• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?

De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?

Blog, Fiscaal, Nieuws

7 juli 2023 door Jan Wietsma

Tienduizenden ondernemers hebben inmiddels een brief van de Belastingdienst ontvangen waarin staat dat de coronabetalingsregeling wordt ingetrokken vanwege een achterstand in de betalingsverplichtingen, met daarin de aankondiging dat er uiteindelijk (dwang)invorderingsmaatregelen genomen worden wanneer niet voor 29 augustus 2023 betaald is. Daarmee wordt gevolg gegeven aan de mededeling van staatssecretaris Van Rij, die eerder aankondigde dat de Belastingdienst serieus werk gaat maken van het invorderen van de coronabelastingschulden. Hoe dit invorderingsproces verloopt en wat de opties zijn om nog een betaal- of saneringsregeling af te spreken met de Belastingdienst wordt in dit artikel uitgelegd.

Situatie juni 2023

Op dit moment zijn er nog ruim 235.000 ondernemers die een coronaschuld hebben openstaan bij de Belastingdienst. Van deze ondernemers lopen er 97.000 een of meer betalingstermijnen achter. Van degenen die een of meer termijnen achterlopen hebben er 60.000 nog geen een termijn betaald, bij de helft van deze 60.000 ondernemers is er sprake van een pre-coronaschuld en/of sprake van een schuld lager dan € 10.000.

Planning invorderingsmaatregelen coronabelastingschulden

De planning voor het treffen van invorderingsmaatregelen van de coronabelastingschulden is als volgt:

Week 27 Vanaf deze week verzending brief met intrekking beschikking coronaterugbetalingsregeling. Dagtekening 15 augustus 2023. Gehele schuld betalen voor 29 augustus 2023.
Week 36 – 38 Ondernemers die niet betaald hebben ontvangen voor elke aanslag een aanmaning inclusief € 16 aanmaningskosten, voor zover voor die schuld niet al eerder een aanmaning ontvangen is.
Week 38 – 40 Ondernemers die niet betaald hebben na ontvangen van de aanmaning ontvangen voor elke aanslag een dwangbevel (kosten maximaal € 13.745 per betekening), voor zover voor die schuld niet al eerder een dwangbevel ontvangen is.
Week 40 e.v. Ondernemers die niet gereageerd hebben op het dwangbevel kunnen bezoek van de deurwaarder krijgen die beslag kan leggen of andere dwangmaatregelen kan nemen. Ook kan de Belastingdienst andere invorderingsmaatregelen nemen en zelfs het faillissement aanvragen. Daarbij wordt begonnen bij de ondernemers die nog een pre-coronaschuld open hebben staan.

Saneringsmogelijkheden

Voor ondernemingen die niet in staat zijn om de achterstallige belastingen en/of andere schulden te betalen, die in de kern financieel gezond en levensvatbaar zijn, is het onder voorwaarden mogelijk om een onderbouwd saneringsverzoek in te dienen bij de Belastingdienst.

Tijdelijke instructie sanering

Als de onderneming niet in staat is om de (corona)belastingschuld terug te betalen is het mogelijk een saneringsverzoek in te dienen conform de Tijdelijke instructie sanering [1] van 15 december 2022 versie 1.7 van de Belastingdienst.

WHOA, MSNP, WSNP

Ook is het mogelijk dat een onderneming een saneringsverzoek indient met gebruikmaking van de WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord). Stuur daarbij aan op een minnelijke regeling, de MSNP (Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen) of WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen). Na het indienen van het verzoek dient de onderneming aan zijn reguliere nieuw opkomende aangifte- en betaalverplichtingen te blijven voldoen [2] en aan alle andere betalings- en aflossingsverplichtingen richting schuldeisers, tenzij hiervoor tijdelijk uitstel is verleend.

Zodra het (pro-forma) verzoek is ingediend dient de onderneming aan zijn reguliere aangifte- en betalingsverplichtingen te voldoen ook dient de onderneming te voldoen aan alle andere betalings- en aflossingsverplichtingen richting schuldeisers, tenzij hiervoor tijdelijk uitstel is verleend.

