• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Vijf vragen aan… | ‘De paardenbranche vraagt om specifieke kennis en kunde’

Vijf vragen aan… | ‘De paardenbranche vraagt om specifieke kennis en kunde’

Accountancy, Blog

18 september 2018 door Yuki

Accountancy Vanmorgen

Door zijn dochters rolde Jos Felix de paardenwereld in. Al snel wisten de hippische ondernemers hem en zijn collega’s te vinden voor financieel, fiscaal en juridisch advies. Inmiddels is Felix Accountants & Belastingadviseurs uitgegroeid tot een specialist in de hippische sector.

Hoe is Felix Accountants & Belastingadviseurs ontstaan?

‘Ik heb met veel plezier gewerkt bij een aantal top 10 kantoren, maar had een andere kijk op de relatie met de klant. Voor mij is het belangrijk om gewoon een kopje koffie te kunnen drinken met een ondernemer. Als daar dan meerwerk uitkomt, is dat mooi meegenomen, maar dat is niet het doel van mijn bezoek. Ik deed al de boekhouding van een aantal klanten en op een gegeven moment heb ik besloten voor mijzelf te beginnen. Aan de keukentafel in mijn huis in IJsselmuiden ben ik begonnen met Felix Accountants. De keukentafel werd al gauw te klein, dus zijn we verhuisd naar het huidige pand. Inmiddels zijn we met 15 FTE, waaronder meerdere (assistent) accountants, fiscalisten, bedrijfsjuristen en een P&O adviseur. Felix richt zich op het MKB met als speerbranches de bouw, transport en de hippische sector.’

Vanwaar die specialisatie in de hippische sector?

Jos Felix

‘Mijn dochters rijden allebei paard, dus ik was bekend met de paardenwereld. Zo’n vijf jaar geleden werd ik door een eigenaar van een paard gevraagd te helpen met een akkefietje met de verkoop van zijn paard. Na deze man volgden er al snel meer ondernemers in de hippische sector met de vraag of wij ze konden helpen. Zo is het balletje gaan rollen. Wij spreken de taal van die ondernemers, weten waar men het over heeft en tegenaan loopt. Dat vinden ze erg prettig. Al gauw werden we specialist in de hippische sector. We hebben een site speciaal voor ondernemers in de paardenwereld: Felix Hippisch. Ook de Belastingdienst erkent onze rol als expert en houdt op al onze fiscale diensten slechts horizontaal toezicht.’

Wat maakt de hippische ondernemingspraktijk zo boeiend?

‘De paardenbranche vraagt om specifieke kennis en kunde op financieel, administratief, fiscaal en juridisch gebied. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet wat het verschil is tussen een ruin en een hengst, terwijl dit fiscaal gezien een behoorlijk verschil is. De verkoop van een paard is normaal belast met 21% BTW, maar als het een dekhengst is, mag hij onder 6%. En als je een hengst hebt die dekhengst is en ook in de sport wordt uitgebracht, dan kun je een combinatie toepassen. Dus driekwart onder 6% en een kwart onder 21%. Ook de stalling kun je opsplitsen, een derde is dan onbelast, een derde valt onder 6% en een derde valt onder 21%. We hebben het boekje “Paard en Fiscus” uitgebracht met daarin de 50 juridische en fiscale vragen, en uiteraard antwoorden, die het vaakst aan ons gesteld worden door de hippische ondernemers. Ons boekhoudpakket, Yuki, is ook helemaal op maat gemaakt voor de paardensector. Onder andere het grootboekrekeningschema is aangepast aan de manier waarop de hippische ondernemers hun onderneming sturen. Bij de kostenindeling worden bij bijvoorbeeld de pensioenstalling niet alleen de opbrengsten, maar ook de kosten weergegeven. Dat geeft dus het juiste inzicht.’

Waarom hebben jullie voor Yuki gekozen?

