Exact heeft via zijn boekhoudsoftware toegang tot meer e-mailadressen dan de bedoeling is, meldt het FD maandag. Het ICT-bedrijf zou naast de mailadressen van de daadwerkelijke gebruikers ook die van andere werknemers en van klanten in de boeken hebben. Exact zegt in een reactie dat er geen fout in de software zit en dat bij het sturen van e-mailberichten geen wet- en regelgeving wordt geschonden.
Volgens het FD wordt in Exact Online een ruime definitie gebruikt van het begrip ‘user’. Dat zou de afdeling online marketing toegang geven tot het mailadres van de koper, maar ook dat van andere medewerkers en “kennelijk ook van klanten van dat bedrijf”. Die krijgen dan vervolgens advertenties van Exact in hun mailbox. “Dit gebeurt buiten het zicht van de oorspronkelijke koper van het boekhoudprogramma.”
Het dagblad werd getipt over de ruime klantdefinitie door de Rotterdamse zakenman Peter van der Jagt. Hoewel Exact aangeeft dat in de gebruiksvoorwaarden staat dat ‘users’ benaderd kunnen worden door Exact of door derden waarmee Exact samenwerkt, zegt Van der Jagt daar nooit toestemming voor te hebben gegeven. Medewerkers en de medewerkers van zijn klanten kregen reclame voor cursussen, evenementen, producten en aanbiedingen van partijen waar Exact mee samenwerkt, zoals de NS. Van der Jagt bemiddelt in juristen, die door gemeenten en bedrijven worden ingehuurd. Die klanten keuren declaraties online goed en zouden vervolgens als ‘user’ te boek staan.
Afmelden
Wie een wervende e-mail krijgt, kan zich afmelden voor volgende e-mailberichten. Maar het afmeldproces koopt volgens Van der Jagt altijd vast. Volgens de Stichting Privacy First moet het andersom zijn: ontvangers moeten zich niet achteraf afmelden, maar vooraf aanmelden. De verantwoordelijkheid voor naleving van de privacywetgeving zou niet bij de koper van het programma moeten liggen, aldus de stichting.
Voldaan aan wetgeving
Exact zegt zich niet in het artikel te herkennen. “Het is op bepaalde punten tendentieus en nog belangrijker, bevat feitelijke onjuistheden. Wij betreuren dan ook dat het FD is overgegaan tot publicatie, zonder onze herhaaldelijke feedback op de feitelijke onjuistheden te verwerken.” Gebruikers van de software krijgen berichten, erkent Exact. “Alle berichten die wij onze gebruikers sturen, hebben betrekking op producten of diensten die de klant bij ons afneemt. Er bestaat een verplichting om ontvangers bij ieder bericht de mogelijkheid te bieden zich af te melden voor deze berichten. Alle e-mails van Exact bieden deze mogelijkheid.” Dat voldoet aan de Nederlandse wet- en regelgeving, zegt Exact, met verwijzing naar de site van mededingingswaakhond ACM. Daar staat onder meer: “Bestaande klanten mag u ongevraagd berichten sturen over diensten of producten die te maken hebben met wat ze eerder hebben gekocht. Geef ontvangers bij ieder bericht de mogelijkheid zich af te melden voor ongevraagde berichten.”
Geen softwareprobleem
Exact ontkent dat er sprake is van een probleem in de software. “Afgelopen dagen hebben we aanvullend onderzoek gedaan naar mogelijke oorzaken binnen onze software en geen problemen of omissies gevonden gerelateerd aan de beschreven situatie.” Het klopt niet dat alle medewerkers van klanten en klanten van die klanten worden gemaild, aldus Exact. “Exact stuurt gebruikers van haar software berichten, onder andere via e-mail. Altijd wordt de mogelijkheid geboden aan de klant om zich hiervoor af te melden. Alle berichten die wij gebruikers sturen, hebben betrekking op producten of diensten die de klant afneemt.” Er worden geen gegevens met derden gedeeld en de werkwijze voldoet aan de wetgeving, benadrukt het bedrijf.
Geef een reactie