Het aantal klachten bij de overheid is vorig jaar op alle beleidsterreinen afgenomen. Dat geldt niet voor de Belastingdienst. Daar is het aantal klachten juist zorgwekkend gestegen. De stijging bij de fiscus komt voor een groot deel door de problemen met de afhandeling en uitbetaling van toeslagen. Dat zei waarnemend Nationale ombudsmanbudsman Frank van Dooren tijdens de presentatie van het jaarverslag 2014 in de Tweede Kamer.
Vorig jaar daalde het aantal klachten over de Belastingdienst nog licht. Nu is het aantal met 31% gestegen. De Ombudsman ontving 6.600 klachten. Dit is 18% van alle klachten die binnenkomen. De meeste klachten betreffen de problemen met de toeslagen. ‘Over Toeslagen ontvingen wij in 2014 meer klachten dan in het recordjaar tot dusver 2006, toen de toeslagen werden ingevoerd’, aldus Frank van Dooren. Deze klachten werden grotendeels door interventie van de ombudsman opgelost. In februari heeft de Ombudsman zijn rapport over klachten bij de Belastingdienst/toeslagen overhandigd aan de Staatssecretaris van Financiën.
De Belastingdienst gaf als verklaring voor de toename in klachten de groei van het aantal beschikkingen en een verscherpt toezicht op fraude. ‘Als we terugkijken tot 2006, dan is het aantal klachten bij de Belastingdienst/Toeslagen gehalveerd, terwijl het aantal beschikkingen is verviervoudigd tot 25 miljoen per jaar. Daarmee komt het percentage klachten op circa 0,02% van alle beschikkingen.’
.
Geef een reactie