Bij 45 procent van de bedrijven zijn creditcardgegevens van klanten onvoldoende beveiligd. Dat stelt Verizon Communications op basis van onderzoek onder grote en middelgrote bedrijven in meer dan dertig landen.
Wel presteerden bedrijven door de bank genomen beter dan een jaar eerder toen meer dan de helft van de bedrijven niet volledig aan de eisen volgens de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) voldeed. ICT-bedrijven scoorden het beste. Toch was de cyberveiligheid ook bij deze groep ruim een derde van de ondernemingen niet helemaal waterdicht.
Diefstal gegevens
Verizon merkt op dat in alle gevallen waarbij sprake was van diefstal van creditcardgegevens, geen van de getroffen bedrijven volledig aan alle veiligheidseisen voldeed. Gemiddeld voldeden ze slechts aan tien van de twaalf belangrijkste eisen. De onderzoekers benadrukken in een toelichting dat consumenten die gebruikmaken van een creditcard als het goed is verzekerd zijn tegen schade door fraude en diefstal. Volgens Verizon moeten bedrijven meer investeren in expertise van het personeel. Ook zouden zo veel mogelijk processen van databescherming moeten worden geautomatiseerd en regelmatig aan een check worden onderworpen.
Geef een reactie