• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Sandra Mallee: Hoe kun je werkkosten het beste administreren?

Sandra Mallee: Hoe kun je werkkosten het beste administreren?

Accountancy, Blog, Nieuws

31 januari 2017 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Werkkostenregeling (WKR): een lastig begrip waar wij als accountants allemaal mee te maken hebben. Voor accountants liggen er kansen om de WKR administratief voor klanten goed in te richten. Zodat er periodiek inzicht is gedurende het jaar in de kansen en risico’s rondom de WKR.

De WKR bestaat sinds 1 januari 2011, maar is verplicht per 1 januari 2015 voor iedere ondernemer die personeel in dienst heeft. De regeling houdt het volgende in:
‘in beginsel worden alle vergoedingen, verstrekkingen en ter beschikking gestelde voorzieningen aan de medewerker gezien als loon. Het gaat hierbij om loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.’

Categorieën

Gelukkig heeft de wetgever besloten dat er ook nog onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en ter beschikking gestelde voorzieningen zijn. Om dit goed te kunnen bepalen, bestaat de werkkostenregeling uit vier categorieën, namelijk:

  • Intermediaire kosten: Vergoeding van kosten die de werknemer voor de werkgever heeft gemaakt; bijvoorbeeld de werknemer gaat lunchen met een relatie en betaalt de rekening. Deze rekening declareert de werknemer bij de werkgever.
  • Nihilwaarderingen: Dit zijn voorzieningen op de werkplek; bijvoorbeeld koffie, thee, bedrijfskleding met logo, veiligheidsmiddelen, inrichting werkplek.
  • Gerichte vrijstellingen: Dit zijn verstrekkingen en vergoedingen die de Belastingdienst extra heeft vrijgesteld; bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten, cursussen, studie- en opleiding, maaltijden bij overwerk en koopavonden (geldt niet voor een vergoeding in geld), laptops.
  • Vergoedingen ten laste van forfait: alle vergoedingen en verstrekkingen die niet binnen bovenvermelde categorieën vallen; bijvoorbeeld kerstpakketten, personeelsfeestjes, personeelsreisjes, maaltijdvergoeding in geld, personeelskortingen (indien de korting op jaarbasis meer bedraagt dan € 500 per onderneming).

Over de eerste drie categorieën hoef je geen loonheffing te betalen, over de laatste categorie wel.

Vrije ruimte

Je hoeft niet over het gehele bedrag van vergoedingen ten laste van het forfait loonheffing te betalen. Het gaat om de vergoedingen die de vrije ruimte te boven gaan.
De vrije ruimte wordt bepaald op basis van 1,2% van het bruto loon. Over deze 1,2% betaal je geen loonbelasting. Je kunt deze besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan de medewerkers en dus ook aan jezelf, als je op de loonlijst staat.
Over het bedrag boven de vrije ruimte wordt loonbelasting geheven in de vorm van een eindheffing van ongeveer 80%.  Deze eindheffing moet uiterlijk in de aangifte over het 1e tijdvak van het volgende kalenderjaar worden aangegeven.

Gebruikelijkheidstoets

Je hoeft niet meer te toetsen of de medewerker de vergoeding, verstrekking of ter beschikking zakelijk of privé gebruikt. Wel moeten de vergoedingen die ten laste van het forfait worden gebracht voldoen aan de gebruikelijkheidstoets.
Dit houdt in dat de vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen niet meer dan 30% mogen afwijken van wat gebruikelijk is in vergelijkbare omstandigheden. Het meerdere wordt gezien als loon. De belastingdienst ziet vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen tot een maximaal bedrag van € 2.400 als gebruikelijk; hiervoor geldt dan ook niet de afwijking van 30%.
Indien de Belastingdienst vindt dat een vergoeding e.d. niet gebruikelijk is, ligt de bewijslast bij hen.

Concernregeling

Binnen de werkkostenregeling kent men de zogenaamde concernregeling. Dit houdt in dat je de werkkosten en de vrije ruimte op concernniveau mag berekenen. Hiervoor moet je wel voldoen aan de voorwaarden. Deze zijn als volgt:

  • De concernonderdelen moeten het gehele jaar tot het concern behoren;
  • Je hebt een belang van ten minste 95% in een andere werkgever;
  • Een andere werkgever heeft ten minste een belang van 95% bij jou;
  • Een derde heeft ten minste 95% belang in jou en daarnaast nog een belang van 95% in een andere werkgever.

De werkgever met het hoogste fiscale loon neemt de eindheffing op in de loonaangifte.

Overige aandachtspunten

  • Loon in natura moet in de meeste gevallen worden gewaardeerd tegen factuurwaarde en niet tegen de Waarde in het Economisch Verkeer;
  • Voor verstrekking van maaltijden, voor huisvesting en inwoning en kinderopvang gelden normbedragen voor zover deze plaatsvinden op de werkplek;
  • Het is mogelijk om binnen de werkkostenregeling gebruik te maken van de Cafetariaregeling.

Hoe kun je de werkkosten het beste administreren?

Specifiek bezien vanuit de rol van de accountant liggen er kansen om de WKR administratief voor klanten goed in te richten, zodat er periodiek inzicht is gedurende het jaar in de kansen en risico’s rondom de WKR. De ondernemer kan dan op basis van actuele gegevens beslissen hoe de ruimte in de WKR optimaal binnen zijn bedrijf wordt benut. Tevens loopt hij geen risico’s in overschrijdingen van de vrije ruimte wat kan leiden tot onvoorziene naheffingen.
Zorg ervoor dat uit de administratie blijkt welke loonbestanddelen worden aangemerkt als eindheffingsloon. Verder moeten de toegepaste gerichte vrijstellingen en de berekening van de eindheffing uit de administratie blijken. De wijze waarop dit gebeurt, is vormvrij. Er kunnen bijvoorbeeld aparte grootboekrekeningen worden aangemaakt of kostenplaatsen. In combinatie met dashboardsoftware kan er dan eenvoudig een WKR dashboard voor de ondernemer worden ingericht. Voor die accountants die nog in pdf rapporteren op kwartaal- of maandbasis, kunnen er uiteraard ook extracomptabel in Excel registraties worden aangelegd, waarna de informatie in de rapportage wordt betrokken. Ook zijn er inmiddels softwaretools geïntegreerd beschikbaar in administratieve pakketten die in combinatie met goede werkafspraken met de ondernemer over het boekhoudkundige proces relatief geautomatiseerd tot het gewenste inzicht kunnen leiden.

Sandra Mallee AA stuurt het accountantsteam aan bij accountantskantoor Rikst.


De WKR tool van Yuki helpt werkkosten sneller en overzichtelijk onder te brengen in de boekhoudingen van klanten. Dat gaat volledig automatisch, inclusief kostensoort en BTW-percentage.

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws Tags: werkkostenregeling

Tags: werkkostenregeling

Gerelateerde artikelen

12 mei 2025

Werkgevers lokken jonge werknemers met belastingvrije studieschuldregeling

9 mei 2025

Reisfaciliteiten NS vallen onder loon, maar korting zakelijke klanten mag meetellen

9 april 2025

WKR niet van invloed op loonbegrip pseudo-eindheffing excessieve vertrekvergoeding

18 oktober 2024

BV kan zonder specificatie geen kosten aftrekken van gebruikelijk loon dga

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Earn-out: in de praktijk
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Controleleider
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Finance Consultant
a.s Works
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Relatiebeheerder  
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 35.7k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19.7k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 10.8k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.4k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen