• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Hof: geen sprake van belaste btw-prestatie bij bouw hospice

Hof: geen sprake van belaste btw-prestatie bij bouw hospice

Fiscaal, Nieuws

18 oktober 2023 door Accountancy Vanmorgen

Het ter beschikking stellen van een kamer is een onderdeel van een door een stichting verrichte (btw) prestatie en niet het wezenlijke kenmerk daarvan, oordeelt het Hof Den Haag. De wezenlijke kenmerken bestaan uit het verlenen van zorg aan de gasten en het coördineren van de aan de gasten door derden te verlenen zorg. Het hof ziet dat als een prestatie die is vrijgesteld op grond van artikel 11, lid 1, onderdeel g, onder 2, van de Wet op de omzetbelasting 1968 (Wet OB 1968). 

Het doel van een in 2016 opgerichte stichting is: “het oprichten en exploiteren van een of meerdere hospices en/of zorghotels in de brede zin en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.” De stichting krijgt in 2019 een vergunning voor het bouwen van een hospice die in 2021 haar deuren opent voor personen met een levensverwachting van maximaal drie maanden en bij wie genezing niet meer mogelijk is.

De stichting beschikt over vier gastenkamers die zij tot beschikking stelt tot een standaardvergoeding van € 35 per dag, waarbij zij ook maaltijden en dranken verstrekt. De hospice is geen zorginstelling en levert zelf geen zorg. Zij stelt externe zorgorganisaties en artsen in staat de benodigde zorg te leveren in de door een huurder gehuurde gastenkamer.

Deze zorg valt onder volledige verantwoordelijkheid van de zorgverleners. De medische zorg aan de gasten in het hospice wordt verleend door de eigen huisarts of door een vervangend arts in de regio.

Vrijwilligers

De stichting maakt gebruik van diverse vrijwilligers, die onder leiding staan van twee coördinatoren. Er zijn vrijwilligers die koken, allerlei huishoudelijke taken uitvoeren, de tuin onderhouden en er zijn zogenoemde ‘zorgvrijwilligers’. 

De vrijwilliger verricht de werkzaamheden zonder dat hier een betaling tegenover staat. De kosten voor de inzet van de vrijwilligers en de coördinatoren worden volledig betaald uit subsidiegelden en giften.

Namens de stichting wordt een brief naar de belastingbrief gestuurd waarin zij vraagt om haar in de administratie op te nemen als BTW ondernemer en om te bevestigen dat op de prestaties van de stichting het verlaagde btw-tarief van toepassing is.

Tijdelijke verhuur gastenkamers

De stichting stelt zich op het standpunt dat sprake is van de tijdelijke verhuur van gastenkamers. Zij wijst hierbij op de overeenkomst “gebruik gastenkamer”. Uit deze overeenkomst volgt, volgens haar, dat de prestatie die zij verricht hoofdzakelijk bestaat uit de tijdelijke verhuur van gastenkamers.

Het is aan het hof Den Haag om te beoordelen of de stichting recht heeft op aftrek van de omzetbelasting die aan haar in rekening is gebracht voor de bouw van het hospice. Ook dient beoordeeld te worden of het samenstel van handelingen voor de heffing van omzetbelasting is aan te merken als één enkele dienst, dan wel dat sprake is van afzonderlijk in aanmerking te nemen diensten.

Uit vaste rechtspraak geldt als uitgangspunt dat elke dienstverrichting normaal gesproken als onderscheiden en zelfstandig moet worden beschouwd en dat de dienstverrichting waarbij economisch gesproken één dienst wordt verleend, niet kunstmatig uit elkaar moet worden gehaald.

Kenmerkende elementen dienstverlening

Vastgesteld dient daarom te worden wat de kenmerkende elementen van de dienstverlening van de stichting zijn ten einde te bepalen of zij aan de consument, beschouwd als een modale consument, meerdere, van elkaar te onderscheiden hoofddiensten dan wel één enkele dienst verleent.

Er is met name sprake van één dienst, zo stelt het hof, indien één of meerdere elementen moeten worden geacht de hoofddienst te vormen, terwijl één of meerdere andere elementen moeten worden beschouwd als één of meer bijkomende diensten, die het fiscale lot van de hoofddienst delen.

Gelet op de feiten en omstandigheden in dit geval bestaat de prestatie die de stichting verricht, naar het oordeel van het Hof, niet uit de tijdelijke verhuur van gastenkamers. Het doel van het hospice bestaat uit het bieden van een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven aan haar gasten in hun laatste levensfase. 

Dit doel kan zij alleen bereiken door diverse vormen van zorg, zoals persoonlijke verzorging, emotionele ondersteuning, praktische zorg en palliatieve zorg, te (doen) verlenen. Het coördineren van de diverse zorgbehoeften en de verlening van zorg door de vrijwilligers zijn geen diensten die een verhuurder van (gasten)kamers normaal gesproken aanbiedt. 

De exploitatie van een hospice zoals dat van de stichting bestaat dus uit meer dan het tijdelijk verhuren van gastenkamers aan haar gasten, volgens het hof. Voor de gasten van de stichting, terminale patiënten met een levensverwachting van maximaal drie maanden, is het tijdelijk huren van een kamer in het hospice geen doel op zich.

Verlenen van zorg

De terbeschikkingstelling van een kamer is een onderdeel van de door de stichting verrichte prestatie en niet het wezenlijke kenmerk daarvan. Waar het om gaat is dat de door de stichting verrichte prestatie bestaan uit het verlenen van zorg aan de gasten en het coördineren van de aan de gasten door derden te verlenen zorg.

Het Hof kwalificeert de prestatie van de stichting in deze gevallen als een prestatie die is vrijgesteld op grond van artikel 11, lid 1, onderdeel g, onder 2, van de Wet op de omzetbelasting 1968 (Wet OB 1968). 

In dit artikel is vrijgesteld van omzetbelasting de verblijfszorg, wlz, alsmede huishoudelijke hulp, voor zover die zorg niet gepaard gaat met verblijf in een instelling en plaatsvindt aan personen ten behoeve van wie in een indicatiebesluit op grond van de wlz is vastgesteld dat ze op de in die onderdelen bedoelde zorg zijn aangewezen. 

Voor gasten zonder wlz-indicatie geldt dat de diensten als ambulante zorgverlening in de zin van art. 11 lid 1 onder f Wet OB 1968 juncto art. 7 lid 2 onder a Uitv.besl. OB 1968 zijn aan te merken. 

Algemene verzorging en huishoudelijke hulp door diensten van ambulante verpleging zijn op grond van het Kügler-arrest namelijk nauw samenhangend met maatschappelijk werk en sociale zekerheid.

Gerechtshof Den Haag, ECLI:NL:GHDHA:2023:1823

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: BTW, btw-vrijstelling, omzetbelasting

Tags: BTW, btw-vrijstelling, omzetbelasting

Gerelateerde artikelen

27 mei 2025

Huisarts als uitzender: proefproject dreigt te stranden op btw-plicht

26 mei 2025

Btw-tarief op cultuur, sport en media blijft 9%

22 mei 2025

Hof: geen btw-vrijstelling voor bedrijfstakpensioenfonds

22 mei 2025

Btw-gat in Nederland groter dan gedacht

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
De rol van de accountant in het verkoopvoorbereidingsproces
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Relatiebeheerder  
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Agro Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Controleleider
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 82.1k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 9.3k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5.6k weergaven

  • Keuze voor fiscaal partnerschap na overlijden echtgenoot niet te herzien 4.6k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 4k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen