• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Automatiseren, meten & verbeteren: 5 tips (en 1 bonustip!) voor accountants

Automatiseren, meten & verbeteren: 5 tips (en 1 bonustip!) voor accountants

Accountancy, Blog

25 februari 2019 door Yuki

Je bent er als accountant op gericht alle administraties iedere keer weer wat beter te verwerken. Maar aangezien het boekjaar telkens weer te kort blijkt, blijft het optimaliseren van je processen een prioriteit waar je maar zelden genoeg tijd voor weet te vinden. En dat terwijl je weet dat het een onmisbare rol in je groei speelt.

Klanten adviseren wordt steeds belangrijker, maar voor de omzet blijft het administratieve werk tot nu toe toch echt centraal staan. Cijfers tonen aan dat het administratieve gedeelte voor 84%(!) van de omzet van NOAB- en Fiscountkantoren zorgt. Wil je als accountant meer omzet genereren en harder groeien? Dan is het meten en verbeteren van de administratieve kant van zaken dus essentieel.

Daarom delen we hier 5 tips (en een essentiële bonustip) waarmee jij nog meer grip krijgt op de administratieve kant van zaken.

De race tegen het boekjaar

De race tegen het boekjaar is iets waar geen enkele accountant aan ontkomt. Je bent continu bezig om de administraties van je klanten zo goed mogelijk af te werken. En dit blijft gewoon veel tijd kosten. Tijdsdruk, piekbelasting, veel handmatig (controle)werk en moeizame communicatie met klanten kunnen jou en je collega’s behoorlijk tegenwerken.

De manier om dit tegen te gaan? Automatisering en standaardisatie. Het is dan ook geen wonder dat zowel grote als minder grote kantoren hier zo druk mee bezig zijn.

Toch blijft het lastig om dit te vertalen naar de praktijk. De focus ligt immers op het succesvol afronden van weer een nieuw boekjaar, klanten de beste service blijven bieden en de concurrentie bijbenen. Tel daar een wirwar aan systemen, koppelingen en communicatie- en boekhoudplatformen bij op… En je blijkt toch lang niet zo efficiënt en geautomatiseerd te kunnen werken als je had gehoopt.

Er valt dus veel te winnen voor accountants die hun boekjaar beter willen meten en verbeteren. Maar waar begin je?

Tip 1: Analyseer je processen & identificeer de voornaamste pijnpunten

Het lijkt misschien voor de hand te liggen, maar toch blijft het iets dat veel accountants in alle enthousiasme overslaan: kijken waar je staat en waar het fout gaat (of fout zou kunnen gaan).

Hoe zit het met de administratieve processen binnen jouw kantoor? Ben je tevreden over de efficiëntie en productiviteit van je administraties? Kan het beter? Of misschien zelfs veel beter?

Dit is ook een goed moment om te kijken naar de voornaamste pijnpunten. Waar bevinden de bottlenecks zich? Wat houdt op dit moment een verdere verbetering tegen?

Tip 2: Maak een inventarisatie van alle systemen en oplossingen die je in huis hebt

Denk eens aan die welbekende straat van factuurherkenning, autorisatie, interne en externe communicatie, verschillende boekhoudplatformen, de tools en software die je nodig hebt om tevredenheid en resultaten te tracken…

De meeste kantoren werken met een stuk meer systemen en oplossingen dan je in eerste instantie misschien verwacht. En stiekem is dit een groot struikelblok op de weg naar standaardisatie. zeker wanneer systemen niet goed met elkaar kunnen koppelen of communiceren.

Deze inefficiëntie tegengaan? Maak een lijstje van alle systemen waarmee je werkt en de rol die ze spelen binnen je kantoor. Klinkt simpel, maar we weten uit ervaring dat het nog best een uitdaging kan zijn.

Tip 3: Kijk eens kritisch naar de huidige standaardisering- en automatiseringsgraad

Wat kost op dit moment het meeste (handmatige) werk? Hoe gestandaardiseerd zijn je processen en hoe tevreden ben je over het niveau van automatisering? Kan je hier überhaupt iets over zeggen, of moet je deze informatie uit te veel verschillende systemen halen om het bij te kunnen houden?

Er is waarschijnlijk echt al een hele hoop geregeld op het gebied van de administratieve processen. Maar je ziet pas verbeterpunten als je er om de zoveel tijd eens van een afstandje naar kijkt.

