Ondernemers zijn dit jaar op zakelijk gebied vooral gericht op financiële groei. Dat concludeert Allianz niet geheel verrassend uit onderzoek. Die groei moet met name komen uit kostenbesparingen. De werk-privébalans is een andere belangrijke prioriteit.
Voor 56% van de door Ipsos bevraagde ondernemers staat 2019 in het teken van financiële groei. Kosten besparen is voor 38% de manier om dat (mede) te bereiken. Daarnaast staan uitbreiding (28%), specialisatie in producten (26%) en samenwerking met externe partijen (21%) hoog op de agenda. Andere belangrijke doelstellingen voor dit jaar zijn het meekomen met trends en ontwikkelingen (50%), uitbreiding van het product- en/of dienstenpakket (37%) en het investeren in medewerkers (22%). Ruim een derde van de ondernemers (35%) geeft prioriteit aan duurzaam ondernemen. Dat krijgt vooral gestalte door afval te scheiden (58%) en energie te besparen op de werkvloer (51%).
Mkb’er verwacht politiek en regels aan zijn kant
Externe factoren geven de groei van het eigen bedrijf ook een zetje, denken ondernemers. Van de mkb’ers denkt 27% dat de politieke ontwikkelingen een positieve invloed hebben op de financiële groei van het bedrijf. Ook nieuwe wet- en regelgeving (22%) helpt mee aan de groei, denken zij. Een derde (34%) verwacht dat de eigen privésituatie ook invloed heeft.
Minder werk, meer privé
Een op de vijf mkb’ers is van plan om dit jaar te werken aan een gezonde werk-privébalans, bijvoorbeeld door minder te gaan werken. Ruim een kwart neemt zich voor om in privétijd geen werkgerelateerde activiteiten meer te ondernemen. ‘Niet gek: maar liefst 53% van de mkb’ers geeft aan meer dan 40 uur per week te werken.’
Geef een reactie