Hoe ga je om met krapte op de arbeidsmarkt? Mazars heeft een ‘mensgerichte strategie’ om medewerkers langer te behouden. Frank Walta, lid raad van bestuur, en Willemijn van der Deijl, Chief People Officer, leggen uit.
Net als veel andere kantoren is de krapte op de arbeidsmarkt een realiteit waarmee Mazars heeft te maken. Walta: ‘De krapte die we nu zien kennen we natuurlijk al langer, omdat het aantal mensen dat accountancy studeert, afneemt en het werk juist toeneemt. Het spookbeeld van werkdruk, lange dagen en continu studeren schrikt bovendien af. De NBA is nu gelukkig aan het inventariseren hoe de studie weer modern en aantrekkelijk te maken.’ ‘Hoe anders was dat 10 jaar geleden?’, vergelijkt Walta: ‘Je studeerde af als registeraccountant en dat was het. Nu ben je echt een kind in de snoepwinkel. Je kunt je specialiseren in bijvoorbeeld tax accounting, sustainability, kopopleidingen doen en bij-skillen.’ Van der Deijl geeft aan dat de huidige generatie ook die bredere interesse heeft, bijvoorbeeld in sustainability. En daar liggen mogelijkheden voor de toekomst: in het werk en voor de medewerker.
Frank WaltaVragen stellen én willen groeien
Van der Deijl: ‘A global school of excellence. A great place to learn for all.’ Dit is al enkele jaren een belangrijke propositie voor ons om nieuwe mensen te vinden én te binden. Om dit goed te implementeren in de organisatie hebben we het interne proces onder de loep genomen en gerichter bepaald waarvoor we staan. De mensgerichtheid, die is voor ons heel belangrijk. De leerbehoefte is daarbij een belangrijke factor.’ Walta legt uit: ‘Er moet voor iedereen ruimte zijn om te leren, dat is het uitgangspunt.’ Hij geeft aan dat de krapte nu anders is dan 20 jaar geleden én ook een andere houding en verwachting vraagt. Waar het volgens Walta in de kern nu om gaat is de intrinsieke motivatie: ‘Kandidaten die vragen stellen én willen groeien. Dat is het fundament van ons vak en daar ligt tegelijkertijd ook de basis om mensen voor een langere tijd aan je te binden. Dat gaat over veel meer dan alleen salaris.’
Het echte gesprek aangaan
Willemijn van der DeijlDie basis is precies waaraan Van der Deijl heeft gebouwd: ‘Werk gaat vooral over mensen. Dus niet alleen praten over wat je doet en kunt, maar ook inhoudelijk het gesprek aangaan over hoe je dat doet en welke groei je daarin voor ogen hebt, is belangrijk.’ Van der Deijl vindt het relevant goed te kijken in welke levensfase een medewerker zit: ‘Heb je net een jong gezin? Heb je zieke ouders voor wie je veel zorgt? Dat zijn verschillende situaties die kunnen maken dat je anders in je werk staat. Daarover moet óók het gesprek gaan en hoe die situatie zich verhoudt tot de doelen die je hebt. En hoe wij als werkgever daarin kunnen ondersteunen.’
Verbonden met grotere geheel
De privésituatie van de medewerker zelf er meer bij betrekken, dient volgens Van der Deijl ook een groter doel: ‘Het is echt teruggaan naar de essentie. Als je wilt groeien als professional én als mens dan moet je onderzoeken hoe je je verhoudt tot het grotere geheel. En als je op dat niveau verbinding weet te maken, ga je ook beter samenwerken en communiceren en voel je je meer gewaardeerd.’ Ook leidinggevenden worden binnen Mazars geholpen die gemeenschappelijkheid en het creëren van een veilige omgeving een plek te kunnen geven: ‘Het gaat om de gesprekken mét, niet óver iemand. We hebben een Purpose & Culture Officer aangesteld om die gesprekken te faciliteren. Ik denk dat we een van de weinige kantoren zijn met zo’n functie.’
Vrijheid en flexibiliteit
Als Walta naar zijn eigen carrière kijkt – zelf 33 jaar werkzaam bij Mazars – dan zit de langdurige verbondenheid en groei die hij ervaart ook veelal in de vrijheid en flexibiliteit die hij voelde: ‘Ik heb om te beginnen niet het gevoel dat ik er zoveel jaren werk. Dat komt doordat ik gedurende mijn carrière altijd verschillende dingen heb kunnen doen. Ik ben jong partner geworden, heb een tijdje fusies en overnames gedaan, ben daarna wat meer betrokken geweest bij onze internationalisering en inmiddels ben ik lid raad van bestuur. Als ik iets wilde, gaf ik dat aan en dan gebeurde er ook altijd wel iets. In alle fases van mijn leven paste die flexibiliteit prima voor mij.’
Concurreren in krappe markt
Maar hoe blijf je concurrerend in een krappe markt waarin iedereen de medewerker centraal wil stellen? Van der Deijl: ‘Bij ons is de cultuur die we voorstaan écht voelbaar. En dat is belangrijk, want dan ben je ook niet iets aan het verkopen.’ Walta: ‘Een eyeopener voor mij was zes jaar geleden toen we net begonnen met ons cultuurprogramma. Onze externe adviseurs maakten duidelijk dat wij naast een accountantsorganisatie ook een opleidingsinstituut zijn.’ ‘En daar zit wel een belangrijke kern’, geeft Van der Deijl aan: ‘Voorheen was het de klant die altijd van rechts kwam, maar we geven nu ook echt voorrang aan onze eigen mensen. Daaruit blijkt onze mensgerichtheid.’
Tekst: Sander Voortman
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie