Een betere bescherming de positie van kleinzakelijke klanten kunnen versterken, met name bij financieringsproducten. Dat meldt Minister Dijsselbloem van Financiën de Tweede Kamer aangaande de resultaten van de consultatie naar de effectiviteit en gewenste mate van bescherming voor ZZP-ers en MKB-ers bij financiële diensten en producten.
In de consultatie zijn stakeholders en deskundigen gevraagd om te reageren op vragen over de effectiviteit van de huidige bescherming, de kenmerken van ZZP-ers en MKB-ers die aanleiding geven tot minder of meer bescherming en diverse mogelijkheden om het niveau van bescherming aan te passen.
Huidige bescherming niet optimaal
Het merendeel van hen zou hebben betoogd dat de huidige bescherming van zzp-ers en mkb-ers niet optimaal werkt. Als gevolg van hun beperkte machtspositie zouden kleinzakelijke klanten sterk afhankelijk van een financiële onderneming als tegenpartij. Door op het terrein van financieringsproducten en de toegang tot alternatieve geschillenbeslechting stappen te zetten kan de bescherming van kleinzakelijke klanten worden verbeterd.
Initiatieven
Dijsselbloem verwelkomt het initiatief van banken om met een gedragscode te komen ten behoeve van kredietverlening aan kleinzakelijke klanten. Hij roept banken en verzekeraars op om in overleg met ondernemersvertegenwoordigers de mogelijkheid voor uitbreiding van toegang tot alternatieve geschillenbeslechting naar kleine ondernemers te onderzoeken.
Geef een antwoord