Om te voorkomen dat mensen door de verandering in de registratie van gebouwen per 1 januari 2017, hinder ondervinden bij de toekenning van toeslagen, past Belastingdienst/Toeslagen de eigen werkwijze aan.
Gemeenten registreren vanaf 1 januari 2017 alleen zelfstandige woonruimten in de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG) van het kadaster. Onzelfstandige woningen, zoals studentenkamers, verliezen hierdoor hun individuele huisnummers. Wie voorheen bijvoorbeeld huisnummer 2D had, woont voortaan op nummer 2. Om te voorkomen dat mensen door deze verandering in de registratie hinder ondervinden bij de toekenning van toeslagen, past Belastingdienst/Toeslagen de eigen werkwijze aan.
Maatregelen
De Belastingdienst heeft aan de gemeenten gevraagd om de nieuwe adressen te coderen en hen te informeren wanneer zij deze in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) doorvoeren. Die adreswijzigingen signaleren de systemen van de Belastingdienst en houden deze tegen. Zodra de Belastingdienst het complete plaatje heeft van het nieuwe adres, woonruimte, bewoner(s), adres met toevoeging van de verhuurder en of er wel of geen recht op huurtoeslag bestaat, voert de Belastingdienst de mutatie door. Met deze maatregelen kan de Belastingdienst onterechte stopzettingen of verlaging van toeslagen voorkomen. Het streven is dat toeslaggerechtigden niets van deze operatie merken.
Samenwerken in de informatie
Gemeenten en verhuurders informeren bewoners over de verandering van hun adres en de mogelijke gevolgen voor toeslagen. De Belastingdienst zorgt voor de afstemming met belangenorganisaties van studenten en studentenhuisvesters, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Nationale Ombudsman.
Geef een reactie