In 2050 worden alle personenauto’s in Europa aangedreven door een elektromotor met elektriciteit uit batterijen of waterstof-brandstofcellen. Omdat het vijftien jaar duurt voordat het hele wagenpark vervangen is, worden vanaf 2035 alleen nieuwe personenauto’s verkocht met elektrische aandrijving. Om Europeanen massaal te laten overstappen op elektrische auto’s is er nog wel het een en ander nodig. Dat blijkt uit onderzoek van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN).
De EU heeft de gehele transportsector een CO2-reductie opgelegd van 60 procent in 2050. Overheden moeten nog de nodige maatregelen nemen om tot een goede infrastructuur te komen. Hoe zorgen landen dat er genoeg laadpalen zijn? Dat elektriciteitsnetten niet overbelast raken? En dat waterstoftankstations beschikbaar zijn? Het duurt vijftien jaar voordat het hele wagenpark vervangen is. Daarom worden vanaf 2035 alleen nieuwe personenauto’s verkocht met elektrische aandrijving.
Infrastructuur
In het Europese Green eMotion project heeft het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) specifiek onderzocht wat er nodig is voor een grootschalige uitrol van batterij-elektrische auto’s. ‘Er moet een infrastructuur zijn waarbij auto’s overal in Europa kunnen laden. Het elektriciteitsnet moet het aankunnen, mensen moeten een elektrische auto willen kopen en de beleidsmakers moeten dezelfde doelen nastreven,’ stellen onderzoekers Hilke Rösler en Hein de Wilde.
Topprioriteiten
Om deze transitie mogelijk te maken zijn, een aantal topprioriteiten geïdentificeerd. Omdat niet iedereen in een eigen garage of parkeerplaats kan laden, is publiek toegankelijke laadinfrastructuur nodig. Exploitatie hiervan is echter nog niet rendabel. Subsidies kunnen vroege investeerders over de streep te trekken. Daarnaast moet worden gezocht naar slimme locaties, zoals bij benzinestations of winkelcentra, waar dienstverlening kan worden gecombineerd om de business cases te helpen ontwikkelen. Daarnaast zou bij nieuwbouw nu al rekening gehouden moeten worden met elektrisch rijden, bijvoorbeeld door aanleg van leidingen of aansluitingen voor laadpunten in parkeergarages bij wooncomplexen.
Overbelasting elektriciteitsnet
Om mogelijke overbelasting van elektriciteitsnet tijdens piekmoment te voorkomen moet slim en gespreid in de tijd worden geladen. Dat laden moet interoperabel zijn, oftewel: alle stekkers en andere benodigdheden moeten in heel Europa dezelfde standaard hebben.
Aanschaf aantrekkelijk
Verder zal de aanschaf van elektrische auto’s zelf aantrekkelijk moeten worden gemaakt, totdat massaproductie tot concurrerende prijzen leidt. ‘Daarnaast moeten mensen wennen aan de beperktere actieradius van zo’n auto,’ zeggen Rösler en De Wilde. ,’De actieradius is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritjes, maar veel minder dan mensen zijn gewend. Mensen moeten meer plannen, ook omdat er nog onvoldoende laadpunten zijn. Gelukkig neemt het aantal punten toe en wordt de actieradius van elektrische auto’s steeds groter. Een tussenoplossing hierin is de stekkerhybride auto met een verbrandingsmotor, die dient als back-up wanneer de elektrische actieradius niet toereikend is.’
Door de maximum toegestane CO2-uitstoot per kilometer trapsgewijs te blijven verlagen, dwingt Europa de auto-industrie de komende jaren tot innovatie.
Geef een reactie