Klopt het allemaal nog wel? Zijn er dingen veranderd, of kunnen er zaken verbeterd worden? Voor je het weet zie je overal laaghangend fruit dat simpelweg wacht om geplukt te worden!

Tip 4: Centraliseer je kanalen en processen

Tot nu toe zijn de tips vooral gericht op het evalueren, analyseren en inventariseren. Essentiële stappen, want je moet uiteraard wel eerst weten waar je staat. Maar nu is het tijd om echt concreet aan de slag te gaan.

Mogelijk dé cruciale tip die je als accountant in staat stelt te standaardiseren en automatiseren? Het centraliseren van je bestaande kanalen en processen.

Het lijstje van tip 2 stelt je in staat om te bepalen welke platformen, systemen en kanalen je waarvoor gebruikt en of ze wel optimaal in worden gezet. Op basis hiervan kan je de stappen zetten naar het centraliseren van deze systemen én de bijbehorende processen.

Pas wanneer je werkt vanuit één centrale plek kan je alle processen op elkaar in laten spelen, efficiënter werken en gestroomlijnd communiceren. Kijk daarom naar de mogelijkheden van een geïntegreerde oplossing die je een all-in-one platform zou kunnen bieden, zodat je echt kan centraliseren.

Tip 5: Creëer orde in de chaos, houd het meetbaar en rapporteerbaar

Een wirwar van systemen maakt het bijna volledig onmogelijk om overzicht te creëren en te bewaren. Als je centraliseert creëer je orde in de chaos en kan je alle voorheen losse kanalen op een nieuwe (en uiteraard efficiënte) manier gaan managen.

Dit is ook gelijk het moment om een behoorlijke stap in je efficiëntieslag te maken: blijven meten en rapporteren. Daarom is het belangrijk dat je gecentraliseerde aanpak niet alleen zorgt voor meer overzicht maar ook voor meer inzicht.

Makkelijker je resultaten blijven meten en relevante cijfers rapporteren? Zorg er dan voor dat je het niet gelijk te groot aanpakt. Vaker meten met iets minder data, of tussentijds rapporteren met actuele cijfers houdt je als accountant wendbaarder. En zo kan je steeds weer nieuwe stappen zetten in de weg naar een nog succesvoller accountantskantoor.

Bonus tip

Kijk ook eens met een frisse blik naar een boekjaar. Ben je op dit moment 4 keer per jaar alles in bulk aan het verwerken? Of zorg je er als kantoor voor dat een administratie maandelijks bij is? Als je maandelijks bij bent kan je niet alleen sturen en rapporteren op actuele cijfers, je geeft ook nog eens je efficiëntie een boost.


Efficiëntie inzetten in de strijd tegen concurrerende accountantskantoren? Lees dan ook de tips in ons e-book en zet het onderscheidend vermogen van jouw kantoor optimaal in.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: administratie, automatisering

Tags: administratie, automatisering

Gerelateerde artikelen

13 juni 2022

Werkgevers: functies veranderen sterk door technologische ontwikkelingen

11 maart 2022

Geen gezagsverhouding tussen administratrice en bedrijf, fiscus gecorrigeerd over verzekeringsplicht

11 maart 2022

Ondernemer digitaal: kans voor de accountant

8 december 2021

Procuratieschema Rode Kruis helpt tienduizenden vrijwilligers

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • Accountant Mazars maand doorgehaald vanwege gebrekkige controle bij Mitra-concern

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Sancties tegen Rusland legt noodzaak tot actuele klantdossiers voor accountantskantoren bloot
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Partner & Externe Accountant
Coney
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Senior IT-Audit Professional
CROP
Fiscalist
Extendum
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Supervisor Assurance
CROP
Ervaren accountmanager
Fiscount
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Controleleider  
Scab
Financial Controller
ENTRPNR
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Supervisor Compilation
CROP
Assistent accountant
Rikst
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent Accountant
Schuiteman
Klantmanager
Finance Plus
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Staff Compilation
CROP
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Tax Manager
Crop
Controleleider in Terneuzen
DRV
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Manager Assurance
CROP
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Senior Supervisor Assurance
CROP
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Relatiebeheerder
Scab
Supervisor Compilation
CROP
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
SNP Adviseurs
(Senior) marketeer
Fiscount
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder Accountancy
Visma

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen