Vorige maand schatte het CPB de economische groei voor dit jaar op 1,7 procent. Dat is vergeleken met december vorig jaar 0,2 procent hoger. De economische groei is te danken aan de voor exporteurs gunstige zwakke euro aan de ene kant, en de lage inflatie en brandstofprijzen aan de andere kant. Een lager prijspeil en dalende brandstofkosten zorgen er namelijk voor dat de binnenlandse bestedingen een impuls krijgen. Het CPB voorziet in de loop van dit jaar een prijsdaling van 0,1 procent waardoor de consument meer te besteden krijgt; temeer daar de meeste contractlonen op een stijging van 1,1 procent kunnen rekenen. De koopkracht zal dus toenemen; dit jaar met 1,5 en volgend jaar met 1,7 procent!
Een grotere koopkracht betekent meer vraag; vraag naar uw producten en diensten!
Dat er weer sprake is van economische groei wil niet zeggen dat de continuïteit van uw bedrijfsvoering nu per definitie gewaarborgd is. Doordat er meer vraag is, zult u ook meer kosten krijgen. Om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen, zult u immers ook meer uitgaven moeten doen: inkopen, salarissen, opslag- en transportkosten, verzekeringen, de huur van ruimte etc. Maar houden de uitgaven wel gelijke tred met de inkomsten uit uw gestegen omzet? Waarschijnlijk niet. De behoefte aan werkkapitaal stijgt vooral doordat uw debiteuren pas na 60 tot 90 dagen na verkoop betalen, en soms zelfs nog veel later! U als ondernemer wilt uiteraard de ontstane groeikansen ten volste benutten en investeren in de toekomst. Liquiditeitsproblemen zorgen dan echter voor spanningen.
‘Omdenken’ ook bij bedrijfsfinanciering noodzakelijk
Dat een bedrijf te kampen heeft met liquiditeitsproblemen wil niet per se zeggen dat het geen toekomst meer heeft. Integendeel, durf te denken in kansen in plaats van bedreigingen! Het nieuwe ‘omdenken’ is immers ook op uw bedrijfsfinanciering van toepassing. Kijk niet alleen naar prestaties uit het verleden, maar kijk hoe uw organisatie er nu voorstaat. Hoe ziet uw orderportefeuille eruit, de actuele productielijn, en hoe is uw relatie met klanten? Creëer liquiditeit door anders naar uw bedrijfsmiddelen te kijken. Als alternatief voor een bancaire financieringsvorm wordt steeds vaker gebruik gemaakt van alternatieve financieringswijzen. Bedrijfsmiddelen zoals debiteuren, voorraden en zelfs inkopen kunnen bevoorschot of verkocht worden, waardoor uw liquiditeit toeneemt. Wilt u eindelijk de lang gewenste stap voorwaarts maken en ook profiteren van het gunstige economische tij? Ga uit van uw eigen kracht, en maak liquide wat nu reeds binnen handbereik ligt: De activa van uw onderneming!
E: service@cashflex.nl | T: 026-7630799 | www.cashflex.nl
Geef een reactie