Wie het ver wil schoppen als accountant, moet goed kunnen overtuigen, onderhandelen en presenteren. Soft skills worden door recruiters die accountants werven in toenemende mate hoger aangeslagen dan specifieke technische en analytische vaardigheden. Dat schrijft Reed Financial in het rapport State of Skills 2018.
Accountancykantoren en andere financiële dienstverleners hebben tegenwoordig liever medewerkers met sterke communicatieve en sociale vaardigheden dan typische ‘numbercrunchers’, zo blijkt uit het onderzoek van Reed Financial. Mondelinge en schriftelijke kwaliteiten voerden het lijstje aan. Voor het echte rekenwerk zijn mensen steeds minder nodig, omdat kunstmatige intelligentie veel ‘harde’ skills overneemt. Waar moet je goed in zijn om vooruit te komen? De gewenste skills, in volgorde van de waarde die eraan wordt gehecht:
- Communiceren
Mooi meegenomen als je rekenkundige bekwaamheden kunt etaleren, maar je komt er niet ver mee als je je je berekeningen niet kunt onderbouwen en uitleggen. Exit vakidioten.
- Onderhandelen
Dealmakers gaan het maken. Een harde, compromisloze opstelling kan interpersoonlijke relaties schaden en zelfs leiden tot omzetverlies. Dealbreakers kunnen het dus schudden.
- Beïnvloeden
Financiële professionals moeten wat zij willen goed tussen de oren van de ander krijgen. Daarbij moeten ze de ander een stapje voor zijn, door bezwaren te kunnen weerleggen nog voor de ander die te berde brengt.
- Kritisch denken
Klanten zien graag financiële professionals die snel een voornemen of een scenario weten te evalueren, om te helpen bij besluitvorming. Gefundeerd tegengas wordt gewaardeerd. Kritiekloze naar-de-mond-praters zijn af.
- Flexibiliteit
Flexibele medewerkers zijn in staat om mee te veranderen met de behoeften van de organisatie en presteren goed onder hoge druk. Doei stresskippen.
- Veerkracht
Soms zit het mee, en af en toe zit het tegen. Hoe ga je daarmee om? Veerkracht verwijst naar iemands vermogen om met tegenspoed om te gaan, om daarna weer in de gewenste ‘stand’ terug te keren. Ciao paniekvogels en somberaars!
- Samenwerken
Teamspelers gaan het winnen van solisten. In financiële beroepen is het steeds gebruikelijker om in meerdere teams en regio’s te werken aan een gezamenlijk doel. All together now!
- Problemen oplossen
Effectieve probleemoplossers herkennen knelpunten en problemen, wegen snel hun opties af en bedenken dan hoe het probleem getackeld moet worden. Twijfelaars mogen er nog een nachtje over slapen, maar een neiging tot dralen is carrièretechnisch niet de beste eigenschap.
- Toewijding
Gaan voor de langetermijndoelstellingen van de organisatie en niet voor snel eigen gewin. Egoïsme en hebzucht brengen je niet ver meer. Liever good dan greed!
- Empathie
Werken met getallen en andere data vragen niet om een klinische en afstandelijke benadering, maar empathie is ook een must. Klanten doen immers ook een beroep op je tijdens stressvolle gebeurtenissen in zowel hun zakelijk als privéleven. Van liquiditeitsprobleem tot echtscheiding.
Geef een reactie