De jaarverslagen van Nederlandse bedrijven geven beleggers onvoldoende informatie om te kunnen besluiten of zij in een onderneming gaan investeren. Dat meldt KPMG naar aanleiding van het onderzoek Extending Horizons. Dat analyseert of de jaarverslagen van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen en niet-beursgenoteerde bedrijven met een omzet van meer dan € 10 miljard voldoende inzicht geven over het toekomstige succes. “Het jaarverslag van bedrijven heeft dan ook een grondige revisie nodig”, constateert Mark Vaessen, partner bij KPMG.
Positieve uitkomsten kent het onderzoek ook: zo zijn Nederlandse bedrijven goed in het rapporteren van een visie op de waarde die zij op lange termijn willen creëren en de aandacht voor de milieu- en sociale aspecten van hun bedrijfsvoering. “De informatie over concrete, reële risico’s en de fundamentele factoren die het toekomstige succes van een onderneming bepalen is echter beperkt. Datzelfde geldt voor hun blik op de langetermijnprestaties.”
Geen zicht op toekomstgerichte factoren
Vaessen vindt dat ook de manier waarop ondernemingen naar hun strategie en sturing kijken wel een opfrisbeurt kan gebruiken. “Bedrijven rapporteren beperkt over toekomstgerichte factoren, zoals de kwaliteit van research & development, de merkwaarde en menselijk kapitaal. Minder dan 10% geeft inzicht in de indicatoren die de verwachte gezondheid op lange termijn aangeven en slechts 30% geeft inzicht in de mate waarin klanten tevreden zijn of behouden blijven. De historische financiële resultaten van een onderneming zijn niet bepalend voor het toekomstige succes. Inzicht in de kritieke succesfactoren op de korte en lange termijn is nodig om de juiste beleggingsbeslissingen te kunnen nemen.”
Corporate Governance Code
Bijna driekwart van de bedrijven geeft uitleg over de visie op het creëren van waarde op de lange termijn. Slechts 15% geeft in jaarverslagen informatie over hoe ze aandacht hebben besteed aan de belangen van stakeholders bij het vormgeven van de langetermijnstrategie. Volgens Vaessen moeten ook commissarissen nog energie steken in het voldoen aan de Corporate Governance Code. “Iets meer dan 20% van de RvC-verslagen legt niet uit hoe de raad van commissarissen betrokken is bij het vaststellen of monitoren van de langetermijnstrategie.”
Disruptieve trends
Inzicht daarin is belangrijk, zegt Lars Kurznack, bij KPMG verantwoordelijk voor advisering op het gebied van langetermijn-waardecreatie. “Ontwikkelingen zijn disruptiever en gaan veel sneller dan in het verleden. Iets meer dan 40% rapporteert over de langetermijnstrategie. En van deze bedrijven rapporteert 42% over tussentijdse doelstellingen om die strategie te realiseren, dat komt overeen met slechts 16% van het totale aantal bedrijven. Minder dan de helft van de onderzochte ondernemingen geeft inzicht in de langetermijntrends die de strategie kunnen beïnvloeden. De verdienmodellen van ondernemingen zijn gevoelig voor disruptieve trends, zoals de technologische ontwikkelingen en de beschikbaarheid van grondstoffen. In het huidige tijdsgewricht is het belangrijk dat bedrijven inzicht geven hoe deze factoren op de lange termijn hun bedrijfsvoering beïnvloeden, bijvoorbeeld door over mogelijke scenario’s te rapporteren.”
Geef een reactie