Een nieuwe standaard voor het veilig, eenvoudig en snel aanleveren van bedrijfsinformatie bij banken: dat is simpelweg de opzet van SBR Nexus (voorheen SBR Banken). Voor een accountant moet het inmiddels geen vraag meer zijn of hij zich aansluit, zeggen Wilbert Star (Van Wezel Accountants & Adviseurs) en Roos Timmermans (Unit4).
Eind vorig jaar is SBR Banken omgedoopt in SBR Nexus. De inhoudelijk en technisch belangrijkste verandering is dat bestaande software nu veel eenvoudiger kan aansluiten op de gevraagde SBR-rapportages.
Dat maakt de drempel voor veel accountants om zich aan te sluiten steeds lager: er zijn inmiddels al 1.400 kantoren aangesloten. ‘Eigenlijk was SBR Banken ook al niet ingewikkeld’, zegt Star. ‘Maar onbekend maakt onbemind. Veel accountants dachten: laten we het nog maar even aankijken. Terwijl het gaat om een kleine investering voor een oplossing die vrij simpel in gebruik is te nemen.’
Wat is er nu precies veranderd?
Roos Timmermans‘We hadden eerst een taxonomie waarin veel aanvullende gegevens werden gevraagd die nergens werden vastgelegd door accountants’, geeft Timmermans aan. ‘Met SBR Banken moest er allerlei aanvullende informatie worden toegevoegd. Nu zijn we met SBR Nexus weer terug naar de basis: je kunt de gegevens die ook gewoon in de jaarrekening staan één-op-één doorzetten naar de bank.’ ‘Daarmee wordt de drempel voor accountantskantoren veel lager om het te gaan gebruiken’, vult Star aan. ‘Want je hoeft geen aanpassingen te doen aan je eigen processen. Met één druk op de knop stuur je de rapportage zoals die naar de klant gaat, ook naar de bank. ‘
Voor een accountant is het gebruik van de SBR Jaarrekening dus makkelijker geworden?
Wilbert Star‘Bepaalde gegevens die een accountant voor een kredietaanvraag in SBR Banken moest opnemen, zijn niet meer nodig in de SBR-Jaarrekening, zoals de WOZ-waarde. Dat verlaagt de drempel. Dat is dus niet langer een excuus om er niet mee te beginnen’, zegt Star. Hij is ervan overtuigd dat deze manier van gegevensuitwisseling de standaard wordt. ‘Voor een accountant zijn dit de stappen die je echt moet zetten richting de toekomst. Als je niet meegaat in de digitalisering, hou je de sector in je greep. Want nieuwe ontwikkelingen gaan langzamer of komen pas later als een groot deel van de gebruikers er niet mee aan de slag gaat. Softwareontwikkelaars doen niets als accountants ook niets doen.’
Timmermans herkent dat: ‘In de branche zie je verschillende mindsets. Ik begrijp dat wel: als accountant wil je graag controle hebben en software is iets ongrijpbaars. Regelgeving werkt soms tegen. De Nederlandse taxonomie voldoet bijvoorbeeld niet aan de regels op het gebied van kasstromen. Het model kan wel worden aangepast aan wijzigende regelgeving, maar als je die wijzigingen vervolgens in een te krap XBRL-jasje moet gieten, kunnen wij daar als softwarebedrijf ook niets aan doen. Als het ministerie van Veiligheid en Justitie zijn naam wijzigt, moet dat in de taxonomie worden aangepast. Dit soort dingen hebben veel gevolgen voor de software, want het is niet simpelweg een kwestie van zoeken en vervangen. Het kost veel tijd, maar de toegevoegde waarde is nul. Wij kunnen aan accountants soms moeilijk uitleggen dat we kosten maken voor dergelijke wijzigingen.’
Betekent aansluiten op SBR Nexus dan extra kosten zonder directe winst?
‘Nee, zeker niet! Het gebruiksgemak van SBR Nexus is wel degelijk een goede stap voorwaarts’, zegt Star. ‘Accountants moeten nu ook B zeggen: dan kan het kan allemaal nog veel beter worden. De omslag die kantoren moeten maken, is niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar wat het oplevert.’ Dat is bijvoorbeeld de veel kleinere foutkans doordat data één-op-één kan worden overgenomen, geeft Timmermans aan. ‘Alles wordt veel sneller, transparanter en betrouwbaarder. Dat zie je echter niet meteen: dat duurt even. Kijk naar de introductie van containervervoer. Vooruitstrevende transporteurs gingen aan de slag met een nieuwe standaard, maar het duurde even voordat bijvoorbeeld alle treinen en vrachtwagens met die formaten overweg konden en de overslag veel sneller kon. Zo is het ook met SBR Nexus. Er komt pas animo om te veranderen als kantoren zien dat de concurrentie veel efficiënter werkt.’
Kan SBR Nexus ook helpen in de bredere invulling van de dienstverlening?
‘Jazeker, de accountant kan niet meer achter zijn bureau blijven zitten’, zegt Star. ‘Hij moet naar buiten toe. Automatisering kan daar enorm bij helpen. Veel kantoren onderschatten dat. Je moet niet alleen snel een jaarrekening kunnen leveren, maar ook kunnen aangeven wat je verwachtingen voor de komende jaren zijn. Dat inzicht vraagt de klant tegenwoordig van de accountant.’
Digitalisering is daarbij een hulpmiddel en geen doel op zich, voegt Timmermans toe. ‘Je kunt digitalisering ook stapje voor stapje aanpakken. De accountant is tegenwoordig een dirigent die allerlei data tot zich neemt uit allerlei bronnen en die data vervolgens vertaalt, zodat de klant zijn onderneming beter kan leiden en waarde kan toevoegen.’ Dat vereist verder kijken dan de jaarrekeningen en de belastingaangiften, zegt Star. ‘Wij worden steeds meer een verlengstuk van ondernemers en helpen ze nog beter en succesvoller te worden dankzij de software die er is. We helpen ze door data-analyse verder met hun bedrijf. Je moet de klant verrassen met jouw kennis en informatie.’
Geef een reactie