• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » De 7 voordelen van digitaal ondertekenen

De 7 voordelen van digitaal ondertekenen

Accountancy

3 augustus 2023 door Visma | PinkWeb

Als accountantskantoor profiteer je van verschillende voordelen zodra je gebruik maakt van de digitale handtekening. Je zult efficiënter werken omdat documenten sneller van een handtekening worden voorzien. Als je nog steeds gebruikmaakt van ‘natte’ handtekeningen, verspil je onnodig veel tijd aan het tijdrovende ‘print-scan-post’-proces. Je moet het document printen, zodat een bevoegde accountant het kan ondertekenen. Vervolgens moet je het document scannen om het digitaal naar de klant te kunnen sturen. Dit kan sneller en efficiënter. Door het ondertekeningsproces goed in te richten, verminder je het aantal stappen drastisch en verloopt de documentenstroom soepeler. Als kantoor heb je hier veel profijt van. In dit blog lees jij de 7 voordelen van digitaal ondertekenen. 

1. Een hogere efficiëntie

Accountantskantoren kunnen documenten sneller voorzien van een digitale handtekening. Er is geen gedoe meer met printen, scannen en posten. Dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar verlaagt ook de kans op fouten waardoor het proces opnieuw doorlopen moet worden. Kantoren kunnen de grootste winst pakken als ze het digitaal ondertekenen naadloos integreren in bestaande bedrijfsprocessen. Accountants die gebruik maken van PinkWeb hebben het ondertekeningsproces in één centrale online omgeving. Op deze manier zijn ze op de hoogte of het document ondertekend is, weten ze wie er mag tekenen en wie welke dossiers in mag zien. Na ondertekening worden de documenten eenvoudig gedeponeerd bij de Belastingdienst, KvK en banken. 

2. Inzicht in status van ondertekening

Met de digitale handtekening heb je inzicht in de status van ondertekening en heb je de mogelijkheid om het proces bij te sturen. Dit biedt transparantie en controle over de voortgang van het document. Daarnaast kan je klanten automatisch herinneren als de deadline nadert. Op deze manier hoef je zelf geen overzicht te maken met deadlines in een ander programma.  

3. Veilig ondertekenen voorop

Als accountantskantoor is het belangrijk om documenten veilig te delen en te ondertekenen. Klanten vertrouwen erop dat hun gegevens goed worden beschermd. In een tijd waarin cybercriminaliteit voortdurend toeneemt, moet je extra waakzaam zijn. Het is absoluut onveilig om persoonlijke informatie te mailen vanwege het risico op datalekken. Het is al helemaal niet verstandig om een document via e-mail te laten ondertekenen.

Laat documenten daarom via een beveiligde omgeving ondertekenen. Een digitale handtekening wordt gecreëerd met behulp van meerdere beveiligings- en verificatielagen. De klant moet zich altijd identificeren met minimaal twee-factor authenticatie. Denk aan een unieke inlogcode of sms authenticatie. Er zijn verschillende manieren waarop het proces van digitaal ondertekenen kan worden uitgevoerd. Hierbij geldt: hoe minder handmatige handelingen, hoe minder foutgevoelig het proces is. Door bijvoorbeeld e-mailadressen automatisch uit het CRM-systeem te halen in plaats van ze handmatig in te voeren, verklein je de kans dat het document in verkeerde handen komt. 

4. Goedkoper en milieuvriendelijker

Door digitaal te ondertekenen, bespaar je als kantoor aanzienlijk op papier-, inkt- en portokosten. Mede hierdoor is digitaal ondertekenen ook milieuvriendelijker, wat perfect aansluit bij de huidige tijd waarin duurzaamheid een belangrijk thema is. Door het digitaliseren van het print-scan-post-proces verminder je de CO2-uitstoot. Veel accountantskantoren sturen hun klanten nog steeds een papieren jaarrekening toe, omdat gedacht wordt dat klanten daar waarde aan hechten. Maar is dat wel in lijn met de realiteit? Het is de moeite waard om met de klant te bespreken waarom je vanuit duurzaamheidsoverwegingen wilt overstappen naar een digitale jaarrekening. De kans is groot dat de klant dit besluit juist toejuicht en waardeert.

5. Gemak voor de klant

Digitaal ondertekenen is niet alleen milieuvriendelijker, het biedt ook meer gemak. Het past perfect bij een moderne bedrijfsvoering. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze hun documenten gemakkelijk kunnen ondertekenen. Het sluit aan bij de huidige gedigitaliseerde samenleving waarin we steeds meer zaken online regelen, zoals met een paar swipes een hotelkamer of een vliegticket boeken. Als accountantskantoor is het belangrijk om mee te gaan met de golf van digitalisering. Als je dat niet doet, bestaat de kans dat klanten kiezen voor een kantoor dat wel het gemak van online dienstverlening biedt. 

6. Plaatsonafhankelijk ondertekenen

Door het digitaliseren van het ondertekeningsproces is het tegenwoordig makkelijk om overal te ondertekenen. Zo hebben klanten de mogelijkheid om gebruik te maken van de mobiele app om te ondertekenen. Accountants kunnen bij PinkWeb gebruik maken van een persoonsgebonden beroepscertificaat in de cloud. Ze hebben geen hardware nodig om digitaal te ondertekenen. Dit is voordelig voor accountants die op de locatie van de klant, thuis of remote werken. 

7. Hoge mate van integriteit

Integriteit is een belangrijk voordeel van de digitale handtekening. Het gaat over de garantie dat de inhoud van een document niet is gewijzigd na het plaatsen van de handtekening. Het waarborgen van de integriteit van gegevens is belangrijk omdat zelfs de kleinste wijziging de betekenis van het document verandert. Door het gebruik van hashfuncties en hashwaarden wordt elke wijziging in de inhoud van het document vastgelegd. Bij het valideren van een document wordt er gekeken of de inhoud ongewijzigd is gebleven na ondertekening, door het vergelijken van de hashwaarde van het document. 


Richt het ondertekeningsproces efficiënt in en benut de voordelen

De digitale handtekening biedt vele voordelen op het gebied van efficiëntie, veiligheid en gebruiksgemak. Door het ondertekeningsproces efficiënt in te richten, kunnen deze voordelen optimaal benut worden. Maar hoe zorg je ervoor dat het ondertekeningsproces naadloos integreert met jouw bedrijfsprocessen? Je leest het in de whitepaper ‘De winst van een soepel digitaal ondertekeningsproces’.

Categorie: Accountancy Tags: cyberveiligheid, digitaal ondertekenen, ondertekeningsproces

Tags: cyberveiligheid, digitaal ondertekenen, ondertekeningsproces

Gerelateerde artikelen

6 januari 2025

Belangstelling voor cyberveiligheid groeit bij mkb

29 oktober 2024

Kwart organisaties onvoldoende voorbereid op cyberdreiging

2 oktober 2024

Nieuwe wet moet informeren mkb over cyberdreiging makkelijker maken

30 september 2024

‘Kleine bedrijven doen te weinig aan cyberrisico’s’

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Earn-out: in de praktijk
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Controleleider
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Agro Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 35.7k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19.6k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 10.7k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen