Bij JAN© gaat de kwaliteit van het werk hand in hand met persoonlijk klantcontact. Om de klant te voorzien van de juiste adviezen is een aanpak nodig die zowel vaktechnisch in orde is, als persoonlijk is.
Durven én doen, dat is JAN©. Met kantoren in Schiphol-Rijk, Valkenburg (ZH), Purmerend en Weesp staan ze met één been in de reuring van de stad en met het andere in de spreekwoordelijke klei. Zo blijft iedereen binnen JAN© nuchter en goed op de hoogte. Van wat er speelt in de wereld van accountancy en advies, maar ook van wat er speelt bij de collega’s en klanten. Andrea van der Giezen, partner bij JAN©, zegt hierover: ‘Binnen JAN© geldt: we praten met iemand, niet over iemand. Dit geldt voor ons als collega’s, maar ook voor hoe we omgaan met de klant. Als je een probleem feitelijk benoemt en bekijkt, dan kun je samen echt goed tot een oplossing komen. Respect en duidelijke communicatie: daar heeft iedereen baat bij.’
Respect en humor
Dit vertaalt zich in een directe aanpak waarbij iedereen elkaar kan aanspreken op dingen die goed gaan, of juist minder goed. Wat dat betreft maakt het niet uit of je een junior bent, of al langer bij JAN© meedraait. De belangrijkste elementen hierin zijn respect en humor. ‘Respect is heel erg belangrijk; je mag best een geintje maken maar het moet wel op de bal zijn en niet op de man, zeg maar’, zegt Van der Giezen. Deze directe aanpak is te merken in de samenwerking tussen collega’s, maar ook in die met de klant: ‘Als wij soepel samenwerken, dan krijgt de klant een soepele dienstverlening. Omdat we zijn gewend elkaar aan te spreken, doen we dat dus ook met de klant. Zo verhogen we niet alleen de kwaliteit van het werk dat wij leveren, maar ook het werk dat de klant doet.’
Andrea van der GiezenKwaliteit
Kwaliteit is iets waarmee ze zich bij JAN© elke dag bezighouden. Van der Giezen: ‘Het is niet iets wat we één keer in het jaar een keertje afstoffen, kwalitatief werk leveren is echt dagelijks belangrijk.’ JAN© zorgt voor een constante kwaliteit door goed te anticiperen op veranderende regels en de tijd te nemen om deze goed door te lichten. Als er nieuwe regels worden doorgevoerd binnen een van de vakgroepen, dan organiseert JAN© een overleg waarbij niet alleen de eigen kennis wordt ingezet, maar ook extern wordt gezocht naar een expert.
‘Vaak nodigen we een externe uit om de kennisoverdracht te waarborgen. Zo’n cursus doen we altijd in-house, want dan kunnen we tijdens de kennissessie al brainstormen met elkaar wat dit voor ons betekent: wat gaan we hier nu mee doen?’ Er is een taskforce opgezet die het uitwerken van deze sessies voor zijn rekening neemt, bestaande uit experts uit meerdere lagen van de organisatie: een partner, een gevorderd assistent-accountant én een controleleider. Zo wordt de nieuw opgedane kennis breed gedragen en toegepast. Dat dit werkt, is duidelijk te merken want Van der Giezen zegt met trots: ‘We zijn een kantoor dat nog nooit negatief is getoetst. Nog nooit, in ons hele bestaan niet.’
Proactieve houding
JAN© zit niet stil: een proactieve houding zit ingebakken in de organisatie. Van der Giezen is hier erg enthousiast over: ‘We zijn altijd bezig proefballonnetjes op te laten en mensen die goede ideeën hebben een podium te geven. We bieden ruimte aan ideeën uit de organisatie. Dat betekent niet dat álles in één keer lukt, maar het idee dat het mogelijk is die dingen te verkennen, stimuleert enorm.’ Ook dit draagt bij aan de kwaliteit van het werk dat JAN© levert: ‘Als je zo actief en proactief bent in hoe je de dingen wil organiseren en toepassen, dan gaat het ook over vaktechniek en dat merk je in de kwaliteit.’
Om terug te keren naar het voorbeeld van de taskforce: JAN© kijkt niet alleen naar de invloed van nieuwe regels, maar ook naar waarom deze regels er zijn. Hoe kan JAN© deze regels zo goed mogelijk inzetten? Hierbij letten ze ook op de praktische uitwerking. ‘Daarin hebben we een tweede natuur ontwikkeld en zelfs op zo’n hoog niveau, dat andere kantoren ons ook wel eens bellen met de vraag: hé hoe doen jullie dat nou?’
Samen de eindstreep halen
Dat typeert JAN©: een toegankelijke organisatie met kwaliteit hoog in het vaandel. Met een nuchtere en directe houding die is te vinden bij iedere medewerker kan de klant rekenen op eerlijke en gedegen dienstverlening. Zo zorgt een goede dynamiek onderling voor de juiste houding tegenover de klant. ‘We zetten ons echt in om met z’n allen de eindstreep te halen. Elke opdracht weer. Als je dat met elkaar doet, heb je nooit het idee dat je dit in je eentje moet doen. Dat werkt enorm motiverend.’
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie