Softwaremaker EBPI uit Den Haag, wordt in een keer een nieuwe toetreder op de accountancymarkt. KPMG-MKB wordt – okee met uitzondering van de auditpraktijk – overgenomen door een marktvreemde partij. Een partij die niet eerder bemoeienis had met de accountancymarkt.
Het is een goed voorbeeld van een wijzigende markt: in het oude ambacht van voor de komst van het spreadsheet controleerde de accountant, of stelde hij letterlijk de boeken samen. Het spreadsheet in de jaren ’80 , verving het papier door een beeldscherm en een geheugenschijfje. In Nederland pionierden een paar Delftse studenten met een boekhoudprogramma en begonnen in 1984 met Exact. Nog steeds stonden de gegevens bij u in de boeken of bij u op de floppy’s. Niets geen dwarsverbanden tussen klant x en y. En over wie eigenaar was van de gegevens? Daar werd niet eens over gepraat.
En dan komt de cloud. De banken hebben met elektronisch bankieren het pad geëffend en Nederland grootschalig aan de cloud gekregen. En boekhouden in de cloud is toch wel handig en snel en toegankelijk en veilig. Helemaal nu administratieve handelingen in essentie allemaal geautomatiseerd – verappt – kunnen worden. Een administratie wordt niet meer gemaakt. Die is er. Altijd. Weg samenstelwerk. Dat laatste is niet helemaal waar, maar wel voor een groot deel. Het leent zich voor standaardisering, schaalvergroting en automatisering. In een vorig jaar verschenen rapport wordt de toekomst van een aantal beroepen voorspeld. De Toekomst van Het Accountantsberoep ziet er daarin niet goed uit. Automatisering holt uw vak uit, tenzij….. Die tenzij moet u zelf invullen. Feit is dat automatisering heel veel van uw taken overneemt. Misschien ook wel die taken waarvan u nu nog geen vermoeden heeft.
Ondernemers brengen hun administraties onder bij administratieve dienstverleners die dit allemaal strak organiseren en real time kunnen terugkoppelen en analyseren. Kengetallen kunnen realtime worden teruggekoppeld, altijd. Softwareleveranciers bepalen dan de kwaliteit en snelheid van uw dienstverlening. Nog even een parallel met de buurtwinkel en de supermarkt. We vinden het jammer dat de buurtwinkel, dicht bij de mensen in de wijk is verdwenen, maar we gaan wel allemaal naar die grote super met dat brede en diepe assortiment. Voor de buurtwinkel blijft dan de vergeten boodschap over. Tenzij………! En die moet u zelf invullen.
Frans Heitling
Geef een reactie