Het kan niet zo zijn dat ondernemers verplicht zijn eHerkenning als enige mogelijkheid te gebruiken bij hun belastingaangifte, vinden MKB-Nederland en VNO-NCW. De ondernemersorganisaties zeggen wel voorstander te zijn van een veilig digitaal paspoort om zaken mee te doen met de overheid en vinden eHerkenning daar een goede en veilige methode voor.
eHerkenning verplicht per 1 februari
De Belastingdienst verplicht ondernemers met een BV om per 1 februari gebruik te maken van eHerkenning voor hun belastingaangifte. Een deel van de ondernemers moet straks bij een van de zes door de overheid aangewezen commerciële aanbieders een account aanvragen. Dit kost zo’n 40 euro per jaar. Wie dit niet doet, riskeert een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.
eHerkenning niet verplicht voor iedereen en in alle gevallen
Omdat een digitale sleutel bijdraagt aan vertrouwd zaken doen met de overheid zeggen MKB-Nederland en VNO-NCW voorstander te zijn van eHerkenning. Maar dit kan geen verplichting zijn voor iedereen en in alle gevallen, vinden de twee organisaties: ‘Ondernemers moeten als alternatief ook op papier aangifte kunnen blijven doen. En ondernemers die DigiD gebruiken voor hun aangifte, zoals eenmanszaken, moeten dat ook kunnen blijven doen. Dit is immers ook veilig. Bovendien is er geen wettelijke basis om ondernemers te verplichten via eHerkenning aangifte te doen.’
Ondernemers moeten worden gecompenseerd
Ondernemers die eHerkenning aanschaffen voor de belastingaangifte, zullen bovendien gecompenseerd moeten worden voor die aankoop, vinden MKB-Nederland en VNO-NCW. Het gaat dan om zo’n 40 euro per jaar, en dat kan eenvoudig verrekend worden met de aangifte.
Bij alle overheidsloketten met eHerkenning kunnen werken
Het gebruiksgemak van eHerkenning moet volgens de ondernemersorganisaties bovendien groot zijn: eenvoudig aan te vragen en te gebruiken, en ondernemers moeten er bij alle overheidsloketten mee kunnen werken. Sinds 1 november vorig jaar is inloggen op het werkgeversportaal van UWV ook al alleen nog mogelijk met eHerkenning.
Bron: MKB-Nederland
Joop zegt
Is een ramp. Aangevraagd maar nog niets gehoord.
Hoe moeilijk kun je het maken. Je moet nu al betalen om je belasting af te dragen. te zot voor woorden!
Kunnen beter goede controle houden op die miljarden toeslagen die worden uitgekeerd!
G. Schuurman zegt
Bij jaarlijkse aanschaf kosten meer dan € 50 en alleen eenmanszaken kunnen inloggen met digiD
R.v.Straaten zegt
1. Zoals bij eenmanszaken zou digid van bestuurder ook moeten werken bij mkb BV’s.
2. Er bestaan lege /slapende BV’s en bv ‘s in liquidatie. Dus mogelijk zonder liquide middelen zij kunnen dan geen herkenning kopen.
3. Ik ga geen zakelijke relaties aan met bedrijven die geen waarde toevoegen in mij onderneming. Zeker niet als dat extra risico geeft.
4. We hebben straks met eherkenning een aantal commerciële KvK copieen. Wie is aansprakelijk als daar wat mis gaat?
Jan de Vries zegt
Inderdaad te gek voor woorden dat je als bestuurder voor je BV e herkenning aan moet schaffen.
Ik heb zelf een klein administratie/advieskantoor en verzorg voor mijzelf en enkele relaties de VPB aangifte ( beleggings /pensioen BV’s ) en daarvoor moet dus eherkenning aangevraagd worden ??? belachelijk !!
Hub zegt
1. Heel merkwaardig dat ik een commercieel bedrijf mijn persoonlijke gegevens moet geven.
2. Dat commercieel bedrijf heeft een sleutel van de belastingdienst gekregen, waarvan een deel wordt doorgegeven aan mij waarmee ik dan kan inloggen. Blijkbaar kan dus het commercieel bedrijf ook onder mijn naam inloggen.
3. Commerciële bedrijven veranderen van doelstelling, en kunnen mijn gegevens gaan verhandelen.
4. Erg merkwaardig dat ik geld moet betalen om aangifte te doen bij de overheid.
5. Merkwaardig dat door de overheid gecreëerde systemen als Digid en BSN-nummers niet voldoende zijn voor de overheid zelf.
G. Haanstra zegt
Ronduit schandalig dat je verplicht jaarlijks moet betalen om aangifte VPB te doen. Ik heb een stamrecht BV en doe 1x per jaar aangifte VPB. 50 Euro per jaar is voor mijn stamrecht BV een behoorlijke kostenpost. Aangezien de stamrecht BV niet BTW plichtig is kan ik de BTW ook niet verrekenen. Alle BV’s moeten verplicht via E-herkenning aangifte doen. Waarom zijn stamrecht BV’s, pensioen BV’s en micro BV’s niet vrijgesteld van deze verplichting?
Erik van Vliet zegt
Ik heb niet de middelen om onze overheid aan te klagen, maar als er een initiatief komt sluit ik mij er graag bij aan. Het was natuurlijk al belachelijk dat wij onze Kamer van Koophandel geld moesten betalen om onze gegevens te verhandelen. Maar nu dit ook nog.
Ik wil al een tijdje mijn lege BV opheffen, maar iedere keer stuurt de KVK de aanvraag hiervoor terug, op basis van steeds weer een nieuwe futiliteit. Uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en een commerciële partij in de arm genomen om voor veel geld het formulier wel “correct” in te vullen.
Op de valreep stuurt de belastingdienst nog een voorlopige aanslag van enkele honderden euro’s. Mijn BV doet al jaren niks! En nu ben ik dus ook nog gedwongen… wat… ? Ik KAN geen eens zo’n eHerkenning aanvragen omdat mijn BV wordt opgeheven.
Ik heb geen principële bezwaren tegen belasting betalen, maar dit geld komt niet bij de overheid terecht maar bij commerciële zelfverrijkers. Vast vriendjes van de overheid. Geld vragen voor een digitaal certificaat. Echt. In 2020.