Veel accountants leggen de nadruk op cultuur, work-life balance en kwaliteit. In dat vaak benoemde spectrum van waarden vindt PKF Wallast toch een heel eigen identiteit, gericht op een combinatie van inhoud, kennisdeling en saamhorigheid.
Weinig zegt meer over PKF Wallast dan het feit dat de accountants- en adviesfirma drie jaar geleden een externe CEO uit het bedrijfsleven aantrok – Stefaan Rodts. Voor alles zijn medewerkers van PKF Wallast namelijk echte vaktechneuten en het aansturen van het kantoor vergt specifieke managerial vaardigheden. Dat voortschrijdende inzicht bracht hen ertoe een bestuurder van buitenaf aan te trekken, blijkt in een interview met Idalina Robert, tekenend accountant, en René van Ast, partner en tekenend accountant van de firma die in 1959 werd opgericht in Delft. Van Ast zegt: ‘Vroeger hadden we een partnerbestuur. Maar de meeste partners waren toch liever met hun vak bezig.’ Rodts geeft nu leiding aan 250 medewerkers, verspreid over vijf kantoren: in Delft, Rotterdam, Amsterdam, Alphen aan den Rijn en Woerden. Internationaal maakt de accountants en adviesorganisatie deel uit het van het PKF-netwerk.
Grootste assets
René van AstPKF Wallast staat bekend om z’n multidisciplinaire adviseurs, die zowel fiscalist als accountant zijn, of meester fiscalist. Doordat wetgeving complexer wordt, zijn dat soort combinaties steeds lastiger in te vullen. Maar de focus op inhoud en mensen is gebleven. ‘Onze mensen zijn onze grootste asset’, zegt Robert. ‘Door mensen in hun kracht te zetten vanuit persoonlijke aandacht, stellen wij ze in staat te excelleren in kennis en kunde. Dit zien wij zowel terug in de kwaliteit van onze dienstverlening als in tevredenheid van onze medewerkers. Trots, plezier en zingeving, dat willen wij onze medewerkers bieden.’
PKF Wallast laat zich jaarlijks onderzoeken door Great Place to Work, dat tevredenheid van werknemers onafhankelijk meet. Op criteria als ‘mensen worden gelijk behandeld’, ‘mensen kunnen zichzelf zijn’ en ‘kameraadschap’ scoort de firma zeer hoog – met tevredenheidspercentages van ruim in de 90 procent. ‘We zijn een lerende organisatie, fouten maken is toegestaan. We geven elkaar complimenten als het goed gaat en feedback als dat nodig is. Ook in onze functie van leidinggevenden proberen we ons kwetsbaar op te stellen’, licht Robert toe.
Geen generatiekloof
Iedereen die bij PKF Wallast binnenkomt, krijgt direct een mentor. Voor iemand van 17 – de jongste die dit jaar binnenkwam – is dat iemand van rond de 25, zodat er geen sprake kan zijn van een generatiekloof. Werknemers worden gestimuleerd samen te werken, op kantoor of bij de cliënt – zodat ze makkelijk met elkaar kunnen communiceren en dus ook feedback on-the-job mogelijk is. Robert zegt: ‘De drijfveren van onze jonge talenten zijn anders dan vroeger. Zij willen worden uitgedaagd en veel verantwoordelijkheid krijgen, maar niet ten koste van flexibiliteit. Zo bieden wij de mogelijkheid voor een workation – een of meerdere weken op een PKF-kantoor in het buitenland werken.’
Qua cliënten bedient PKF Wallast grofweg twee typen cliënten – waarbij ‘onze kracht is dat we waar mogelijk die werelden qua kennis samenbrengen’, aldus Van Ast. Een eerste grote groep zijn corporate cliënten met omzetten tot vaak zo’n 1 miljard euro. Een aantal komt voor enkel de audit, licht Van Ast verder toe, maar vele ook voor complexe accountancy- en adviesvraagstukken. De focus ligt in hoofdzaak bij alles wat financieel is: fiscaal advies, juridisch advies, BTW-advies, corporate finance en loonheffingsadvisering. Daarnaast worden IT-vraagstukken, waaronder cybersecurity, data-analyse en risk management, belangrijker.
Breed DGA-advieskantoor
Idalina RobertEen tweede grote groep is die van de vooral grotere MKB-ondernemer en zijn bedrijf en familie. Van oudsher namelijk is PKF Wallast een breed DGA-advieskantoor, vertelt Van Ast. ‘De aansturing is anders. Waar corporate cliënten vaak specifieke experts nodig hebben, hebben onze ondernemende cliënten alle een eigen adviseur van PKF Wallast. Dat maakt die relaties net nog even wat menselijker en vriendelijker. We weten exact wat er speelt bij deze ondernemers. ‘De adviseur betrekt vervolgens op de juiste momenten de specialisten erbij die de ondernemer nodig heeft.’
Van Ast geeft een voorbeeld van die dienstverlening: ‘Wat betreft estate planning bijvoorbeeld hebben we naast de adviseur, fiscalisten, juristen en ex-notarissen onder onze mensen, maar ook bijvoorbeeld business valuators – die een bedrijf kunnen waarderen voor een overname en ook een goed gesprek daarover kunnen voeren met de fiscus namens onze cliënten.’ Voor de bedrijven van de ondernemers ligt de focus naast advies ook op ‘dat wat elk bedrijf nodig heeft: zoals jaarrekeningen, aangiftes, en voor de grotere bedrijven de audit’.
De auditactiviteiten zijn de afgelopen jaren hard gegroeid, maar ook de adviestak groeit gestaag. Ook al omdat het kantoor steeds meer aanvullende dienstverlening inhouse heeft, zoals IT-dienstverlening, risk management en allerhande advisering in estate planning. Een laatste, bijzondere, innovatie is dat de IT-auditors hun kennis en kunde hebben verpakt in een platform. Andere accountants kunnen met hun data aankloppen bij PKF Wallast. Zonder dat de rest van het PKF Wallast-team toegang heeft tot gevoelige informatie, worden de controledata van de cliënten gecheckt op allerhande risico’s en gevoeligheden die zoal langs kunnen komen in de audit door de accountant.
Tekst: Philip Willems
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie