Uit onderzoek van RB en de NOB onder hun leden naar de relatie met de Belastingdienst blijkt de (on)bereikbaarheid van de fiscus het voornaamste pijnpunt.
Op 5 juli hebben de NOB en het RB het onderzoeksrapport aangeboden aan de top van de Belastingdienst, vertegenwoordigd door Hans Leijtens, Directeur-Generaal Belastingdienst, en Jos de Blieck, lid Raad van Bestuur Belastingdienst.
Constructief gesprek
In een constructief gesprek werd op een open wijze over de uitkomsten van het onderzoek en de onderliggende problematieken gesproken. De beroepsorganisaties vinden het belangrijk te melden dat de beide heren van de Belastingdienst met klem benadrukten dit onderzoek niet te zien als kritiek, maar als een goede basis om samen te werken aan het oplossen van problemen en verbetering van processen.
Communicatie via e-mail
Concreet is gesproken over verruiming van de mogelijkheid om per e-mail met de Belastingdienst te communiceren. De vertrouwelijkheid is daarbij een aandachtspunt, maar volgens het RB moet dat op te lossen zijn. Andere zaken die zijn verkend zijn: het doorvoeren van een bepaalde segmentatie, het instellen van contactpersonen bij de dienst voor advieskantoren en het uitvoeren van pilots om nieuwe vormen van communicatie te onderzoeken op hun effect.
Niet alleen bij goede voornemens blijven
Beide beroepsorganisaties blijven alert zijn dat het niet bij goede voornemens blijft. Als het aan de beide organisaties ligt, worden deze ideeën ook verder uitgewerkt en uitgerold.
Geef een antwoord