• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » 5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

Accountancy, Blog, Nieuws

2 juni 2021 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Wil je je accountantskantoor laten groeien? Dan moet je aan marketing doen. Hoe, dat legt marketingspecialist en auteur Olav Groenendijk van het boek ‘De groeiformule voor zakelijke dienstverleners’ uit aan de hand van 5 inzichten.

Als accountant is het niet moeilijk om het heel druk te hebben. Maar is dat je doel? Hoe fijn is het om meer tijd voor het gezin te hebben en hetzelfde te verdienen als nu? Om in zo’n situatie te komen moet je bepaalde dingen anders aanpakken. Immers, als je blijft doen wat je deed, dan krijg je wat je had. Daarom 5 marketingtips om te groeien: in winstgevendheid, omzet of simpelweg in vrije tijd. En meteen een goed moment om een beeld te krijgen wat marketing eigenlijk is.

Inzicht 1. Alles voor iedereen is niets voor niemand

Een vriend deed ooit deze geweldige uitspraak. Door geen duidelijke keuzes te maken komt iedereen op je af. Daar kun je erg druk mee zijn, maar de vraag is of het niet slimmer kan. Voor wie zou je het liefst willen werken? Op welke klanten sluit je ervaring en achtergrond het beste aan? Bedenk waar het mooiste rendement te halen is met de kennis en ervaring waar je kantoor over beschikt. Op welke branches wil je je richten, welke bedrijfsgrootte past bij je (aantal medewerkers) en ben je bereid om verder te reizen dan je eigen regio? Pas met een duidelijk antwoord op deze vragen kun je werken aan een onderscheidende positie in de markt. Voor klanten, maar net zo goed voor nieuwe talentvolle medewerkers. Niemand wil werken voor een club die geen richting kiest.

En dan nog iets. Als je in kaart hebt gebracht op welke organisaties je je richt, ga dan na welke mensen je zou moeten aanspreken. In het marketingvak worden dit ‘persona’s’ genoemd. Schets een plaatje van deze personen: hoe oud zijn ze, bereik je ze via social media, wat is hun achtergrond en waar zijn ze gevoelig voor. Belangrijk om te bepalen, want om effectief te werven moet je straks deze personen aanspreken.

Inzicht 2. Jouw klant is niet op zoek naar een deskundig accountant

Ieder klantonderzoek laat het weer zien. Klanten zijn op zoek naar iemand die hen begrijpt, altijd klaar staat en bereikbaar is en doet wat er beloofd wordt. En die deskundigheid dan? Dat geloven klanten wel. Die titel bij je naam en ervaring zegt wel genoeg en trouwens: hoe moet je klant inschatten of je een deskundig accountant bent? En toch kunnen de meeste kantoren het niet nalaten te benadrukken welke kennis ze in huis hebben. Mijn tip: verdiep je liever in je ideale klant en wat hem of haar bezig houdt. Door écht oordeelvrij te luisteren. Bepaalde onderwerpen waar jij verstand van hebt houdt deze personen bezig. Welke onderwerpen zijn dat? Waarvan kun je op voorhand inschatten dat klanten daarover willen lezen? Door enkele relaties die dicht bij je staan hiernaar te vragen ontdek je welke onderwerpen populair zijn. Communiceren over die onderwerpen vergroot je kans om met je gekozen doelgroep in contact te komen.

Olav Groenendijk

Inzicht 3. Mensen komen niet vanzelf bij jou terecht

Oké, je weet inmiddels op wie je je richt en welke onderwerpen hen aanspreekt. Nu is het zaak om hiermee naar buiten te treden. Op de klassieke manier door er iets over te schrijven of (iets minder klassiek) door er een filmpje over te maken bijvoorbeeld. Zet social media in en bepaal op welke socials je doelgroep actief is. In de B-to-B omgeving is dit veelal LinkedIn, bij B-to-C spelen Facebook en Instagram een belangrijke rol. Zorg in ieder geval dat je website en profiel netjes op orde zijn en post regelmatig. Liever iedere week een kort berichtje dan eens in de drie maanden een lang stuk. Je wil namelijk in de picture blijven. Letterlijk! Dus zorg dat je in beeld komt op de manier waarop je wil dat mensen je zien. Liefst ‘in actie’ zodat meteen opvalt dat je dingen ‘doet’ voor je klanten. En als een efficient accountant ‘hergebruik’ je berichten natuurlijk door ze zowel via social media, je website als in een newsletter te verspreiden. Helemaal mooi als je je stukken ook via (vak) media kunt delen. Dat draagt namelijk ook bij aan het bouwen van je merk en geeft autoriteit. Tenslotte nog één ding: zorg dat je in je stukken ook uitnodigt om te reageren, op wat voor manier dan ook. Daar gaat het tenslotte om: je hoopt zo in contact te komen met je gewenste doelgroep.

