• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Jack van Crooij: Tien redenen om (g)een IT-auditor aan uw controleteam toe te voegen

Jack van Crooij: Tien redenen om (g)een IT-auditor aan uw controleteam toe te voegen

Accountancy, Artikelen

3 juni 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Laten we eerst maar eens beginnen met de tien meest gehoorde tegenargumenten op een rijtje:

  1. Het inzetten van een IT-auditor kost alleen maar budget en levert zelden wat op;
  2. We hebben zelf voldoende IT-kennis in ons team;
  3. De klant is niet hoog geautomatiseerd, dus dat is niet nodig;
  4. We kunnen prima om het systeem heen controleren;
  5. Onze klant werkt met standaard software dus dat hoeft niet;
  6. Alles zit in de Cloud dus hoezo IT-risico’s?;
  7. Toetsers kijken niet naar de IT-paragraaf in het dossier;
  8. We controleren volledig gegevensgericht dus laat die IT-general controls maar zitten;
  9. Wat kan er nou echt mis gaan, hooguit wat imago schade na een hack;
  10. Voor je het weet moeten we onze verklaring herzien, dus doe maar niet.

Herkent u ze? Laten we de argumenten, nu voorzien van ons commentaar, achtereenvolgens eens de revue laten passeren.

Geïnspireerd door het commentaar dat we regelmatig voorbij horen en zien komen op de diverse fora, dachten we ‘laten we de argumenten voor en tegen het inschakelen van een IT-auditor in het kader van NVCOS 220 en 620 nog eens op een rijtje zetten.’ Waarbij we uiteraard een serieuze poging doen om u te overtuigen van het nut van een IT-gebaseerde controleaanpak. Wat ons betreft goed om de discussie weer eens nieuw leven in te blazen en laten we voorop stellen dat wij geloven in de meerwaarde van de IT-auditor voor de jaarrekeningcontrole. Dit artikel is een aftrap in wat hopelijk een interessante reeks over IT-audit hier op Accountancy Vanmorgen mag worden. Wij (Wilco Schellevis en Jack van Crooij) wensen u alvast veel leesplezier 

1.Het inzetten van een IT-auditor kost alleen maar budget en levert zelden wat op                                  Goede stelling en eentje die snel waar wordt als u kiest voor een ad-hocbenadering. In dat geval is of wordt IT-audit of data-analyse een soort lapmiddel dat u inzet om mogelijkerwijs uw restrisico’s achteraf verder mee te mitigeren. Onze ervaring is dat meestal het omgekeerde gebeurt, u krijgt meer vragen dan antwoorden die u vervolgens heel veel extra tijd kosten om te onderzoeken en te documenteren. Indien u ervoor kiest om vanaf dag één gezamenlijk de planning van de opdracht ter hand te nemen en vooraf goed te onderzoeken wat de stand van zaken binnen de IT-omgeving van de klant is op het gebied van wijzigingsbeheer, logische toegangsbeveiliging en datamodellen, dan is de kans groot dat u een strak afgebakende opdracht aan de IT-auditor mee kunt geven met een grote kans op een succesvolle afronding en een zinvolle veel beperktere besteding van uw kostbare budget.

2. We hebben zelf voldoende IT-kennis in ons team                                                                              IT-kennis is een begrip op een heel groot speelveld. Idealiter is een verdeling zoals in onderstaand plaatje, wat ons betreft, te prefereren als het gaat om de samenwerking met de IT-auditor. Het controleteam verzamelt de informatie over de belangrijkste IT-general control (ITGC) processen binnen de onderneming: gebruikerstoegang, wijzigingsbeheer op applicaties en back-up recovery, en deelt die met de IT-auditor die meedenkt over de mogelijke risico’s en de te volgen controleaanpak. Zodra het gaat om harde techniek en het beoordelen van de kwaliteit daarvan is het aan te raden dat aan een echte specialist over te laten. Op het niveau van databases en data-analyse is er een prima samenwerking denkbaar, waarbij de IT-auditor zorgt voor het overzetten van de data naar een door de accountant gewenste omgeving ten behoeve van data-analyse en beoordeelt of de database wel voldoende beveiligd is. De accountant kan vervolgens aan de slag met de verkregen data voor een verdergaande analyse.                                                                     Onze ervaring is namelijk dat het interpreteren van de verkregen ITGC-informatie en het verkrijgen van de data de belangrijkste hobbels vormen bij het verder integreren van IT in de controleaanpak. Door volgens bovenstaand plaatje te werken kan de hoeveelheid technische kennis binnen het controleteam worden beperkt.

