• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Van koude contacten naar warme klanten

Van koude contacten naar warme klanten

Accountancy, Blog

2 april 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Hoe maak je van koude contacten warme klanten? Dat heeft tijd nodig. Tijd en aandacht. Discipline en structuur. Enthousiasme. Energie en een lange adem. In uw branche een behoorlijk lange adem: iedereen heeft al een accountant en is al tevreden, toch?  Vaak zien mensen heel erg op tegen het werven van nieuwe klanten. Vooral tegen het contact leggen met wildvreemden, de zogenaamde koude acquisitie.

Het verheugende nieuws is dat alleen het aller allereerste telefoontje koud is. Daarna is het lauw. En daarna wordt het warm! Als u het zo bekijkt, is een contact die u eerst een brief zendt of een mailtje stuurt ook al niet meer koud op het moment dat u de telefoon ter hand neemt. Misschien is het zo dat u bij het idee van ‘zomaar de telefoon pakken’ de rillingen krijgt of een (on) fris gevoel… Dat heeft geheel te maken met de bril waarmee u ernaar kijkt. Weet u nog de markt van vroeger, of standwerkers…? Als je niet laat zien of horen wat je in huis hebt, hoe moet uw toekomstige klant dat dan weten?

De vraag is vervolgens, wát uw klant moet weten. Weet u zelf wat u wilt ? Weet u wat u met uw kantoor wilt? Zijn uw kernwaarden duidelijk? Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om “iets” naar buiten uit te stralen. Maar laten we ervan uitgaan dat u dat al op een rijtje heeft staan. Uw lijst van klanten is gemaakt. Geen 1000, want dan komt u nooit meer bij nummer 1 terug. Houd het voor u en uw medewerkers behapbaar. En overzichtelijk. Beter een kortere lijst potentiële klanten met een hogere frequentie benaderen, dan een lange lijst één keer per jaar. In mijn vorige column schreef ik dat het belangrijk is met bestaande klanten warm contact te blijven onderhouden. Dat geldt natuurlijk helemaal voor nieuwe klanten.

Ik krijg heel vaak te horen: maar hoe vind je dan nieuwe klanten? Dat hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Kijk eerst eens in de buurt. Bij wie zou u graag aan tafel zitten? De buurt, de regio… Heeft u al eens door het dichtstbijzijnde bedrijventerrein gereden? Als ik dat doe denk ik “ohhh wat zijn er nog veel bedrijven die ik niet gebeld heb”. En wat dacht u van onderweg zijn. Vrachtwagens met reclame, precies datzelfde gevoel. Misschien leest u wel eens een goed artikel en denkt ja, daar kan ik een prima aanvulling geven.

Vinden is één, benaderen is de volgende stap. Graag geef ik u een voorbeeld uit de praktijk hoe het kan gaan. Een dinsdagochtend 10.00 uur. U bent er klaar voor. Spannende energie. Hè hè, eindelijk in de actie modus. Een lijst met 20 prospects straalt u van het bureau tegemoet. Iedereen weet dat u tijd gereserveerd hebt in uw agenda (10.00-12.00) om hiermee aan de slag te gaan. U bent er klaar voor: u start met bellen. De eerste paar telefoontjes moet u even inkomen. Een collega vraagt tussendoor toch nog even iets over een lopende zaak. De secretaresse laat weten dat er onverwacht een klant is met een groot probleem, dat u alleen nu kunt oplossen. 18 mensen kunt u niet bereiken, 1 komt het niet gelegen en de ander heeft geen interesse. Uw energielevel zakt onder het nulpunt. Wat een deceptie. U bent er klaar mee. De rest van de middag heeft u een naar gevoel.


Zo moet het dus niet. Hoe moet het dan wel? Een goede tip is om te beginnen met 20 potentiële klanten. U zet ze op een lijst en gaat ze structureel benaderen, waarvoor u in uw agenda diverse momenten reserveert. Bijvoorbeeld timewindows van een uur. Laat u niet ontmoedigen doordat u niet direct de juiste persoon te pakken krijgt, of men niet direct enthousiast reageert. Verplaats u in de klant! Als 1 op de 10 telefoontjes een nieuwe klant oplevert, is dat  een prima score. Als u eerst een email stuurt kunt u daarnaar vragen, dat vergemakkelijkt het begin van het gesprek. Of u vraagt met wie binnen het bedrijf u van gedachten kunt wisselen over het probleem waarvan u denkt dat u een mogelijke oplossing kan bieden. Blijf meedenken en rustig, vriendelijk doorvragen. Dat vraagt om geduld. Tijd en aandacht. Discipline en structuur. Enthousiasme. Energie en een lange adem. Nieuwe klanten verwerven is vooral een kwestie van doen!

 

Castricum, april 2015

Marianne van de Water, koude acquisitie expert

Sinds 2006 eigenaar Quorum Preliminary Sales

www.q-p-s.nl

Categorie: Accountancy, Blog Tags: marketing

Tags: marketing

Gerelateerde artikelen

4 maart 2024

Deloitte neemt marketingbureau over

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

27 mei 2021

‘Snelgroeiende accountants besteden drie keer meer aan marketing’

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Neem je de exitstrategie wel mee bij je keuze voor nieuwe software?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Bouwen aan het accountantskantoor van morgen: zes doelen waarmee je écht het verschil maakt
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
Essentiële datastappen bij fusies en overnames
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Blinqx Accountancy & Tax lanceert Wealth Monitor
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Accountant RA
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • ‘Accountant’ blijkt zich al jaren ten onrechte als accountant voor te doen 10.4k weergaven

  • Beleggers verliezen tonnen in beleggingsfondsen, KPMG niet aansprakelijk 9.6k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 8.5k weergaven

  • Hoge Raad bevestigt zware straf voor administratiefraude 8.3k weergaven

  • Prijzen boekhoudkundige diensten stijgen al 18 jaar onafgebroken 3.2k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen