Op dinsdag 23 juni is in New Babylon Den Haag het kleinste innovatieve warenhuis van Nederland geopend: de Store of the Future. Store of the Future is een unieke samenwerking van meer dan zestig retailers, merken, vastgoedpartijen, technologie bedrijven, financiële partijen en andere toeleveranciers van de retail. Doel van de winkel is om te laten zien hoe winkelen door middel van technologie in de toekomst leuker en vooral makkelijker kan worden.
Store of the Future is geen traditionele winkel, maar een innovatief laboratorium waar bezoekers kunnen ontdekken en testen hoe de fysieke winkelomgeving eruit kan gaan zien. De winkel is niet het eindproduct, maar het startpunt van een ontdekkingsreis voor komend jaar wat samen met meer dan zestig betrokken partners wordt afgelegd. Frank Quix, directeur Q&A: ‘We zijn ontzettend trots op het resultaat en dit is pas het begin. Het is een laboratorium dat gedurende het jaar steeds verder uitgebreid en veranderd wordt. Zowel consumenten als zakelijke bezoekers zijn welkom. Als iedere zakelijke bezoeker er maar één dingetje uithaalt waardoor de eigen business verbetert zijn wij al geslaagd.’
Ook gemeente Den Haag is blij met de opening van Store of the Future: ‘Met de opening van Store of the Future spelen we in op de veranderende behoeften van de consument. Dit is het nieuwe winkelen met de technologie van de toekomst. Samen met ondernemers en onderzoekers werkt gemeente Den Haag aan diverse projecten op het gebied van bijvoorbeeld mobiel betalen, gastvrijheid, en online vindbaarheid van winkels. Zo blijven we ook in de toekomst een aantrekkelijke winkelstad’, aldus wethouder Wijsmuller.
Flynth als partner
Martin van den Berg is als sectorleider Food & Retail vanuit Flynth betrokken bij de Store of the Future. Martin: ‘De ervaringen en onderzoeksresultaten die uit dit praktijklaboratorium komen, zijn voor ons en onze klanten in de retailsector zeer interessant. De Store of the Future is een mooie omgeving om nieuwe technieken en mogelijkheden uit te proberen en te laten zien. Ik denk dat veel retailers te weinig gebruikmaken van nieuwe digitale mogelijkheden, terwijl dit ze veel kan opleveren. Door het eerst in dit laboratorium uit te proberen en te ervaren kunnen ze makkelijker afwegen wat voor hun formule geschikt is. Ook de onderzoeksresultaten zijn voor ons interessant. De uitkomsten kunnen wij gebruiken om onze klanten nóg gerichter te adviseren. Zo weten we precies wat er speelt en gaat spelen de komende jaren. Elk ondernemingsplan vraagt om een doordachte onderbouwing voor de internet- en digitale kant. On- en offline kunnen niet zonder elkaar en daar willen we nóg meer kennis over opdoen.’
Millenials
Aan de winkel van de toekomst ging een onderzoek vooraf onder ruim 600 jongeren die allemaal in een opstel een schets hebben gegeven van hoe winkelen er in de toekomst uit gaat zien. Verrassend genoeg gaf 69 procent van deze ‘millenials’ aan dat zij de voorkeur geven in de toekomst te shoppen in een fysieke omgeving. Verder gaven zij aan dat de toekomstige winkel een plek moet zijn waar je producten kan uitproberen.
Ecosysteem
Samen met de partners en retailers van Store of the Future wordt een testomgeving gecreëerd waar de consument op een soms nieuwe en dan weer interactieve manier kennis kan maken met producten en diensten. Frank Quix: ‘Op een heel klein oppervlak van slechts 350 vierkante meter hebben we een ecosysteem opgebouwd met nu al meer dan zestig partijen en dit zal komend jaar nog verder uitbreiden. Niemand kan het alleen en we hebben elkaar nodig om de toekomst te ontdekken samen met de bezoekers.’
Waardevolle informatie
Naast de winkel is er een omgeving gecreëerd waar veel kennis wordt vergaard en dit levert waardevolle informatie op. Q&A wil alle betrokken retailers en partners graag verder helpen door gezamenlijk aan de slag te gaan met de toekomst van retail en de verzamelde informatie toepasbaar te maken voor de praktijk van morgen. Vanuit Q&A en partners worden er verschillende partnerevenementen georganiseerd om deze kennis te delen, daarnaast zal Q&A verschillende rapportages aanbieden op basis van twaalf zogenaamde sidetracks. Dit zijn onderzoeksprojecten die binnenkort worden opgestart.
De winkel zal tot 1 augustus 2016 open zijn in het winkelcentrum New Babylon in Den Haag.
Geef een reactie