Inzicht 4. Je wilt geen tevreden klanten

Je gaat voor een tien. Want klanten die je een tien geven (en vooruit, een negen mag ook) zijn de enthousiaste ambassadeurs die je graag aanbevelen bij anderen. Maak daar dan ook gebruik van! Veel mensen voelen zich bezwaard om aan het einde van een opdracht aan hun klant te vragen om een aanbeveling. Het is echter bijzonder waardevol! Enthousiaste klanten zijn echt niet te beroerd om hun klantervaring in enkele regels kenbaar te maken. Voor nieuwe klanten is dit waardevolle informatie, het verkleint hun risico om zaken met je te doen. Plaats die aanbevelingen op je website, voeg ze toe aan je social mediaprofiel en/of besteedt er een berichtje aan. Krijg je een zeven of acht van je klant? Dan heb je met ‘gewoon tevreden klanten’ te maken die morgen rustig voor een ander zouden kiezen als die goedkoper is. Maar hoe krijg je dan een negen of tien? Door de verwachtingen van je klant niet alleen waar te maken, maar ze te overtreffen. Liefst keer op keer. Het meten van de ‘net promotor score’ is een prima manier om vinger aan de pols te houden met je klanten.

Inzicht 5. Jouw klanten willen geen maatwerk

Maatwerk klinkt fantastisch, maar dan weet je klant helemaal niet wat het resultaat wordt en wat het gaat kosten. In feite leg je al het risico bij je klant en die zit daar meestal niet echt op te wachten. Driekwart van de vragen komt vaker terug, dus die kun je zien aankomen. Denk er dan één keer goed over na en maak er een vaste dienst van, liefst met een vaste prijs. Omdat je een bepaalde opdracht al eerder hebt gedaan kun je vaak ook de einduitkomst expliciet tonen en dat geeft je klant vertrouwen. Als je een auto koopt wil je toch ook graag zien wat je gaat krijgen straks? Denk in oplossingen en diensten in plaats van in uren en tarief. Zo stap je af van het ‘uurtje- factuurtje- model’ (met als natuurlijke grens jouw beschikbare uren) en open je allerlei mogelijkheden tot een betere winstgevendheid en meer tijd voor je gezin.

Bonustip: Breng je marketingsucces over op je klant

De investering om aan de slag te gaan met deze 5 inzichten kan beperkt blijven en verdient zich terug in het eenvoudiger verkrijgen van goede opdrachten. Maar hoe zit dat bij je klanten? Hoe gaan die om met hun marketing en promotiekosten? Onderzoek wijst uit dat het rendement bij 32 procent van de ondernemingen onder druk staat als gevolg van ondoordachte sales- en marketingkeuzes. Door dit punt eens aan te kaarten breng je als accountant misschien wel een waardevol cadeau mee voor je klant.

Deze tips en nog heel veel meer zijn samengevat in het praktische boek ‘De groeiformule voor zakelijke dienstverleners’. Het boek is verkrijgbaar op www.serviceslab.nl of via Bol.com.

Olav Groenendijk is marketingspecialist, eigenaar van ServicesLab en auteur van het boek ‘De groeiformule voor zakelijke dienstverleners’.

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws Tags: marketing, zakelijke dienstverlening

Tags: marketing, zakelijke dienstverlening

Gerelateerde artikelen

10 juni 2025

Prijzen boekhoudkundige diensten stijgen al 18 jaar onafgebroken

29 april 2025

ABN AMRO: accountants profiteren van groei, dreiging van schijnzelfstandigheid en personeelstekort

7 maart 2025

Omzet accountancy eind vorig jaar met bijna 5 procent gestegen

2 december 2024

Omzetgroei accountants krap 7% in derde kwartaal

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
De rol van de accountant in het verkoopvoorbereidingsproces
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Agro Accountant
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Relatiebeheerder  
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Controleleider
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Accountant RA
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 82.1k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 9.3k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5.6k weergaven

  • Keuze voor fiscaal partnerschap na overlijden echtgenoot niet te herzien 4.6k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen