Nieuwe technologieën op verzekeringsgebied, ook wel InsurTech genoemd, vormen een bedreiging voor de omzet van verzekeraars, zo vind 86% van de verzekeringsmaatschappijen. Die zien de noodzaak van investeren in InsurTech-oplossingen, zo concludeert PwC uit onderzoek.
Voor 63% is het samenwerken met start-ups lastig vanwege regulering en dataprivacy. Ook vindt 87% van de verzekeraars het moeilijk om in de eigen gelederen personeel te vinden en te behouden dat over InsurTech-vaardigheden beschikt.
Omzetverlies van 40%
De meeste verzekeraars (56%) verwachten tot 20% van de omzet te verliezen door InsurTech. Zo’n 30% denkt dat de inkomstendaling nog drastischer kan uitpakken: tot 40% of meer. PwC-verzekeraarsexpert Bas van de Pas geeft aan dat – al dan niet ingegeven door de angst voor omzetverlies – verzekeraars steeds meer op innovatie inzetten. “Ruim de helft (52 procent) geeft innovatie een belangrijke plek in zijn beleidsstrategie. Ook zijn verzekeraars actiever dan voorheen in het volgen van en reageren op innoverende technologieën.” Ze investeren vooral in data-analyse, blockchain en mobiele applicaties.
Data-analyse
Veruit de meeste maatschappijen (84%) gaan geld steken in data-analyse en bijna de helft schakelt daarvoor een InsurTech-bedrijf in. “Hiermee kunnen verzekeraars bijvoorbeeld nieuwe marktsegmenten aanboren, schades en dus claims voorkomen of producten verbeteren doordat ze de klant beter begrijpen.” Twee op de drie verzekeraars willen volgend jaar blockchain-technologie hebben ingevoerd. Daar is voor de meeste geen investering voor nodig: slechts 8% zegt het komende jaar in blockchain te investeren.
Digitale klantcommunicatie staat wel op de investeringsagenda: 58% gaat werk maken van het verbeteren van interactie via WhatsApp en website. Tot nu toe heeft een op de zes klanten app-contact en 25% communiceert via de website.
Geef een reactie