• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Drie backofficetips van Begrijpt Finance voor een efficiënter kantoor

Drie backofficetips van Begrijpt Finance voor een efficiënter kantoor

Accountancy

30 januari 2023 door AdminPulse

AdminPulse

Alex Eenink, oprichter van Begrijpt Finance bv, heeft  één missie: meer tijd overhouden voor zijn klanten. Door zijn backoffice anders in te richten is hij daarin geslaagd. Hoe precies? Hij deelt drie concrete tips om meer rendement te behalen met het huidige team en een efficiënter kantoor te krijgen.

Begrijpt Finance is een kantoor met acht medewerkers, waarvan Eenink de eigenaar is. Hij vertelt hoe het kantoor het presteerde om de backoffice efficiënter in te richten voor een efficiënter kantoor en er meer tijd overblijft voor waardevolle adviezen voor de klant: ‘Ik ben jarenlang bezig geweest met het vinden van een goedlopende softwaretrein en ik ben blij dat we eindelijk een effectieve oplossing hebben gevonden. Klanten openen eenvoudigweg de app op de telefoon, zien onze boekhoudkundige vragen verschijnen en antwoorden kort maar krachtig, vaak zelfs met een bijlage. Hierdoor behoud je real-time inzicht in je boekhouding.’

Hoge automatiseringsgraad

Ook intern werken ze volgens Eenink sneller en efficiënter, vanwege de koppeling tussen pakketten en de automatisering in de backoffice. ‘Bij ons wordt nu vijftig procent van de administraties automatisch verwerkt. Zonder deze automatisering had ik meer personeel nodig gehad om alle taken te verwerken. Een automatiseringsgraad van vijftig procent is niet ons einddoel, want we willen dit nog hoger tillen. Door meer te automatiseren kunnen we meer klanten helpen en groeien, zonder extra personeel.’ Maar automatisering is niet het enige waar Eenink zich mee bezighoudt. Hij deelt hieronder alvast drie tips, die hem verder hebben geholpen bij het realiseren van een efficiënte backoffice, te beginnen met de samenwerking met de klant.

De 3 backoffice-tips

#1 – Start bij de samenwerking met de klant

De samenwerking met de klant is een cruciaal element in een efficiënte backoffice. Door heldere communicatie leveren klanten tijdig de benodigde documenten en facturen aan, waardoor het team op de backoffice kan doorwerken. Het scheelt een hoop tijd, wanneer je niet continu achter ontbrekende documenten aan moet. Begrijpt Finance heeft de samenwerking tussen de klant en het kantoor geoptimaliseerd door slimme software in te zetten. ‘Voorheen was het heel erg duwen en trekken voordat we eindelijk tot een jaarrekening of eindproduct kwamen. Daar besparen we nu flink wat tijd op, doordat klanten eenvoudig de documenten via een app onderweg aanleveren en op hetzelfde moment ook direct de vragen beantwoorden. Bij ons op kantoor blijven we zo in een soepele workflow. Werk dus aan de samenwerking met de klant, want daar zit de meeste winst in de backoffice. Ook klanten ervaren een efficiënte samenwerking als prettig.’

#2 – Zorg voor een soepele taakafhandeling

Als je een administratie- of accountantskantoor beheert, dan weet je dat de communicatie nog wel eens omslachtig kan zijn. Waar  er voorheen met een klant afspraken werden gemaakt, vind je die later (en soms te laat) terug op een notitieblaadje of op één van de pagina’s in het dossier. Gaat er iemand op vakantie, is een collega ziek of is de notitie tussen wal en schip beland? Dan dreigde je gauw achterop te raken, doordat het overzicht verdween: ‘En ja, dan sta je dus met de mond vol tanden als de klant opbelt om te vragen naar de stand van zaken. Wij houden door het gebruik van practicemanagement software ons taakbeheer up-to-date, zodat iedere collega op elk moment de status van taken inziet. Hierdoor verbetert niet alleen de communicatie met de klant, maar optimaliseert het ook de relaties op de werkvloer.’

#3 – Een eenduidige softwarestraat

De backoffice van je kantoor is grotendeels gelijk aan de backoffice van je klanten: een verzameling slimme tools. Denk aan een programma voor je jaarrekeningen, een tool voor fiscale aangiftes, software om voorraadbeheer in te managen, een documentenmanagementtool en een gecentraliseerd boekhoudprogramma. Eenink vertelt over de transformatie die het kantoor de laatste drie jaar heeft doorgemaakt: ‘We keken hiervoor met name naar wat de klant nodig had en wat we konden aanvullen op hun eigen pakketten. Hierdoor ben je eigenlijk altijd brandjes aan het blussen, doordat je conformeert aan de klant. We verloren alle tijd aan het monitoren van dossiers en het uitzoeken van informatie die niet aanwezig of incompleet was. Inmiddels hebben we een leidende software-straat, waarmee je structureel efficiënter werkt en enorm veel tijd bespaart.’ En dat was hard nodig wilde er ruimte ontstaan voor meer advies.

Meer weten? Meld je aan voor de webinar

Ben je benieuwd voor welke softwarestraat Begrijpt Finance heeft gekozen? Hoe het kantoor door middel van automatisering meer ruimte en tijd overhoudt voor het adviseren van klanten en een efficiënter kantoor heeft gekregen? En ben je tot slot benieuwd naar meer handige tips van Alex Eenink? Meld je dan aan voor het webinar ‘Een efficiënte backoffice voor een toekomstgericht kantoor’ op 14 februari om 10:00 uur en ontdek:

  • Waarom een efficiënte backoffice cruciaal is voor de toekomst van je kantoor;
  • wat dit betekent voor de processen binnen jouw kantoor;
  • welke slimme tooling nodig zijn voor een efficiënte backoffice;
  • En wat het startpunt is voor een efficiënte backoffice.

Categorie: Accountancy Tags: backoffice, efficiency, efficienter kantoor

Tags: backoffice, efficiency, efficienter kantoor

Gerelateerde artikelen

26 juni 2025

Maximaliseer jouw tijd: slimme strategieën voor snellere btw-aangiften

24 juni 2025

Gestructureerd informatie uitvragen bij klanten: hoe doe je dat?

23 juni 2025

Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!

12 mei 2025

Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature Relatiebeheerder Duiven
Westerveld en Vossers
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Relatiebeheerder  
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Accountant RA
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Finance Consultant
a.s Works
Financieel administratief medewerker
Scab
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 63.8k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 30.8k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 13.2k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 12.1k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 11.4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen