De Belastingdienst is een kleinschalige pilot gestart met een eerste versie van de nabestaandenmachtiging. Op basis van de ervaringen in de pilot gaat de dienst bekijken of en wanneer deze breder geïmplementeerd kan worden.
Dat schrijft staatssecretaris Wiebes van Financiën in zijn antwoorden op Kamervragen over problemen met de digitale belastingaangifte voor fiscaal hulpverleners.
Specifieke machtigingsvoorziening
Op dit moment kunnen nabestaanden van overledenen nog niet in alle gevallen digitaal aangifte doen. Deze groep is nog aangewezen op een papieren P- of F-biljet. Om digitale aangifte na overlijden in alle gevallen mogelijk te maken, is het nodig dat de bevoegdheid van degene die dat doet namens de erfgenamen elektronisch vastgesteld kan worden. Om dit mogelijk te maken, is een specifieke machtigingsvoorziening nodig. Deze wordt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ontwikkeld in het kader van DigiD Machtigen.
Kleinschalige pilot
In het eerste kwartaal van 2017 vindt bij de Belastingdienst een kleinschalige pilot plaats met een eerste versie van die nabestaandenmachtiging, zo meldt Wiebes in zijn brief. In de pilot kunnen nabestaanden toegang krijgen tot het portaal MijnBelastingdienst van een overledene en de aangifte inkomstenbelasting voor de overledene digitaal afhandelen. Dat kan voor de belastingjaren 2014 tot en met 2016.
Bredere implementatie
Op basis van de ervaringen in deze pilot wordt bezien of en wanneer deze breder geïmplementeerd kan worden. Dat is mede afhankelijk van het doorvoeren van de benodigde aanpassingen in DigiD Machtigen door het Ministerie van BZK, als beheerder van die voorziening, aldus de staatssecretaris. Het is nog niet bekend wanneer deze machtiging breed beschikbaar zal zijn. De machtiging kan ook gebruikt worden door (medewerkers van) maatschappelijke organisaties.
Geef een reactie