Soepele regeling tot 30 september 2023

De Belastingdienst hanteert onder voorwaarden een soepele regeling voor saneringsverzoeken die voor 30 september 2023 zijn ingediend. Lukt het niet om voor 30 september 2023 een volledig onderbouwd saneringsverzoek in te dienen, dan is het advies om een pro-forma verzoek in te dienen. De ontvanger geeft de onderneming dan nog maximaal drie maanden de tijd om het verzoek aan te vullen.

Advies

Voor ondernemingen die nu te kampen hebben met achterstanden in de belastingbetalingen (corona en/of regulier) en die voorzien dat ze alleen met een sanering van de schulden bij de Belastingdienst en/of andere schuldeisers kunnen overleven is het belangrijk dat je als accountant of mkb-adviseur in samenspraak met de ondernemer melding van deze omstandigheid doet bij de ontvanger van de Belastingdienst, en aangeeft binnen welke termijn u een onderbouwd saneringsverzoek aanlevert. Voorwaarde is wel dat de onderneming vanaf dat moment aan zijn reguliere aangifte- en betaalverplichtingen blijft voldoen. Is de onderneming niet levensvatbaar, dan kunnen de mogelijkheden van het liquideren van de onderneming – zonder faillissement – worden onderzocht. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is om hierover contact op te nemen met de ontvanger van de Belastingdienst.

Contact opnemen met de Belastingdienst kan door:

  • Een brief te sturen naar De Ontvanger van de Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC in Heerlen
  • Contact op te nemen met de Belastingtelefoon 0800 – 0543
  • Contact op te nemen met uw vaste klantcoördinator

 

Jan Wietsma is financierings- en WHOA-deskundige en eigenaar van MKB-kredietcoach.

[1] Deze instructie geldt ook voor saneringsverzoeken van ondernemers die niet door de coronacrisis zijn geraakt.

[2] Het gaat om alle verplichtingen die niet onder de sanering vallen.

Categorie: Blog, Fiscaal, Nieuws Tags: Belastingdienst, Corona en fiscaliteit, invordering, uitstel van betaling, WHOA

Tags: Belastingdienst, Corona en fiscaliteit, invordering, uitstel van betaling, WHOA

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Intermediairdagen Belastingdienst: startschot voor verdieping en samenwerking

10 november 2025

Marjolein Boterman plaatsvervangend directeur-generaal Fiscaliteit bij Belastingdienst

31 oktober 2025

Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot

24 oktober 2025

OM onderzoekt misstanden bij Curaçaose belastingdienst

Reacties

  1. Teus Klop zegt

    10 juli 2023 om 15:43

    Betreft artikel Jan Wietsma; De belastingdienst start met invorderen.
    Met belangstelling volg ik de acties van de fiscus.
    Wat mij opvalt is, dat men deze zaken puur vanuit de invorderingstechniek benadert.
    Mijn ervaring als ex bankier is dat je vaak veel meer kan bereiken ,door niet domweg de openstaande schulden opeisbaar te maken, maar in voorkomende gevallen enig kapitaal toe te voegen ,zodat men weer uit de startblokken kan komen.
    Het feit dat men niet reageert duidt erop dat men daar geen heil in ziet,omdat men zonder verdere hulp in een uitzichtloze situatie verkeert.
    De opbrengst van de verkoop van wat oud meubilair is verwaarloosbaar, terwijl de invorderingskosten en menselijk leed alsmede de daarmede verbonden kosten gigantisch zijn

    Door een menselijke benadering te kiezen

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent accountant mkb
aaff
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant  – Eindhoven
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant – Helmond
aaff
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Teamleider Accountancy 
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Manager Audit
Vallei Accountants
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 17.3k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.7k weergaven

  • Foutherstel jaarrekening van miljoenen ‘was fout van accountant’ of ‘samenspannen door de directie’ 6.5k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen