• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » De werkkostenregeling (WKR): de grootste veranderingen in 2022

De werkkostenregeling (WKR): de grootste veranderingen in 2022

Accountancy, Nieuws

4 januari 2022 door KING Software

Met de start van 2022 vierde de werkkostenregeling (WKR) op 1 januari haar 7-jarige bestaan. Met een groot aantal vergoedingen en verstrekkingen, het nieuwe thuis- en hybride werken en tijdelijke aanpassingen vanwege corona, kan het best ingewikkeld zijn.

Sommige vergoedingen en verstrekkingen zijn belast, anderen zijn weer onbelast. Inzicht hebben in alle regels rondom de WKR ligt aan de basis van een administratie waar jij en je klanten op kunnen vertrouwen. Dit jaar kijken we opnieuw naar de regels, de kosten, hoe je dit het beste kunt administreren én naar de veranderingen die binnen de WKR gelden vanaf 1 januari 2022.

Wat houdt de werkkostenregeling (WKR) in?

Even terug naar het begin – want wat is de WKR precies? Voor 2015 was alles wat je als werkgever aan een werknemer verstrekte of vergoedde gewoon loon. Maar omdat lang niet alles onder die noemer op één hoop geveegd kan worden, is er gelukkig besloten dat niet alle vergoedingen, verstrekkingen en voorzieningen voor je werknemer worden belast. Onder de WKR kun je maximaal 1,7% van de fiscale loonsom tot en met €400.000, plus 1,18% van het restant van die loonsom besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor werknemers. Dit is de zogenoemde ‘vrije ruimte’. Vrijgesteld van loonbelasting dus. Over alles wat je daarboven vergoedt, betaal je een eindheffing van 80%. Niet alle vergoedingen en verstrekkingen gaan ten koste van de vrije ruimte. Als je als werkgever iets aan je werkgever vergoedt, kan de vergoeding op vijf manieren worden gezien:

1. Intermediare kosten;
2. Een gerichte vrijstelling;
3. Nihilwaardering;
4. Kosten binnen de vrije ruimte (binnen 1,7% van de fiscale loonsom tot en met €400.000 plus 1,18% van het restant van die loonsom);
5. Kosten buiten de vrije ruimte (buiten 1,7% van de fiscale loonsom tot en met €400.000 plus 1,18% van het restant van die loonsom).

Wil je een snel overzicht van de kosten die onder deze vijf vergoedingen vallen? Lees dan hier alle regels en een kostenoverzicht.

De grootste veranderingen in 2022 binnen de WKR

De vrije ruimte gaat na 2 jaar met aanpassingen van 3% terug naar 1,7%

Het kabinet kondigde eind januari 2021 een verruiming aan van de vrije ruimte vanwege de coronapandemie. Hierin werd de vrije ruimte van de WKR net als in 2020, tijdelijk 3% in plaats van de 1,7% over de eerste €400.000 van de loonsom. In 2022 wordt dit weer teruggebracht naar 1.7% omdat er voor dit nieuwe jaar geen aanpassingen zijn voorgesteld. Wel komt er een gerichte thuiswerkvergoeding.

Gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding per 1 januari 2022

Thuiswerken en hybride werken? Dat blijven we ook dit jaar vaak doen. Om dit ook fiscaal goed te regelen, kunnen werkgevers vanaf 1 januari een onbelaste thuiswerkvergoeding bieden van maximaal 2 euro per dag. Deze vergoeding is bedoeld om kosten te compenseren die worden gemaakt tijdens het thuiswerken. Denk hierbij aan: water- en elektriciteitsverbruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier.

Onbelaste reiskostenvergoeding blijft bestaan

Ondanks het vele thuiswerken, blijft de onbelaste reiskostenvergoeding gewoon voortbestaan. Met de komst van het hybride werken, moet er hierbij wel gekozen worden of er een onbelaste thuiswerkvergoeding óf een reiskostenvergoeding wordt betaald per werkdag. Een oplossing is om samen een standaard aantal vaste kantoor- of thuiswerkdagen te kiezen. Bij incidentele wijzigingen hoeft er niets doorgegeven te worden, maar werkt een medewerker structureel vaker op kantoor of juist thuis? Dan is een wijziging op zijn plaats. Is er sprake van reiskostenvergoeding naar een ander adres dan kantoor? Dan mag je deze op dezelfde dag wel combineren met de thuiswerkvergoeding.

Opnieuw instellen van vaste onkostenvergoeding

Voor het doorbetalen van andere vaste onkosten was de goedkeuring vanaf 1 januari 2021 vervallen. Deze hebben werkgevers dus waarschijnlijk stopgezet of aangepast. Door onderzoek te doen naar de reële kosten die werknemers moeten betalen, kunnen werkgevers opnieuw een passende vergoeding instellen die hier rekening mee houdt. Zo blijven de kosten overzichtelijk en behoud het bedrijf tevreden medewerkers.

Kortom; in 2022 gaat er wat betreft de WKR veel terug naar het ‘oude normaal’ als we kijken naar de percentages. Wel wordt thuiswerken écht officieel onderdeel van onze gezamenlijke werkcultuur met specifieke vergoedingen naast de bekende reiskostenvergoeding.

Update: aanpassingen in de vrije ruimte voor 2023 aangekondigd

Een nota van wijziging op het Belastingplan 2023 zorgt ervoor dat de vrije ruimte in 2023 stijgt naar 3% over de eerste €400.000 van de fiscale loonsom. Dit betreft een tijdelijke verhoging die vanaf 2024 vervalt, hierna geldt het percentage van 1,92%. Met deze verhoging voor 2023 ontstaat er meer budget om een onbelaste toeslag te geven. Bijvoorbeeld voor de compensatie van hoge energiekosten.


Toe aan een visie over 2022 voor het bedrijfsleven? KING Software deed 3 voorspellingen voor het nieuwe jaar.

 

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: WKR

Tags: WKR

Gerelateerde artikelen

30 september 2025

Jubileumfeest en skireis zijn verstrekkingen die tot loon behoren

13 augustus 2025

Belastingdienst verduidelijkt gebruikelijkheid en doelmatigheidsgrens binnen WKR

14 juli 2025

‘Complexiteit zit doelmatigheid WKR in de weg’

31 maart 2025

Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing

Reacties

  1. Hans jansen zegt

    29 juni 2022 om 19:53

    Waarom kan alleen de directie beslissen over de werkkosten regeling

    Beantwoorden
  2. Hans jansen zegt

    29 juni 2022 om 19:57

    Alleen de directie kan beslissen wat in de werkkostenregelig wordt opgenomen waarom eigenlijk

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant  – Eindhoven
aaff
Teamleider Accountancy 
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Algemeen directeur
Scab
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant – Helmond
aaff
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Junior audit manager
RA12
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 26.9k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.3k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 12.7k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen