Familiebedrijven hebben een sterkere financiële positie, maar zijn minder flexibel dan niet-familiebedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau en MKB -Nederland. Ook is bij de meeste ondervraagde familiebedrijven het bedrijf meer future proof dan de familie. Met name op het gebied van communicatie richting de familie kan nog een en ander worden verbeterd. Grotere en internationaal actieve familiebedrijven zijn het meest ‘future-proof’.
Bij internationaal actieve familiebedrijven met meer dan 250 werknemers en die al decennialang bestaan, zijn zowel het bedrijf als de familie goed voorbereid op toekomstige ontwikkelingen. De mate waarin het bedrijf future-proof is, is getoetst op basis van drie criteria: strategie, financiële positie en flexibiliteit. Uit het onderzoek komt naar voren dat bij de meeste ondervraagde familiebedrijven het bedrijf meer future-proof is dan de familie. Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland: “Een deel van de familiebedrijven kan nog een professionaliseringsslag maken, met name met betrekking tot familiezaken. De helft van de familiebedrijven heeft de communicatie met de familie geprofessionaliseerd. Dat voorkomt fouten en draagt bij aan de betrokkenheid en gezamenlijke visie. Ik ben overigens blij met de goede financiële positie van de familiebedrijven die uit het onderzoek naar voren komt. Familiebedrijven nemen een bijzondere en waardevolle positie in onze economie in.”
Future-proof familie
Voor de mate waaron de familie future-proof is, wordt in het rapport gekeken naar communicatie, governance, overdracht en eigendom. Een vijfde van de families heeft de familiezaken goed op orde. Ruim de helft (55%) valt in de middengroep en een kwart in de achterhoede. Met name governance en overdracht zijn bij de meeste familiebedrijven redelijk tot goed geregeld. Op het gebied van communicatie en eigendom kan nog een en ander worden verbeterd. Ruud van Dusschoten, ING directeur Private Banking: “Veel afspraken binnen families zijn impliciet. Dat kan leiden tot teleurstellingen. Maak de verwachtingen en afspraken duidelijk en communiceer hier goed over, is mijn advies.”
Minder flexibel
Ten opzichte van niet-familiebedrijven hebben familiebedrijven een sterkere financiële positie. Wel hebben ze een hoog percentage vast personeel en veel vaste activa in eigendom, wat ervoor zorgt dat ze minder flexibel zijn.
Innovatie
Voor een derde van de ondervraagde familiebedrijven is innovatie het speerpunt in de komende vijf jaar, gevolgd door het betreden van nieuwe markten. Familiebedrijven in de kopgroep richten zich op innovatie en nieuwe markten, terwijl de familiebedrijven in de achterhoede hoofdzakelijk bezig met het ontwikkelen van een nieuw verdienmodel en een herziening van de strategie.
Geef een reactie