De AFM wijst aanbieders van recreatief vastgoed op de verplichting om geïnteresseerden er in reclame-uitingen voor te waarschuwen dat beleggen in vakantiewoningen buiten AFM-toezicht valt.
In reclame-uitingen voor beleggen in recreatief vastgoed moet de waarschuwingszin ‘Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit’ zichtbaar zijn. Doet de aanbieder dat niet, dan is er sprake van een illegale aanbieding en kan de AFM een maatregel opleggen.
Vakantiewoning weer populairder
De toezichthouder doet de mededeling omdat beleggen door consumenten in een vakantiehuis de laatste jaren populairder is geworden. ‘Zowel het aantal transacties als de gemiddelde verkoopprijs nam toe. Aanbieders van vakantiehuisjes als beleggingsobject adverteren veel voor dit recreatief vastgoed. In reclame-uitingen moet aangegeven worden dat er hierbij geen sprake is van toezicht door de AFM, zodat dit duidelijk is voor potentiële kopers. Door de lage spaarrente investeren consumenten hun geld steeds meer in beleggingen met een hoger risicoprofiel en vergroten zij hun schuldenlast. De beslissing om te investeren in een vakantiewoning kan een grote impact hebben op de financiële positie van consumenten.’
Geen vermelding? Illegale aanbieding
Voor veel aanbieders van recreatief vastgoed geldt dat zij buiten het toezicht van de AFM, omdat zij zijn vrijgesteld van de vergunningplicht. Dat is bijvoorbeeld het geval als verkoopprijs van het vakantiehuis boven de vrijstellingsgrens van € 100.000 ligt. ‘Om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling, is het noodzakelijk dat de aanbieders in reclame-uitingen gericht aan consumenten de wettelijk verplichte vrijstellingsvermelding correct opnemen. Dat geldt bijvoorbeeld voor websites, krantenadvertenties, banners, Google ads en televisiecommercials. Wanneer de vrijstellingsvermelding niet juist is opgenomen, is er sprake van een illegale aanbieding.’
Geef een reactie