3. De klant is niet hoog geautomatiseerd, dus dat is niet nodig                                                                Een veelgehoord argument ter validatie van een controle om het IT-systeem heen. Maar wat is niet hoog geautomatiseerd? De klant heeft alleen een boekhoudpakket en voor de rest gebeurt nog veel handmatig, horen we vaak als argument. Als we dan even iets verder gaan kijken blijken alle relevante processen in belangrijke mate ondersteund te worden door allerlei applicaties. Ook blijkt al vrij snel dat de soms ietwat gedateerde AO-beschrijving door de accountant zelf is opgesteld, vooral gebaseerd op de aangetroffen mappen in de dossierkast en niet op basis van de feitelijke inrichting van het IT-systeem. Een kast die overigens in rap tempo leeg raakt omdat de klant alles digitaliseert uit kosten- en effectiviteitsoverwegingen. Als laatste puntje: de checklist automatisering invullen met als uitkomst lage afhankelijkheid van IT is natuurlijk eenvoudiger dan echt in de IT duiken maar de vraag is of dat in deze tijden van strenger toezicht nog wijs is of dat het tijd wordt voor een realistischere inschatting.   

4. We kunnen prima om het systeem heen controleren                                                                          En hoe doet u dat dan?, vragen we u. Nou, we draaien lijstjes uit en controleren die en we kijken met behulp van steekproeven naar de facturen die uit het systeem komen en sluiten die aan. O ja, en we maken zelf Excelsheets op basis van de informatie die de klant ons uit het systeem aanreikt. Maar verder doen we niks met het IT-systeem hoor. Helemaal niks…

5. Onze klant werkt met standaardsoftware dus dat hoeft niet                                                                De vraag is: hoeveel verschillende parameters kunt u instellen in standaard-software? Het antwoord is onthutsend veel. Dus hoe standaard is standaard dan nog? Daarbij komt dat ook standaard-software beheerd moet worden, simpelweg een update installeren van een willekeurig standaard ERP-pakket is namelijk vragen om problemen. Dus met een paar regeltjes in uw dossier komt u er niet meer vanaf. Zit er dan geen enkel voordeel aan het gebruik van standaard-software in termen van tijdbesparing voor de controle? Jawel in tegenstelling tot maatwerk-software hoeft u niet jaarlijks per klant naar het ontwikkelproces van de leverancier te kijken maar kunt u dat beperken tot jaarlijks doornemen van de releasenotes en eenmalig onderzoek doen naar opzeg, bestaan en werking van procedures voor ontwikkeling, testen, acceptatie en vrijgave voor productie van de software en u mag de antwoorden wat ons betreft meenemen naar een ander dossier met dezelfde versie van deze standaard-applicatie.

6. Alles zit in de Cloud, dus hoezo IT-risico’s?                                                                                       Prachtig al die Cloudoplossingen, ze worden voor de klant beheerd, dus geen omkijken meer naar. Helaas, ook bij een Cloudoplossing zult u als accountant toch echt minimaal moeten vaststellen hoe het wijzigingsbeheer, de fysieke en logische toegangsbeveiliging tot systemen en de back-up zijn ingeregeld. U kunt proberen om hiervoor een ISAE 3402 type-verklaring van de Cloudleverancier te verkrijgen. Maar wees u er dan wel van bewust dat het management van de onderneming zelf de te toetsen normen voor een dergelijke verklaring bepaalt. U zult in dat geval altijd moeten vaststellen of onderkende risico’s voor uw klant voldoende zijn afgedekt door de combinatie van maatregelen die door de Cloudleverancier en de klant gezamenlijk dan wel opeenvolgend zijn getroffen. Alleen maar verwijzen naar een SLA is niet genoeg, omdat u dan alleen kijkt naar de opzet. Bestaan en voortdurende werking zullen echter in het geval van een significant risico ook moeten worden meegenomen. Meestal zult u toch echt contact op moeten nemen met de Cloudleverancier zelf, ook als het om standaard Cloudoplossingen gaat want daarvoor geldt hetzelfde als voor standaard-software op locatie bij uw klant.

