Nederlanders hebben nog niet veel op met de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2, die binnenkort van kracht wordt. Ondanks de gemakken die daar voor consumenten aan vast kunnen zitten, is driekwart niet van plan om daarvoor data te gaan delen. Dat leidt EY VODW EY af uit de periodieke Trendmonitor Vermogen.
De nieuwe betaalrichtlijn PSD2 gaat op 14 september in. Bedrijven kunnen dan na toestemming van de klant betaalgegevens opvragen bij banken of betaalopdrachten uitvoeren. Er zijn inmiddels 44 partijen die een vergunning hebben om één van de twee belangrijkste PSD2-diensten te leveren: het initiëren van betalingen en het opvragen en inzien van accountinformatie.
Een op zeven heeft interesse
EY VODW ging na in hoeverre Nederlanders PSD2 zien zitten. Dat valt tegen: 15% van de Nederlandse huishoudens zegt interesse te hebben in PSD2-diensten. Driekwart van de huishoudens geeft aan hun data niet te willen delen. ‘We zien daarbij dat met de leeftijd de interesse en de bereidheid tot datadeling sterk af neemt.’ Volgens EY is dat niet vreemd: consumenten kunnen zeer slecht inschatten of ze een totaal nieuwe dienst of nieuw product in de toekomst zullen gaan gebruiken. ‘Zeker als ze de meerwaarde niet concreet kunnen ervaren of voor kunnen stellen. Denk hierbij aan de sceptische Nederlander bij de introductie van de pinpas, de cash-automaten, de mobiele telefoon en de smartphone.’
Britse ervaringen
EY verwijst naar het Verenigd Koninkrijk, waar vorig jaar open banking is geïntroduceerd, een vergelijkbare regeling als PSD2. ‘Het banklandschap is niet alleen concurrerender geworden omdat consumenten veel makkelijker kunnen switchen. Andere, snellere partijen lanceerden in 2018 diensten die voorheen verleend mochten worden door een select groepje.’ Nieuwe diensten rondom financieel beheer, hypotheken, beleggen, sparen en lenen winnen klanten. ‘Zo is het gebruik van Open Banking-diensten tussen medio 2018 en medio 2019 gestegen van 1,9 miljoen keer naar ruim 60 miljoen keer per maand.’
Hoewel Nederlanders hechten aan privacy en dataveiligheid, geeft een minderheid (46%) aan veiligheid het belangrijkste te vinden tijdens het online winkelen. Onder Britten is dat 55%. ‘In bepaalde gevallen zijn wij Nederlanders dus juist minder gericht op veiligheid.’
Bron: EY VODW
Geef een reactie