Bijna 80% van de Nederlandse chief executive officers (CEO’s) vreest niet mee te kunnen komen met technologische vernieuwingen. Tegelijkertijd doen ze er nauwelijks iets aan om ontwikkelingen te versnellen. Dat staat in de jaarlijkse CEO Outlook van KPMG, een onderzoek onder 1300 CEO’s in tien landen, waaronder Nederland.
Slechts 20% van de bestuursvoorzitters benoemt het zelf invoeren van disruptieve technologieën als prioriteit. Volgens KPMG zijn Nederlandse CEO’s conservatiever dan hun collega’s in Engeland, Duitsland en China. Er wordt minder geïnvesteerd in robotisering, kunstmatige intelligentie en blockchaintechnologie. Het gevoel van urgentie is niet erg groot. Geen van de ondervraagde CEO’s zegt het moment te willen afwachten waarop ze worden verrast door de concurrentie, daar tegenover staat dat ruim 90% verwacht dat het bedrijf er over drie jaar grotendeels hetzelfde uitziet. Slechts 6% verwacht een ingrijpende verandering. Minder dan 20% ziet een groot gevaar van bedrijven die met betere businessmodellen komen. Gebrek aan kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn een obstakel, stellen de CEO’s in het onderzoek. Daar tegenover staat opmerkelijk genoeg dat meer dan 70% zegt dat zijn onderneming geen moeite heeft het tempo van de technologische vernieuwingen te volgen en besef te hebben van de strategische impact daarvan.
Geef een antwoord