
Van Gent volgde de landbouwschool, maar belandde in het controllingvak bij diverse bedrijven. Op een gegeven moment werkte hij bij een installatiebedrijf met verschillende vestigingen in het land, vertelt hij in het kantoor van Omega in Renswoude. “Maar ik was de vergadercultuur een beetje zat. Mijn vrouw Antie zei: waarom beginnen we niet voor onszelf? Dus dat hebben we toen gedaan, in 1991 was dat. Eerst thuis, gewoon aan de keukentafel. Dat kon toen gemakkelijk. Ik had al wat klanten die ik in de avonduren hielp met belastingaangiften of de administratie. Je gaat dan eerst een beetje rekenen: hoe komt het uit als ik voor mezelf ga beginnen? In april ’91 ben ik begonnen en in januari ’92 kwam al de eerste medewerkster in dienst. Die werkt hier nu nog, dus die heeft het langste dienstverband van iedereen.”
Van keukentafel naar kantoor
Naast de keukentafel kwam er ook al snel een klein kantoortje, vertelt Van Gent. “Het ging toch vrij snel in zo’n dorp als Renswoude. Iedereen kent elkaar, dat helpt”, blikt Van Gent terug op die beginperiode. “Ik ben gelijk begonnen met automatisering, met boekhoudpakketten. Bij de eerste klanten die ik al had voordat ik echt voor mezelf begon, werkte ik nog met het ouderwetse doorschrijfsysteem. Qua klanten had ik van alles wat: agrarische bedrijven, een aannemer, installatiebedrijf, detailhandel, een ingenieursbedrijf. Veel van die bedrijven zijn meegegroeid; verschillende klanten zijn heel klein begonnen en zijn nu behoorlijk doorgegroeid.” Bij sommige klanten ging het puur om controlewerkzaamheden, bij veel andere om het voeren van de administratie, de jaarrekening samenstellen, belastingaangiftes doen en advieswerk. Het administratiekantoor droeg het NOAB-stempel, “want ik wilde wel graag voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Dat heb ik altijd heel belangrijk gevonden.”
Mond-tot-mondreclame
Die klanten kwamen bijna allemaal vanzelf, vertelt Van Gent. “Ze belden vaak zelf op om een afspraak te maken. Aan acquisitie en netwerken heb ik nooit zoveel gedaan, ik heb alleen de voetbalvereniging en het culturele podium hier gesponsord. Mond-tot-mondreclame van je eigen klanten is uiteindelijk de beste manier van reclame. En je hebt toch ook een vertrouwensfunctie; je hebt veel privégegevens van klanten. Onder andere daarom lopen die niet zo makkelijk van de ene naar een andere accountant, zeker niet als ze tevreden zijn. We groeiden gestaag door, hadden op een gegeven moment elf mensen aan het werk. We hebben best een goede naam opgebouwd hier in de omgeving. Met een bepaalde omvang kun je ook meer kwaliteit en service bieden dan als eenmanskantoortje. We hebben wel op verschillende plekken gezeten, het is nog niet zo makkelijk om goede kantoorruimte te vinden in Renswoude. Maar in 2000 zijn we op onze huidige plek terechtgekomen, in een mooi nieuw pand. Een goede locatie langs de doorgaande weg van Veenendaal de Klomp naar Zeist, de N224.”
Verkoop
Al in 2014 gingen Van Gent en mede-eigenaar Antie Arts met het administratiekantoor een verkooptraject in, waarbij hij zijn aandelen en functie als bestuurder overdeed. “Ik was toen 64 en je moet op een gegeven moment toch ook gaan denken aan de toekomst van je medewerkers en de continuïteit voor je klanten.” Maar die stap pakte minder goed uit dan gehoopt: financieel liep het niet goed en klanten waren ontevreden.” De Utrechter besloot daarop om toch weer “op de bok” te gaan zitten. “We moesten toen eerst een paar jaar goed draaien om weer de markt op te kunnen voor een overname. Dat is gelukt en in 2021 zijn we weer rond gaan kijken met behulp van Arjen Schutte van Full Finance. Dat was een prettige samenwerking. Na een oriënterend gesprek zijn we eerst een analysetraject ingegaan aan de hand waarvan een profiel van ons is opgesteld. Daarna hebben we een heel brede selectie gemaakt van potentiële overnamekandidaten, die we steeds verder konden terugbrengen. We wilden niet met een veel grotere partij in zee gaan, want dan verzuip je, en gaat het soms meer om het overnemen van klanten dan om de plaatselijke organisatie. Dat wilden we voor de medewerkers ook niet. We hebben daarom gezocht naar een vergelijkbare of iets grotere partij.”
Nog een beetje in de familie
Begin 2022 nam Omega Accountancy uit Veenendaal het kantoor over. “Zij zagen wel wat in ons en we kwamen al vrij snel tot een overeenkomst. Het was aanvankelijk niet de bedoeling, maar ze wilden graag dat mijn schoonzoon Gerbert van Donselaar in het bedrijf bleef. Hij is nu mede-eigenaar. Ik vind het zelf ook wel heel mooi, dat het op die manier toch een beetje in de familie blijft. Je hebt het toch zelf opgebouwd. En de groei gaat door, want ze hebben inmiddels ook vestigingen in Huizen, Alblasserdam en Scherpenzeel overgenomen.” Van Gent is al met al dus heel tevreden met de overname, vertelt hij. “Zelf ben ik de stress en verantwoordelijkheid kwijt die ik had, ik zit nu in wat rustiger vaarwater. Maar ik heb altijd veel uren gemaakt en wil toch wel een beetje bezig blijven. Dus ik doe nu nog kleinschalig wat particuliere aangiftes en andere dingen, ben nog bijna dagelijks op kantoor. Zolang ik dat kan, blijf ik dat heel graag nog doen.”
Tekst: Misha Hofland
Deze bijdrage komt uit het AV-magazine met als thema Fusies en overnames. Dit magazine is verschenen in april 2025. Zie https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av-1-2025-fusies-en-overnames/
Geef een reactie