• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Van koude contacten naar warme klanten

Van koude contacten naar warme klanten

Accountancy, Blog

2 april 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Hoe maak je van koude contacten warme klanten? Dat heeft tijd nodig. Tijd en aandacht. Discipline en structuur. Enthousiasme. Energie en een lange adem. In uw branche een behoorlijk lange adem: iedereen heeft al een accountant en is al tevreden, toch?  Vaak zien mensen heel erg op tegen het werven van nieuwe klanten. Vooral tegen het contact leggen met wildvreemden, de zogenaamde koude acquisitie.

Het verheugende nieuws is dat alleen het aller allereerste telefoontje koud is. Daarna is het lauw. En daarna wordt het warm! Als u het zo bekijkt, is een contact die u eerst een brief zendt of een mailtje stuurt ook al niet meer koud op het moment dat u de telefoon ter hand neemt. Misschien is het zo dat u bij het idee van ‘zomaar de telefoon pakken’ de rillingen krijgt of een (on) fris gevoel… Dat heeft geheel te maken met de bril waarmee u ernaar kijkt. Weet u nog de markt van vroeger, of standwerkers…? Als je niet laat zien of horen wat je in huis hebt, hoe moet uw toekomstige klant dat dan weten?

De vraag is vervolgens, wát uw klant moet weten. Weet u zelf wat u wilt ? Weet u wat u met uw kantoor wilt? Zijn uw kernwaarden duidelijk? Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om “iets” naar buiten uit te stralen. Maar laten we ervan uitgaan dat u dat al op een rijtje heeft staan. Uw lijst van klanten is gemaakt. Geen 1000, want dan komt u nooit meer bij nummer 1 terug. Houd het voor u en uw medewerkers behapbaar. En overzichtelijk. Beter een kortere lijst potentiële klanten met een hogere frequentie benaderen, dan een lange lijst één keer per jaar. In mijn vorige column schreef ik dat het belangrijk is met bestaande klanten warm contact te blijven onderhouden. Dat geldt natuurlijk helemaal voor nieuwe klanten.

Ik krijg heel vaak te horen: maar hoe vind je dan nieuwe klanten? Dat hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Kijk eerst eens in de buurt. Bij wie zou u graag aan tafel zitten? De buurt, de regio… Heeft u al eens door het dichtstbijzijnde bedrijventerrein gereden? Als ik dat doe denk ik “ohhh wat zijn er nog veel bedrijven die ik niet gebeld heb”. En wat dacht u van onderweg zijn. Vrachtwagens met reclame, precies datzelfde gevoel. Misschien leest u wel eens een goed artikel en denkt ja, daar kan ik een prima aanvulling geven.

Vinden is één, benaderen is de volgende stap. Graag geef ik u een voorbeeld uit de praktijk hoe het kan gaan. Een dinsdagochtend 10.00 uur. U bent er klaar voor. Spannende energie. Hè hè, eindelijk in de actie modus. Een lijst met 20 prospects straalt u van het bureau tegemoet. Iedereen weet dat u tijd gereserveerd hebt in uw agenda (10.00-12.00) om hiermee aan de slag te gaan. U bent er klaar voor: u start met bellen. De eerste paar telefoontjes moet u even inkomen. Een collega vraagt tussendoor toch nog even iets over een lopende zaak. De secretaresse laat weten dat er onverwacht een klant is met een groot probleem, dat u alleen nu kunt oplossen. 18 mensen kunt u niet bereiken, 1 komt het niet gelegen en de ander heeft geen interesse. Uw energielevel zakt onder het nulpunt. Wat een deceptie. U bent er klaar mee. De rest van de middag heeft u een naar gevoel.


Zo moet het dus niet. Hoe moet het dan wel? Een goede tip is om te beginnen met 20 potentiële klanten. U zet ze op een lijst en gaat ze structureel benaderen, waarvoor u in uw agenda diverse momenten reserveert. Bijvoorbeeld timewindows van een uur. Laat u niet ontmoedigen doordat u niet direct de juiste persoon te pakken krijgt, of men niet direct enthousiast reageert. Verplaats u in de klant! Als 1 op de 10 telefoontjes een nieuwe klant oplevert, is dat  een prima score. Als u eerst een email stuurt kunt u daarnaar vragen, dat vergemakkelijkt het begin van het gesprek. Of u vraagt met wie binnen het bedrijf u van gedachten kunt wisselen over het probleem waarvan u denkt dat u een mogelijke oplossing kan bieden. Blijf meedenken en rustig, vriendelijk doorvragen. Dat vraagt om geduld. Tijd en aandacht. Discipline en structuur. Enthousiasme. Energie en een lange adem. Nieuwe klanten verwerven is vooral een kwestie van doen!

 

Castricum, april 2015

Marianne van de Water, koude acquisitie expert

Sinds 2006 eigenaar Quorum Preliminary Sales

www.q-p-s.nl

Categorie: Accountancy, Blog Tags: marketing

Tags: marketing

Gerelateerde artikelen

30 oktober 2025

40% van de accountancyleiders onzichtbaar op LinkedIn

8 juli 2025

“Marketing in accountancy is geen luxe, maar noodzaak” 

4 maart 2024

Deloitte neemt marketingbureau over

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Accountant – Helmond
aaff
Assistent accountant mkb
aaff
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant  – Eindhoven
aaff
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Algemeen directeur
Scab
Manager Audit
Vallei Accountants
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior audit manager
RA12
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 30.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.4k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen