De Europese meetmethode voor CO2-uitstoot auto’s wordt budgetneutraal verwerkt in de Nederlandse belastingen. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft hiervoor donderdag een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.
De Europese lidstaten hebben deze zomer een nieuwe meetmethode afgesproken waardoor de CO2-uitstoot van auto’s zoals die wordt vastgesteld in een testomgeving beter overeenkomt met de daadwerkelijke uitstoot op de weg. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat technisch regelt dat deze nieuwe testprocedure niet leidt tot extra belastingheffing voor autobezitters. De wijze waarop CO2-uitstoot wordt gemeten heeft immers geen gevolgen voor de daadwerkelijke uitstoot van een auto, aldus Wiebes.
Gevolgen nieuwe Europese meetmethode
De nieuwe Europese meetmethode heeft hoofdzakelijk gevolgen voor de aanschafbelasting voor auto’s, de zogeheten BPM. De overgang van de huidige testmethode NECD naar de nieuwe testmethode WLTP vindt plaats tussen 2017 en 2020. Nederland zal hierbij gebruikmaken van een Europees rekenmodel, het zogeheten CO2mpas-model. Uitgangspunt is dat de overstap naar de nieuwe meetmethode budgetneutraal plaatsvindt.
Beheersmechanismen
Om te voorkomen dat Nederland belastinginkomsten misloopt, heeft het kabinet een aantal maatregelen achter de hand die indien nodig ingezet kunnen worden:
- een tussentijdse update van het CO2mpas-model,
- versneld invoeren aparte WLTP-tabel en
- meenemen in de reguliere jaarlijkse aanpassing van de schijfgrenzen van de huidige BPM-tabel.
Bij het inzetten van de beheersmechanismen is sprake van een rangorde: indien blijkt dat het eerste mechanisme tekortschiet kan worden teruggevallen op het tweede mechanisme of in het uiterste geval het derde mechanisme.
Geef een reactie