7. Toetsers kijken niet naar de IT-paragraaf in het dossier                                                                   Ons is opgevallen dat de AFM IT-auditors in dienst heeft genomen en dat er inmiddels diepgaand wordt gekeken naar de wijze waarop de accountant omgaat met IT in zijn dossier. Het is niet meer dan een kwestie van tijd voordat dit ook door de toetsers van SRA en NBA gaat gebeuren. Als dat al niet het geval is, zal dat zeker niet lang meer duren.

8. We controleren volledig gegevensgericht dus laat die IT-general controls maar zitten               Helaas iets te kort door de bocht deze stelling. De betrouwbaarheid van het transactieverwerkende systeem zal moeten worden vastgesteld om te kunnen steunen op de output. U zult dus ook bij een volledig gegevensgerichte aanpak de juiste aandacht moet geven aan het beheer van de IT-omgeving.Dat gaat tot op het niveau van de database, ook daar zult u moeten gaan onderzoeken wie er welke toegangsrechten heeft. U gebruikt immers output in de vorm van tabellen uit de database voor data-analyse. Dan moet u wel zeker weten dat er niet met de data geknoeid kan worden.

9. Wat kan er echt mis gaan, hooguit wat imago schade na een hack                                                        Niks om je druk over te maken voor de jaarrekening, zo’n hack toch, achteraf kunnen we immers de schade van een hack prima bepalen en weten we of de continuïteit in het geding is. 

Dat is inderdaad waar, neemt niet weg dat u als accountant de plicht heeft om in het kader van de wet computercriminaliteit aan de klant te rapporteren over kwetsbaarheden in zijn systeem.
Achteraf roepen dat er ergens kwetsbaarheid zat, is niet handig. Daarnaast hebben we te maken met de wet bescherming persoonsgegevens. Ook daar zijn, net als op het gebied van computercriminaliteit, de eisen stevig aangescherpt en dient een klant binnen 72 uur aan de getroffenen te kunnen berichten wat de aard van de privacyschending is, op straffe van forse boetes. De grootste bedreigingen komen echter meestal van binnenuit. Boze medewerkers die data meenemen naar de concurrent of systeembeheerders die net voor hun ontslag nog even wat systemen saboteren zijn vele malen bedreigender voor de continuïteit van een onderneming dan een hacker die zich veelal beperkt tot het ongemerkt binne

10. Voor je het weet moeten we onze verklaring herzien, dus doe maar niet                                            Tja, dan maar even heel eerlijk zijn, dat kan inderdaad gebeuren als er nog niet eerder naar het IT-systeem is gekeken en er blijken ineens bevindingen boven tafel te komen die bijvoorbeeld de volledigheid van de omzet ernstig op de tocht zetten. Ordertabellen die worden weggegooid na een facturatierun of een maatwerk-database waar het verband tussen orders en factuur niet goed in is geborgd, zijn zo van die voorbeelden die we in de praktijk wel eens tegenkomen. Of een controller die zelf is gaan programmeren omdat hij of zij het leuk vindt. Tja probeer dan nog maar eens tot een goedkeurende verklaring te komen, op zijn zachtst gezegd lastig. Maar het probleem was er altijd al, u had het alleen even gemist door om het IT-systeem heen te controleren.

 

Ten slotte                                                                                                                                               Als wij er niet objectief naar kijken zien we redenen genoeg om op zijn minst te rade te gaan bij een IT-auditor of er zelf eentje in dienst te nemen. Want laten we eerlijk zijn: om het IT-systeem heen controleren? Dat riekt naar living on the edge.

Jack van Crooij MSc.

Directeur en IT Auditor
Refl@ction

Categorie: Accountancy, Artikelen Tags: assurance, audit, ICT, jaarrekeningcontrole

Tags: assurance, audit, ICT, jaarrekeningcontrole

Gerelateerde artikelen

14 mei 2025

Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in

24 april 2025

Nieuw IT-systeem kan groeiprikkel worden voor je hele bedrijf

22 april 2025

KPMG ziet onzekerheid over continuïteit Holland Casino door hogere gokbelasting

19 maart 2025

Toename van tekortkomingen bij accountantscontroles wereldwijd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Finance Consultant
a.s Works
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 46.5k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 8.6k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen