• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Accountant: kunnen jouw klanten zich al abonneren op jou?

Accountant: kunnen jouw klanten zich al abonneren op jou?

Accountancy, Artikelen

3 juni 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Alles is in verandering. Zo ook de accountancy wereld. Ondernemers worden autonomer door automatisering en verwachten andere dingen in de dienstverlening van hun partners. En dat is niet alleen een inhoudelijke wens, ook de basis van samenwerken is aan nieuwe behoeften onderhevig. Neem het uurtje-factuurtje-model: verleden tijd.

Wat nu? Abonnementen en producten. Hoe dan? Dat lees je hieronder.

Vergeet uur-factuur, denk in abonnementen

Waarom uur-factuur niet meer werkt? Accountancy is voor een groot deel een commodity geworden. Met automatisering kwam ook standaardisering en onderscheidend vermogen is daarmee lastig te bepalen, maar zeker ook lastig uit te dragen. Dat is eigenlijk de eerste stap in het moderniseren van je business. Vind je toegevoegde waarde en breng deze over.

Toch zal dit de urenfacturen niet meer terugbrengen. De moderne ondernemer is op zoek naar kwaliteit tegen een goede prijs en is gericht op efficiency. En, even heel eerlijk: de accountancy zoals van oudsher ingericht blinkt niet uit in efficiency. Om klanten bij te benen en te behouden, zul je daarom je eigen mindset moeten veranderen. Word zo efficiënt mogelijk. En daarom is denken aan standaard producten met een vaste, maandelijkse fee een goed idee. Een abonnement dus. En daar hebben we met de software van Simplicate natuurlijk goed over nagedacht!

Het mes snijdt aan twee kanten

Maandelijks een vast bedrag voor een vast pakket dienstverlening. Oftewel: producten. Lean and mean dozen schuiven. Uiteindelijk bespaart het je geld in overhead, ook nog. Als je het goed regelt, tenminste.

Want het is niet alleen om je klant tegemoet te komen, zo’n abonnementsstructuur. Voor jezelf heeft het ook veel voordelen. Je dwingt jezelf er namelijk toe om heel efficiënt te werken. Ben je langer met een klus bezig dan begroot? Dan is dat niet meer door te belasten aan de klant en draag je dat gewoon zelf vanaf nu. En, geloof ons, dan ga je heel scherp kijken naar hoe de tijd binnen je kantoor wordt besteed.

Hoe dan?

Heel simpel. Bepaal allereerst waar jij waarde toevoegt en neem je meest autonome klanten (dus die het meeste zelf doen) in eerste instantie als uitgangspunt. Voor welke dienstverlening zouden zij met liefde betalen?

Voorbeeld: een maandelijkse review van de belangrijkste bedrijfsresultaten zodat er tijdig gestuurd kan worden op kansen en risico’s.

Nu heb je een product. Aan dit product hang je vervolgens een prijs die je best mag baseren op de tijdsinvestering, maar waarbij je ervoor zorgt dat je niet laat zien dat er een urengedachte achter zit. Ofwel: mooie, ronde, toegankelijke bedragen. Het mooiste is om verschillende pakketten aan te gaan bieden, passend bij jouw doelgroepen en bedenk daarbij dat het middelste pakket meestal het vaakst wordt afgenomen.

Kies een looptijd van het abonnement en bij voorkeur geef je de mogelijkheid zo’n abonnement online af te sluiten. Gefeliciteerd: je hebt een abonnementsstructuur gebouwd.

We horen je denken: hoe regel ik dat intern?

Ok, dat was wat kort door de bocht, want een nieuw financieel model voor je business is aan de buitenkant snel klaar, maar vergt veel werk intern. Dat snappen wij. Investeer daarom direct in het begin in een herziene structuur en vooral in het automatiseren van de bijbehorende processen. Dit laatste doe je eenvoudig in Simplicate en daar pak jij je winst. Een aantal tips:

Automagiseer

Uren registreren blijf je doen, want je wilt wel weten hoe rendabel je bent. Maar het handmatig controleren van urenverantwoordingen voordat er een factuur uit kan? Dat is verleden tijd. De producten en diensten zijn immers gestandaardiseerd en worden tegen vaste tarieven verkocht en gefactureerd. Het mooiste: dat kan ‘automagisch’. Elke maand krijgt jouw klant automatisch een factuur voor zijn abonnement.

