CROP accountants & adviseurs wil uitgroeien tot de leukste én beste auditpraktijk van de branche. Het kantoor heeft aandacht voor het individu en neemt klanten aan waar collega’s blij van worden. ‘Overwerken beperken we tot het minimum’, aldus partner Pim van Roemburg.
Pim van RoemburgDrie jaar geleden stapte Pim van Roemburg over van Deloitte naar CROP accountants & adviseurs. Na een carrière van 19 jaar bij het Big4-kantoor, was dit een weloverwogen beslissing. Maar liefst negen gesprekken voerde Van Roemburg met collega’s van CROP om zeker te zijn van zijn zaak. Wat hem sinds dag één aantrekt, zijn de persoonlijke relaties met klanten en het warme welkom door CROP’ers. Bijna 300 medewerkers telt CROP, dat in de top 15 van kantoren met de meeste registeraccountants staat. Naast accountancy is het kantoor gespecialiseerd in corporate finance, fiscale dienstverlening, HR-services, IT audit en legal & interimservices. Sinds 2021 is Van Roemburg partner binnen de controlepraktijk. Zijn missie en die van zijn collega-partners: de leukste én beste auditpraktijk van Nederland worden. ‘Deze doelen gaan hand in hand. Als je streeft naar kwaliteit, zijn medewerkers trots op hun vak en willen ze dat zo goed mogelijk uitoefenen’, aldus Van Roemburg die stelt dat het managementteam niet schroomt te investeren in het verbeteren van de dienstverlening. ‘Ook staat het MT altijd open voor goede ideeën van medewerkers.’
Nieuwe klanten toetsen
Van Roemburg ervaarde dat laatste zelf toen hij net twee maanden in dienst was. Toen de registeraccountant merkte dat de controlepraktijk kampte met de nodige werkdruk, vroeg hij zich af of er een visie was op de aanname van cliënten. ‘Dat bleek niet het geval. Ik stelde voor een commissie te vormen die toetst of nieuwe klanten in de planning en bij CROP passen. Als de hoeveelheid opdrachten is afgestemd op de grootte van het team, is dat beter voor klanten, medewerkers én de organisatie’, meent Van Roemburg. Het management van CROP juichte het voorstel toe. Er werd alles in werking gezet om het plan vorm te geven. ‘Binnen een week waren er commissieleden bekend. Dat is bijzonder. Vaak zeggen organisaties tegen iemand met een goed idee: ga het maar doen, waarna het niet lukt mensen te mobiliseren of geld los te krijgen.’ Bij CROP buigt de Prospect Review Commissie zich sindsdien over elke klant die aanklopt bij het kantoor. Van Roemburg: ’We accepteren alleen klanten die bij ons passen en die we aankunnen, zowel inhoudelijk als qua capaciteit. Dat betekent veel. Zo weigerden we weleens een klant aan wie we tonnen hadden kunnen verdienen maar bij wie we bepaalde risico’s voorzagen. Terecht, bleek achteraf. Ook bestaande klanten worden kritisch beoordeeld. Regelmatig neemt Van Roemburg met zijn team het portfolio door. ‘Soms verloopt een samenwerking zo stroef dat we afscheid van elkaar moeten nemen.’
Geen afrekencultuur
De leukste auditpraktijk worden van Nederland, hoe bereik je dat nog meer? Volgens Van Roemburg is een veilige bedrijfscultuur de basis. ‘Medewerkers moeten hun mening kunnen geven, ze moeten collega’s én leidinggevenden kunnen aanspreken. Ook mogen medewerkers fouten maken. Sinds twee jaar volgen leidinggevenden het programma secure base leadership, waarbij zij leren hoe ze een veilige cultuur kunnen creëren. Het is belangrijk voor het teamresultaat als je je naar elkaar kunt uitspreken. Dan pas kun je groeien met elkaar. Ik vind het heel waardevol als een assistent mij een kritische vraag durft te stellen.’
Mentorprogramma
Naast aandacht voor de medewerkers als team, is ook aandacht voor het individu belangrijk volgens CROP. Binnenkort introduceert het kantoor een mentor ontwikkelingsprogramma. ’Elke medewerker heeft al een mentor met wie hij of zij elk kwartaal in gesprek gaat over persoonlijke ontwikkeling’, legt de partner uit. ‘Maar we willen die mentoren helpen dat gesprek te voeren en duidelijk maken wat we van ze verwachten. Medewerkers mogen zelf een mentor kiezen bij wie zij zich veilig voelen. We willen gestructureerd monitoren hoe het gaat met individuele collega’s. Of ze niet te veel op hun bordje hebben, hoe zij zichzelf willen ontwikkelen en hoe we ze kunnen ondersteunen. CROP beschikt over een Young Talent Academy die aandacht schenkt aan soft skills als: Hoe geef je feedback? Hoe voer je moeilijke gesprekken?’
Beperkt overwerken
CROP denkt met een strakker projectmanagement meer werkplezier te creëren. ‘We mogen nog wel wat zakelijker zijn. Als we betere afspraken maken met de klant, heeft die zijn zaken op tijd voor elkaar. Dat maakt het werk makkelijker, leuker en minder stressvol. Vooral de befaamde busy seasons vereisen een goede, realistische planning. De stelregel is dat een planning het eerlijke verhaal vertelt. We verstoppen geen uren en boeken geen overuren in. Er kunnen zich altijd onverwachte dingen voordoen. Dat betekent niet dat een collega harder moet gaan werken. Het is dan een probleem van de partner’, zegt Van Roemburg stellig. De partner geeft eerlijk toe dat CROP zich nog niet de leukste en beste auditpraktijk mag noemen. Veel medewerkers werken desalniettemin met veel plezier bij het kantoor. Professionals die dat graag zelf willen horen, nodigt Van Roemburg van harte uit voor een gesprek. Voor kandidaten die, net als Van Roemburg zelf destijds, niet over één nacht ijs gaan: het mogen er desnoods negen zijn.
Tekst: Ellis Bloembergen
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie