In de financiële sector wijzigen wetten en regels elk jaar. Vooral kleine bankorganisaties en verzekeringsmaatschappijen worstelen hiermee, aangezien zij de impact van wetswijzigingen niet altijd goed in kunnen schatten. Dat meldt de recruitmentorganisatie Robert Walters. Volgens hen nemen deze kleine financiële instellingen daardoor soms te laat actie.
De laatste jaren is het aantal wetten en regels voor banken en verzekeraars sterk toegenomen. Elke nieuwe eis vraagt om naleving en controle. Banken moeten daarvoor niet alleen aanvullende informatie verzamelen, verwerken en opslaan, maar ook bestaande processen anders inrichten. Voor die aanpassingen is vaak maar weinig tijd. En haal je de deadline niet, dan riskeer je een boete en reputatieschade.
MiFID II
Een voorbeeld van nieuwe wetgeving is MiFID II, een update van de Europese beleggingsrichtlijn MiFID I. In 2018 moeten alle banken en handelaars up-to-date zijn met hun systemen, zodat toezichthouders de handelsstromen via dataplatforms kunnen controleren. Dat vergt een uitgebreide datarapportage door financiële instellingen. Soms vergt dat contact met meerdere toezichthouders, zoals de AFM, De Nederlandsche Bank en de ECB. Nieuwe software, nieuwe bedrijfsprocessen en goed ingewerkte medewerkers – alles moet geregeld worden.
Projectteams
Grote financiële instellingen stellen hele projectteams of afdelingen samen, maar voor kleinere financiële instellingen is deze aanpak vaak te ambitieus. Die hebben niet de mankracht en de financiële middelen om zulke teams permanent te laten draaien. Toch heeft de wetgeving dezelfde impact en dezelfde deadline als bij de grote spelers. Hoe kun je als kleine financiële instelling verstandig met compliance omgaan? Drie tips:
- Begin op tijd
Financiële instellingen die een nieuwe wet of richtlijn moeten naleven, krijgen natuurlijk tijd om dit te realiseren. In die periode heerst er veel onzekerheid. Grote organisaties overleggen vaak met de toezichthouders. Kleine financiële instellingen wachten meestal eerst af om te leren van de beginnersfouten van de concurrent. Volgens Peter Langewis, Senior Manager Interim Solutions bij Robert Walters, heeft die benadering echter een keerzijde. ‘Ten eerste is het een race tegen de klok. Ten tweede zijn goede professionals lastig te vinden en stijgt hun tarief naarmate de deadline van de wetgeving dichterbij komt.
- Zoek niet naar het schaap met de vijf poten
Kenners van de problematiek zijn voor dergelijke projecten onmisbaar, maar waar vind je ze? Grote financiële instellingen leiden vaak zelf mensen op. Voor kleinere instellingen is meestal het inschakelen van externe kennis meestal noodzakelijk. Dat kan bij adviesbureaus en advocatenkantoren, maar dat is een dure optie. Volgens Langewis kunnen ze beter zoeken naar passende interim professionals die in kwaliteit niet onderdoen voor de consultants van een adviesbureau.
- Zorg voor duidelijk projectleiderschap
Elke nieuwe vorm van regelgeving heeft gevolgen voor verschillende bedrijfsprocessen. Dat brengt een risico met zich mee, stelt Langewis: ‘Vaak gaan meerdere afdelingen en divisies binnen een bank de wetswijziging afzonderlijk te lijf.’ Het gevolg? Dubbel werk en gebrekkige afstemming. Het is belangrijk om de implementatieprocessen te stroomlijnen en intensief samen te werken.’ Volgens Langewis kunnen organisaties het best een cross-functioneel team samenstellen met betrokkenen uit meerdere afdelingen en één eindverantwoordelijke voor het gehele project.
Geef een reactie