• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Peter Jansen: “Innovatie staat hoog in het vaandel”

Peter Jansen: “Innovatie staat hoog in het vaandel”

Accountancy

22 december 2023 door Caseware

Administratie & Advies Westland (AAW) is een kantoor voor administratie en advies. Het kantoor bedient veel klanten uit verschillende branches. Klein en groot: van de kapper, slijterijen en zzp-ers tot kassenbouwers, bouwbedrijven en de internationale bloemengroothandel. Ze stellen de jaarrekeningen samen, doen belastingaangiftes, verzorgen de administratie en voorzien de klanten van het nodige advies. AAW bestaat inmiddels ruim 25 jaar, maar in 2021 werd het kantoor overgenomen door Marjolein van der Kraan en Peter Jansen.

Voor de overname waren zij al werkzaam voor het kantoor. Marjolein van der Kraan in loondienst en Peter Jansen als interim. Nu is Jansen verantwoordelijk voor het fiscale gedeelte en het samenstellen van de jaarrekeningen. Daarnaast voorziet hij klanten van advies. Van der Kraan doet het voorbereidende werk en het administratieve gedeelte. De taakverdeling is goed en de twee weten precies wat ze aan elkaar hebben. “Toen ik bij AAW kwam werken was er een wirwar aan softwarepakketten die ongebruikt op de plank lagen,” vertelt Jansen. “Caseware was daar een van de pakketten van. Op het moment dat we gingen starten met het gebruik van Caseware, zijn we overgestapt van on-premise naar Caseware on Azure. Zo werkten we online met de software en hadden we geen omkijken meer naar updates en onderhoud van onze server.”

Spreiding werkzaamheden

Door het effectief inzetten van software en processen te stroomlijnen, werd een groot deel van het personeel overbodig. Jansen en Van der Kraan kwamen er al snel achter dat ze, mede door de automatisering en het aanpassen van de kantoororganisatie, met z’n tweeën de werkzaamheden voor al hun klanten konden doen. Door de vergaande automatisering is het mogelijk geweest om het kantoor vanaf 2021 sterk te laten groeien. Jansen vervolgt: “Waar de klant voorheen eens per jaar met een schoenendoos en dikke ordner aankwam, wordt de administratie door de klant digitaal aangeleverd. Hierdoor ontstaat er een spreiding van de werkzaamheden en kun je ervoor zorgen dat je maandelijks je administratie bij kunt werken. Doordat we altijd bij zijn, hebben we meer tijd om de klanten te voorzien van advies. Hierdoor hebben we een zeer hoge klanttevredenheid.”

Ondanks dat Caseware on Azure goed bevalt, maakt het kantoor binnenkort de overstap naar Caseware Cloud. Peter was al een tijdje overtuigd van de kracht van Caseware Cloud en tijdens de Caseware Experience wist Jansen Van der Kraan ook te overtuigen. De volgende dag werd de knoop al doorgehakt. Over de overstap naar de cloud vertelt Van der Kraan het volgende: “Op voorhand stond ik er heel blanco in. Peter heeft me over de streep getrokken. Met het oude Caseware heb ik nooit gewerkt, dat was voor mij vrij ingewikkeld, maar over Caseware Cloud ben ik zeer enthousiast. Deze software is een stuk overzichtelijker. Het ziet er allemaal veel strakker en gebruiksvriendelijker uit.”

Nieuwe rolverdeling

Eerder hield Van der Kraan zich niet bezig met de jaarrekeningen, maar met de komst van Caseware Cloud gaat dit wel gebeuren. Jansen: “Marjolein gaat straks al het voorbereidende werk doen, zoals bijvoorbeeld het maken van de kolommenbalans en het inlezen van alle andere cijfers. Het meeste werk is dan gedaan. Doordat de jaarrekeningen, die in de cloud-app SAMENSTEL+ worden opgesteld, veel minder uitgebreid zijn, ben je er ook minder tijd aan kwijt. De essentiële informatie staat erin en voldoet aan wet- en regelgeving. Voor ons is dit perfect. Door de nieuwe rolverdeling blijft er voor Peter meer tijd over voor advies. Dit is een van de grootste voordelen volgens Peter. “Wij vinden advies het allerbelangrijkste. Aan de cijfertjes kunnen we niet veel veranderen, maar we kunnen de klanten wel meer adviseren op fiscaal en bedrijfseconomisch gebied. Dit is mede mogelijk omdat we snel over de actuele cijfers van de klant kunnen beschikken.”

Kostenbesparing

Jansen en Van der Kraan zien nog meer voordelen van de overstap. Op dit moment hebben ze voor iedere klant een apart cliëntendossier, waarin de blijvende stukken van de klant opgeslagen zijn. Maar dit wordt in 2024 overgezet naar ADV+. Voor de gehele dossieropbouw hebben ze alleen nog Caseware Cloud nodig. Hierdoor kunnen een aantal andere softwarepakketten de deur uit. “We hebben even een kort rekensommetje gemaakt,” geeft Van der Kraan aan. “Raad eens? Met de invoering van Caseware Cloud zijn we uiteindelijk goedkoper uit! Door alles onder één dak te hebben, scheelt het je in de kosten.” Peter Jansen voegt hieraan toe: “Naast dat de overstap scheelt in de kosten, zie ik nog een ander belangrijk voordeel. We kunnen in de nieuwe software echt alle klanten kwijt, waardoor we alle klanten op dezelfde manier en op hetzelfde moment kunnen benaderen. Ook zijn we enthousiast over de manier van communiceren met klanten. Op dit moment worden de dossiers via e-mail verstuurd, maar wanneer je gebruikmaakt van een portal, dan hoeft dit niet meer. Dit is veel beter voor de waarborging van de privacy, het toezien op de beveiliging van de informatie en het overzicht in versiebeheer. We willen hier natuurlijk geen fouten in maken. We waren er wel bang voor dat dit voor wat betreft de AVG een keertje mis zou gaan.”

Goed geholpen

Voor wat betreft de implementatie van de nieuwe software, zijn ze goed geholpen in het proces. Jansen: “Vanuit Caseware kwam een product specialist langs voor de begeleiding van de migratie en implementatie. Dat was erg fijn. Voordat hij kwam, heeft hij duidelijk aangegeven wat er nodig was om alles voor te bereiden. Hij heeft alle apps die we in gebruik gaan nemen met ons doorgenomen: KLANT+, ADV+, SAMENSTEL+ en MONITOR+. Het waren een aantal intensieve uren, maar nu zijn we wel goed voorbereid op wat er komen gaat.” “Naast het contact met de product specialist was ook het contact met de accountmanager erg fijn,” vervolgt Marjolein van der Kraan. “We hebben een aantal keren met hem gebeld en hij was er ook tijdens de Caseware Experience.”

Categorie: Accountancy Tags: administratie, software

Tags: administratie, software

Gerelateerde artikelen

10 juli 2025

Adviessoftware als geheime wapen bij AXP

8 juli 2025

Fintech Flow overgenomen door Snelstart

4 juli 2025

Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?

27 juni 2025

Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Controleleider
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Relatiebeheerder  
Scab
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Financieel administratief medewerker
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 53.2k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 36.4k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 10.4k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.6k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 8.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen