Banken mogen hun klanten niet zomaar gepersonaliseerde aanbiedingen sturen op basis van hun betaalgegevens, waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een een brief aan de de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). AP roept alle banken op om goed te kijken naar hun beleid rond direct marketing.
Veel zorgen
De afgelopen weken hebben veel mensen gebeld en gemaild naar de AP, meldt de toezichthouder. Zij maken zich zorgen over de plannen van ING die hun betaalgegevens wil gebruiken voor reclame. Deze onrust is voor de AP aanleiding om de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een brief te sturen. In deze brief staan de spelregels voor banken als zij de betaalgegevens voor andere doeleinden willen gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was toen de klant een rekening opende.
Privacyregels
Katja Mur, bestuurslid van de AP: ‘Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels.’
Mogelijk meer banken
Recent heeft ING zijn privacystatement gewijzigd en zijn klanten daarover geïnformeerd. Daarin staat onder meer dat de bank van plan is betaalgegevens te gaan gebruiken voor direct marketing-aanbiedingen. De AP zegt aanwijzingen te hebben dat meer banken betaalgegevens van klanten verwerken voor direct marketing-doeleinden. Daarom heeft de AP ervoor gekozen alle banken via brancheorganisatie NVB te waarschuwen.
Geef een reactie