‘Ik ben vijf jaar geleden al bezig geweest met Yuki. Daar was ik gelijk heel enthousiast over: het is precies wat de ondernemer en ik zoeken. Alleen bleek dat het personeel en de ondernemer er nog niet klaar voor waren. Ik ben de ontwikkelingen wel altijd blijven volgen en heb op een gegeven moment de verschillende pakketten naast elkaar gelegd. Yuki sprong er weer uit. Ze hebben niet alleen een goede scan- en herkenoplossing, workflow en communicatieportal, maar ook de app, de goede inzichtelijkheid en de betaallijstfunctionaliteit. Tevens kun je ermee factureren, je uren registreren en de open API’s maken het mogelijk om het Yuki boekhoudplatform te laten communiceren met externe systemen. Daarnaast is het gewoon een heel prettig bedrijf. Ze geven goede begeleiding en ondersteunen goed in de implementatie van de nieuwe pakketten en het opleiden van de medewerkers. Yuki komt ook regelmatig langs voor een administratiescan. Ik rolde de eerste keer van mijn stoel toen mijn softwareleverancier uit zichzelf langskwam om dingen te verbeteren en tips te geven. Dat had ik nog nooit meegemaakt.’

Welke Yuki-functionaliteiten zijn favoriet?

‘De hippische sector is veel onderweg, bij wedstrijden en ook in het buitenland. Zij maken heel veel gebruik van de Yuki-app. Vroeger waren ze alle losse bonnetjes kwijt, maar nu maken ze snel even een foto van de bon, scannen hem in en zetten hem in de app. Het zijn allemaal aftrekbare kosten, die ze vroeger dus kwijt waren. Vervolgens hebben ze een hogere winst waar ze meer belasting moeten betalen. Nu hebben ze de bewijsstukken, zodat de kosten opgevoerd kunnen worden. Ook de chatfunctie vinden de meeste ondernemers heel prettig. Wij stellen een vraag over hun administratie en zij kunnen deze beantwoorden als het hun uitkomt. Het document zit erbij, dus ze zien gelijk welke factuur wij bedoelen. Een andere functionaliteit is de Outlook-agenda. De instructrices houden hun agenda bij in Outlook en wij halen vervolgens de uren eruit en stellen de facturen op. Wij werken alles binnen 24 uur bij en de bankregels worden automatisch verwerkt in de online boekhouding van Yuki. Ook het debiteurenbeheer hebben wij geautomatiseerd. Na de betaaltermijn gaat er automatisch een betalingsherinnering uit. Daar hebben ze dus geen omkijken meer naar. Dat vinden ze heerlijk.‘

Categorie: Accountancy, Blog Tags: software, Yuki

Tags: software, Yuki

Gerelateerde artikelen

4 juli 2022

Exact neemt leverancier horecasoftware over

29 maart 2022

Nieuw rapport GBNED over portaalsoftware voor de accountancy

16 februari 2022

GBNED brengt ICT Accountancy softwaregids 2022 uit

12 januari 2022

Aanbod van Practice management software flink toegenomen

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • Ook Visser & Visser verhoogt salaris met 5%
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Hoe je creatief het personeelstekort in jouw accountantskantoor oplost
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Supervisor Compilation
CROP
Partner & Externe Accountant
Coney
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
(Senior) marketeer
Fiscount
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant
Rikst
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Supervisor Compilation
CROP
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Ervaren accountmanager
Fiscount
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Relatiebeheerder
Scab
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Supervisor Assurance
CROP
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Financial Controller
ENTRPNR
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Staff Compilation
CROP
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Controleleider
SNP Adviseurs
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Tax Manager
Crop
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Klantmanager
Finance Plus
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Supervisor Assurance
CROP
Senior IT-Audit Professional
CROP
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider in Terneuzen
DRV
Controleleider  
Scab
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Fiscalist
SNP Adviseurs
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Assistent Accountant
Schuiteman
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscalist
Extendum
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Manager Assurance
CROP
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen