Een brede maatschappelijke coalitie heeft een gezamenlijk plan naar het kabinet en de Tweede Kamer gestuurd voor de autobelastingen 2017 tot en met 2020. In de brief pleit de coalitie voor minder marktverstoring, meer eenvoud, een betere balans tussen de particuliere en zakelijke markt en stimulering op maat voor de elektrische auto.
In het alternatieve belastingplan pleit de brede maatschappelijke coalitie bestaande uit ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen voor minder marktverstoring, meer eenvoud, een betere balans tussen de particuliere en zakelijke markt en stimulering op maat voor de elektrische auto.
Elektrische auto
In het alternatief is veel aandacht voor de elektrische auto. Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu : ‘Dit voorstel stuurt slimmer op 200.000 elektrische auto’s in 2020. We kiezen vol voor de volledig elektrische auto, we maken elektrisch rijden aantrekkelijk voor de consument en sturen gericht op de elektrische kilometers van de Plugin-elektrische auto’s. Dat doen we met een nieuw op te richten Fonds van 250 miljoen per jaar en met blijvend lage bijtelling en vrijstelling van motorijtuigenbelasting voor de volledig elektrische auto.’ Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB, licht de stimulering op maat voor elektrische auto’s verder toe: ‘De ANWB wil dat de elektrische auto ook voor particuliere automobilisten bereikbaar wordt. Dat kan door ze een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee én het milieu.’
Marktverstoring
Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging: ‘Dit Mobiliteitsakkoord pakt de marktverstoring in de autobranche eindelijk goed aan. Fiscaal gestoord gedrag komt daarmee ten einde en door middel van gerichte fiscale sturing komen we tot minder marktverstoring, stabiele belastingheffing en eenvoud in de uitvoering. Wat begon bij de opening van AutoRAI 2015 toen minister-president Rutte ons voorstel omarmde om vanuit een brede coalitie een voorstel te doen voor de autobelastingen mondt uit in dit gemeenschappelijke voorstel.’
Perverse prikkel
Volgens Pieter Hofstra, voorzitter VNA wordt met het alternatieve plan de perverse prikkel uit het bijtellingssysteem gehaald. ‘Het is goed dat er een breed draagvlak is voor een vereenvoudiging van de autobelastingen met één tarief voor privégebruik van de auto van de zaak, waardoor de perverse prikkel uit het bijtellingssysteem wordt gehaald. Dit is goed voor de berijder, de werkgever en de autoleasebranche. De zakelijke berijder kan weer de auto rijden die het beste bij hem past.’
Woord is aan de Kamer
Volgens de indieners van het alternatieve plan is het woord nu aan het kabinet en de Kamer. Algemeen voorzitter van BOVAG, Bertho Eckhardt: ‘We zijn het er in een brede coalitie over eens dat er nu snel een einde gemaakt moet worden aan de marktverstoring, door te kiezen voor één bijtellingstarief en geleidelijke afschaffing BPM en daarnaast is op ons initiatief een fonds voorgesteld waarmee ook particulieren gestimuleerd worden elektrisch te gaan rijden.’
Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers: ‘Met dit akkoord komt een eind aan de ingewikkelde bijtellingscategorieën, die tot veel marktverstoring leidden. Daarbij zal het Innovatie/EV fonds er voor zorgen dat er evenwicht is in het stimuleren van elektrisch rijden voor de zakelijke en particuliere rijder.’
Geef een reactie