Middelgrote bedrijven geven gemiddeld 0,5% tot 3% van hun omzet uit aan innovaties en vinden dat innovaties binnen 3 jaar geld moeten opleveren. Ondernemers innoveren vaak samen met hun klanten. Gebrek aan tijd wordt echter als een bottleneck ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau en Deloitte in het kader van het Best Managed Company 2014 Programma.
Middelgrote ondernemingen vinden innoveren belangrijk. In de uitvoering kan er nog het één en ander worden verbeterd. Het ontbreekt nog vaak aan een gestroomlijnde organisatie. Zo heeft driekwart van de ondervraagde ondernemingen een duidelijke innovatiestrategie, maar slechts een derde van de respondenten heeft binnen de organisatie ook een aparte afdeling die volledig is gewijd aan innovatie.
De meeste innovaties komen nog altijd tot stand binnen de eigen organisatie. Wel wordt daarbij steeds vaker samengewerkt met andere bedrijven, zoals klanten en toeleveranciers. Ton van Abeelen, partner Deloitte Audit en betrokken bij het Best Managed Companies Programma: ‘Partnerships worden steeds belangrijker, zeker ook binnen het mkb. Het zorgt voor kennisbundeling en een stevigere, financiële positie. Dit stelt organisaties nog beter in staat de snelheid waarmee technologische veranderingen zich voltrekken, bij te houden.’
Binnen twee tot drie jaar rendabel
Ongeveer de helft van de respondenten besteedt jaarlijks tussen de 0,5% en 3% van de omzet aan onderzoek & ontwikkeling. De meeste ondernemingen stellen dat een innovatie binnen twee tot drie jaar geld moet opbrengen. Circa 60% van de ondernemingen stelt hiervoor kpi’s op. De meest gebruikte kpi’s zijn klanttevredenheid en groei marktaandeel.
Tijdgebrek grootste obstakel bij innovatie
Het grootste obstakel bij innovatie is een gebrek aan tijd, gevolgd door het maken van de commerciële vertaalslag. Tijdgebrek kan volgens de onderzoekers worden voorkomen door binnen de organisatie meer aandacht te schenken aan planning en het toekennen en aanwijzen van verantwoordelijkheden. Daarnaast kan meer worden samengewerkt met andere bedrijven en/of kennisinstellingen. Ralph Lange, Directeur Marketing Grootbedrijf & Instellingen ING: ‘Het is niet meer de vraag óf ondernemers moeten innoveren, maar in welk tempo. Om onderscheidend te zijn en te blijven, is het belangrijk om te beseffen hoe snel de techniek verandert en welke impact dit heeft op uw business model.’
Geef een reactie