Hetzelfde doe je met offertes: leg de rekenmachine maar weg en werk zoveel mogelijk met standaardoffertes. In drie klikken een offerte versturen, binnen een uur na het kennismakingsgesprek: dat klinkt fijn, toch? Ook voor de klant, trouwens. Je laat zien dat je de interne processen perfect op orde hebt. En dat geeft vertrouwen.

Tijd over? Bekijk je salesproces

De tijd die vrij valt omdat je niet meer continu bezig bent met het verwerken van urenregistraties, kun (en moet!) je investeren in het optimaliseren van je salesproces. Breng je klanten in kaart en leer ze beter kennen. Dat zorgt voor meer “haakjes” om ze te verleiden tot het afsluiten of opwaarderen van abonnementen. Ook dit proces automatiseer je eenvoudig in Simplicate. Iedereen kan er (geautoriseerd) bij en alle informatie is geborgd. Dan kun jij je tijd steken in die zaken die nooit geautomatiseerd kunnen worden: persoonlijk contact.

Evalueer en stel bij of breid uit

Spannende stap om je bedrijfsvoering- en processen zo te veranderen. Een goede evaluatie is daarom essentieel. Zorg ervoor dat je ten alle tijden rapportages kunt maken die laten zien hoe efficiënt je in werkelijkheid bent. Dit geeft aanknopingspunten om tijdig bij te sturen op knelpunten, maar geven je ook inzicht in kansen. Doe dit, helemaal in het begin, met grote regelmaat en je zult zien dat je sneller grip hebt op de nieuwe manier van werken dan je denkt. Dit hebben we in Simplicate natuurlijk voor jou uitgedacht. Hoe cool is het dat je realtime dashboards hebt waarin je kan zien hoe je ervoor staat? Wat je omzet is, hoe je deze maand gegroeid bent, hoeveel je nog moet factureren etc.

Nog niet overtuigd? Lees dit nog even.

Verandering is lastig, maar nodig. Het kan zijn dat je bovenstaand verhaal nog niet overtuigend genoeg vindt om aan de slag te gaan. Geeft niks. Misschien dat de volgende twee uitsmijters je net dat zetje kunnen geven:

Psychologisch bij-effect

Het denken in abonnementen en gestandaardiseerde producten heeft namelijk nog meer belangrijke voordelen. Het opknippen van de jaarlijkse fee in kleinere, maandelijkse porties, is psychologisch veel aantrekkelijker voor je klant dan het jaarlijkse schrikmoment van de torenhoge factuur. Facturen worden met meer plezier betaald, helemaal omdat jouw klanten nu ook op regelmatige basis zien wat ze ervoor terugkrijgen. Fijn toch?

Financiële stabiliteit

Ook handig: het debiteurenrisico wordt voor jou een stuk kleiner op deze manier en inkomsten zijn door het jaar heen veel meer verspreid. En dat laatste is weer goed voor je liquiditeitspositie! Maar dat hoeven wij jou niet uit te leggen, natuurlijk ;).

Waar je dan verder nog op stuurt? En wat je met je tijd moet doen nu er zoveel overhead is weggevallen? Investeren in je klanten. Een hoge klanttevredenheid betekent blije klanten, betekent blijvende klanten, betekent meer klanten. Veel succes :).

Het is minder ingewikkeld dan je denkt. Simplicate is online software voor jouw bedrijfsvoering. Wij geloven dat bedrijfssoftware simpel in gebruik moet zijn en op natuurlijke wijze moet aansluiten op bedrijfsprocessen, waardoor het inzicht en overzicht biedt. 

Simplicate heeft de best practice voor een accountantskantoor vastgelegd in een accountancy template die tijdens de Accountancy Expo gelanceerd wordt! Beheer in Simplicate jouw klanten, taken en projecten, registreer eenvoudig uren en offreer en factureer online.

Categorie: Accountancy, Artikelen Tags: accountantskantoor, software

Tags: accountantskantoor, software

Gerelateerde artikelen

25 september 2023

Visma doet weer overname

20 september 2023

Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd

20 september 2023

Grub start met e-Verificatie voor KYC-proces

24 augustus 2023

Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Miljoenennota herverdeelt naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 8.3k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.6k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.6k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 4.9k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.8k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Controleleider
Moore MTH
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Account AA (teamleider)
Flantüa
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Adviseur internationaal
Flynth
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent accountant duaal
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Accountant
Flynth
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Controleleider audit – Goes
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen