar om jouw klant de ondernemer. Hij doet er verstandig aan zichzelf van bewijs te voorzien waaruit blijkt dat er sprake is van een businesscase met blijvend economisch perspectief. Hierna zoom ik even kort in op de betekenis van de hiervoor genoemde begrippen.
Marktgegevens
Bij marktgegevens, trends en ontwikkelingen in de branche gaat het erom dat de ondernemer in kaart brengt wat er allemaal speelt in de branche waarin hij acteert. Hoe zijn de consumentenbestedingen? Wat is de impact van technologische ontwikkelingen? Met welke prijsontwikkelingen moet de ondernemer rekening houden?
Concurrentie
Bij de concurrentieanalyse gaat het erom dat de ondernemer in kaart brengt hoe de huidige markt is verdeeld. Wie zijn de belangrijkste spelers en waarom is er voor jouw klant nog een plaats op het (virtuele) marktplein. Zijn er mogelijk concurrenten die voor een disruptie in de branche kunnen zorgen en hoe wapent de ondernemer zich tegen (internationale) concurrentie.
Omzetprognose en onderbouwing
Dat papier geduldig is, weten we allemaal en met ieder spreadsheetmodel kan een omzetprognose tevoorschijn worden getoverd. Maar veel belangrijker is de vraag hoe geloofwaardig dat allemaal is als je rekening houdt met ontwikkelingen in de branche, te bereiken marktaandelen en concurrentie. Maak daarbij niet de fout om te denken dat dit alleen maar voor grote bedrijven speelt. Ook de spreekwoordelijke bakker op de hoek zal scherp en alert moeten reageren op allerhande ontwikkelingen en aan moeten tonen waarom een investering in een nieuwe oven gerechtvaardigd is.
Marktonderzoek
De meest grondige wijze om bovengenoemde informatie boven tafel te krijgen, is het (laten) uitvoeren van een marktonderzoek. Dit kan door het inschakelen van een professioneel bedrijf. Maar voor veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf is dit toch vaak een prijzige zaak. Dat wil niet zeggen dat de ondernemer er dan maar meteen vanaf moet zien. In veel gevallen kun je ook aan kennisinstellingen zoals het beroepsonderwijs of universiteiten vragen of de vraagstelling van jouw klant interessant is voor een marktonderzoek. Kijk voor meer informatie over marktonderzoek ook eens op het ondernemersplein.
Vindplaatsen van informatie
Mocht jouw klant afzien van een marktonderzoek of is er domweg geen tijd voor? Dan kun je voor het vinden van informatie die de plannen van de ondernemer onderbouwen ook gaan surfen op het internet. De vraag is dan natuurlijk hoe betrouwbaar en bruikbaar deze data is. Iets waar je in je rol als accountant toch enig gevoel dan wel enige zekerheid bij wilt krijgen. Redenen waarom accountants vaak gebruik maken van informatie van de drie grootbanken over specifieke branches. De Rabobank heeft er zelfs een speciale kennisapp voor ontwikkelt. Nadeel van deze informatie is dat deze vaak erg algemeen is en niet inzoomt op specifieke brancheonderdelen. SRA-leden kunnen voor het toetsen van informatie gebruik maken van op het BrancheinZicht (BiZ) platform. Daarnaast kun je de ondernemer vragen om het Kredietpaspoort in te vullen, waarmee hij door middel van een scorekaart inzicht krijgt in zijn prestaties ten opzichte van ondernemers in dezelfde branche en de eventuele maatregelen die hij als ondernemer kan nemen.
Brancheorganisaties
Voor het vinden van betrouwbare en actuele informatie kun je als accountant vaak ook terecht bij de brancheorganisatie waarin jouw klant werkzaam is. Een aantal brancheorganisaties biedt accountants zelfs de mogelijkheid om een speciaal abonnement af te sluiten ten behoeve van zijn klanten. Daarnaast hebben sommige brancheorganisaties zelfs modellen ontwikkelt waarmee een ondernemer of zijn accountant snel kan zien of er sprake is van een reële businesscase.
Gratis en betrouwbare informatiebronnen
Maar er zijn ook betrouwbare informatiebronnen -waar jij als accountant gebruik van kan maken- die helemaal gratis zijn. De overheid ontsluit steeds meer databronnen en ontwikkelingen in het big-data landschap zorgen ervoor dat je deze steeds eenvoudiger kunt gebruiken. Check daarvoor eens:
Zowel het CBS als de KvK bieden delen van deze informatie ook aan in een app. Natuurlijk moet je als accountant wel enige tijd steken in het onder knie krijgen van het opvragen van specifieke data. Maar als je eenmaal kunt werken met deze toepassingen, dan kun je jouw klant zeer gericht helpen met het toetsen van de gegevens die hij nodig heeft voor zijn ondernemersplan of het monitoren van zijn ondernemingsprestaties.
Leer werken met openbare data
Misschien vind je het als accountant nog wat lastig om te werken met al die openbare internetdata. Neem dan eens kennis te nemen van het KvK webinar: Maak een vliegende start met data of lees eens het online artikel Innoveren met (big) data. Maar nog belangrijker; leer als accountant werken met het toepassen, interpreteren en valideren van allerhande openbare data om zo je dienstverlening richting je klant op een hoog kwaliteitsniveau te kunnen blijven leveren.
Geef een reactie