• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » “75% accountantskantoren doet geen markt-en klantonderzoek”

“75% accountantskantoren doet geen markt-en klantonderzoek”

Accountancy, Nieuws

7 april 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Markt- en klantonderzoek zijn een sleutel tot succes. Toch geeft 75 procent van de accountantskantoren aan geen markt- en klantonderzoek te doen. Meer dan de helft van de kantoren heeft geen duidelijk marketingplan en slechts 54 procent heeft een structureel marketingbudget. Dit blijkt uit de Accountancy Marketing Barometer van Humanwize.

Uit het onderzoek, gehouden onder vijftig kantoren variërend van 1 tot meer dan 100 fte’s, blijkt dat het werven van nieuwe klanten de grootste uitdaging is voor accountantskantoren. Toch heeft 52 procent van de kantoren geen marketingplan dat hiervoor kan zorgen.

Ruim de helft van de ondervraagde kantoren heeft een stuctureel marketingbudget. Twaalf procent heeft helemaal geen budget en 34 procent heeft incidenteel geld voor marketing. Het marketinggeld wordt met name gebruikt voor de website, klantevenementen en sponsoring. Webinars, LinkedIn Ads en Marketing Automation zijn voorbeelden van vakgebieden waar accountants volgens Humanwize veel profijt van kunnen hebben, maar waar de meeste kantoren geen geld aan besteden.

ROI

Als accountantskantoren een marketingactie hebben uitgezet, blijkt 78 procent niet de ROI te meten. ROI, return on investment, is een becijferde manier om de return van de marketingbestedingen te analyseren, verbeteren en voorspellen aan de hand van objectieve meeteenheden of metrics. Op basis van die gegevens kunnen beslissingen worden genomen voor toekomstige marketingactiviteiten, conclusies getrokken over voorbije activiteiten en correcties uitgevoerd aan lopende acties of programma’s.

Nieuwe producten

Accountants hebben bij uitstek veel kennis, ervaring en expertise die in deze tijd omgezet kan worden in nieuwe product- en dienstverlening. Dit is een logische en relatief makkelijke stap (lage investeringen) om onderscheidend vermogen te creëren. De nieuwe producten die kantoren al hebben ontwikkeld, zijn onder andere online software, seminars en een offline trainingsprogramma. Zaken die ze graag nog willen ontwikkelen zijn een online toolkit, een coachingsprogramma en verkoop van (online) toegang tot unieke kennis.

Social media

Sociale media zijn niet meer weg te denken. Accountants kunnen sociale media goed inzetten om bijvoorbeeld meer contact te hebben met klanten, kennis te delen of service te bieden aan klanten. Social media wordt door 64 procent van de kantoren gebruikt. Als reden om het niet te doen, wordt de onbekendheid met de verschillende social media-vormen genoemd.

Prijs als markeinginstrument

De prijs is altijd al een strategisch marketinginstrument geweest. Verschillende verdienmodellen en manieren van afrekenen met de klant kunnen meerwaarde en onderscheidend vermogen creëren. Hoewel er nieuwe verdienmodellen nodig zijn en ze langzaam zichtbaar worden in de markt, zijn accountants hier niet bewust mee bezig. Zo blijkt dat 58 procent van de accountantskantoren de prijs niet als strategisch marketinginstrument zien. 68 procent van de kantoren maakt gebruik van abonnementen, 68 procent van het traditionele uurtje factuurtje, 44 procent van vaste prijzen voor alle diensten en 38 procent van vaste prijzen voor adviesdiensten. Hoewel abonnementen met automatisering aantrekkelijk voor kantoren zijn, je gaat van een transactionele businessmodel naar een relationeel businessmodel, ziet Humanwize vooral nog dat hiermee wordt geëxperimenteerd.

Hier vindt u alle resultaten van het onderzoek.

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: accountantskantoor, marketing

Tags: accountantskantoor, marketing

Gerelateerde artikelen

7 augustus 2023

Accountant krijgt factuur niet betaald: klant had al meer overgemaakt dan was geoffreerd

6 maart 2023

Faillissement accountantskantoor Progress opgeheven

15 februari 2023

RS Finance gaat verder als accountantskantoor

8 november 2022

Accountants- en administratiekantoor onder een dak: RA veroordeeld vanwege onduidelijke verantwoordelijkheden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Koen Scheepers adviseur bij Credion
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.3k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 6.3k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.9k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.6k weergaven
  • Gearresteerde boekhouder helpt gedupeerden geld te vinden 3.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Account AA (teamleider)
Flantüa
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Adviseur internationaal
Flynth
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Boekhouder
Gelders Genootschap
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Externe Accountant
Coney Minds
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent accountant duaal
Flynth
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Accountant
Flynth
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen