Duitse autofabrikanten werken aan een deal over de reparatie van de zogeheten ‘sjoemeldiesels’. Daarmee zou € 5 mld gemoeid zijn. De oplossing pakt veel duurder uit dan eerder voorgestelde software-updates. In ruil daarvoor zouden de automakers meer laadstations voor elektrische voertuigen willen zien, meldt persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen.
Onderdeel van het akkoord zou zijn dat er grotere tanks worden geplaatst voor een middel dat de uitlaatgassen reinigt.
Woensdag is er een top van dieselfabrikanten in Berlijn; daar zou een oplossing moeten worden gepresenteerd voor de dieselauto’s, die meer CO2 uitstoten dan was voorgespiegeld. Met de Duitse overheid wordt ook gesproken over het stimuleren van elektrisch rijden en maatregelen om de inruil van oude dieselauto’s aantrekkelijker te maken.
Het zou gaan om Volkswagen, Daimler en BMW.
Politieke druk
De Duitse overheid heeft de bijeenkomst in Berlijn opgetuigd om te overleggen over maatregelen om dieselauto’s schoner te maken en daarmee te voorkomen dat deze auto’s de milieuzones in steden niet meer in mogen. Sinds het Volkswagen-sjoemelsoftwareschandaal is de politieke druk op autofabrikanten groot. Die druk neemt toe met het oog op nieuwe emmissie-eisen die in 2020 ingaan.
Prijzig
Het voorstel dat er nu ligt, gaat verder dan wat fabrikanten voor ogen hadden, aldus Bloomberg. De ingreep is ingewikkelder en duurder dan softwareaanpassingen die tot nu toe zijn aangekondigd. Om de grotere tanks te kunnen maken, moeten onder meer werknemers worden geïnstrueeerd. Het plan van Daimler om de software in drie miljoen dieselauto’s te upgraden zou zo’n € 70 per auto kosten, terwijl de nieuwe tanks een prijskaartje van € 1.000 hebben.
In ruil voor die prijzige oplossing willen de fabrikanten dat de overheid meer werk maakt van het opzetten van laadstations voor elektrische auto’s.
Geef een reactie