Gartner, ’s werelds bekendste technologisch onderzoeksbureau, stelt ieder jaar een hype cycle op. Deze cycle heeft als doel om een voorspelling te doen van bepaalde technologische hypes. Een hype doorloopt normaal gesproken een aantal vaste fases voordat de hype daadwerkelijk zijn waarde bewijst in de maatschappij. Hoe ziet de hype cycle er uit voor de accountancy. Is Big Data de echte belofte? Wordt het wat met RGS? En is cloud inmiddels in het stadium van volwassenheid beland?
Een aantal jaren geleden kwam voor het eerst het fenomeen Big Data ter sprake. Niemand wist eigenlijk echt wat het was, maar trendwatchers zagen al een grote toekomst voor dit fenomeen. Dit noemen we de ‘triggerfase’. Vervolgens komt er een fase waarin iedereen het begrip kent. Het lijkt zowat de oplossing voor alle problemen en de verwachtingen worden enorm opgeblazen. Dit is de ‘verwachtingsfase’, in het Engels mooi gezegd ‘peak of inflated expectations’. Op den duur is een hype over het hoogtepunt heen. Mensen zien in dat er maar weinig verandert en de hype verdwijnt naar de achtergrond, of wordt de verandering echt geabsorbeerd door de dagelijkse werkelijkheid.
Geef een reactie